התפתחות דרמטית בחקירת הטיוח של הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994. שגריר ארגנטינה לשעבר בסוריה, רוברטו אהווד, אמר כי הנשיאה לשעבר, כריסטינה פרננדז דה קירשנר, ושר החוץ לשעבר, הקטור טימרמן, נשאו ונתנו בחשאי עם איראן על הסכם שינקה אותה מאחריות לפיגוע, בו נרצחו 85 בני אדם ונפצעו 330. בכלי התקשורת במדינה הדרום אמריקאית עולה כעת האפשרות שהשניים יועמדו לדין על בגידה.



השגריר לשעבר אהווד אמר בהופעה בבית המשפט, כי טימרמן ביקר בסוריה בינואר 2011 על מנת לסגור את העסקה, בפגישה שאירח נשיא סוריה, בשאר אסד, בחלב, ונכח בה גם שר החוץ שלעבר של איראן, עלי אכבר סאלחי, שכיום עומד בראש הוועדה לאנרגיה אטומית של הרפובליקה האסלאמית. על פי הפרוטוקול הרשמי של הפגישה, השיחה עסקה ביחסים הבי-לטרליים בין ארגנטינה לסוריה, "לנוכח הקהילה הסורית הגדולה בארגנטינה". הנוכחות של הנציגים האיראניים לא הוזכרה.



הפגישה בין אסד לטימרמן. צילום: רויטרס
הפגישה בין אסד לטימרמן. צילום: רויטרס



במשך יותר משש שנים הכחיש טימרמן את קיומו של מפגש כזה, אותו חשף לראשונה העיתונאי הארגנטינאי פפה אליאשב ב-2011, חודשיים אחר קיומו. טימרמן טען נגדו כי הוא מפיץ "פייק ניוז".



הפעם הבאה שסיפור הפגישה בסוריה עלה, היתה בתלונה שהגיש התובע המיוחד אלברטו ניסמן, שחקר את המעורבות של איראן וחיזבאללה בפיגוע. ניסמן, כזכור, נמצא מת בביתו בבואנוס איירס בינואר 2015, יום לפני שהיה אמור להציג את התלונה שלו בפני הקונגרס הארגנטינאי. בחודש מאי האחרון נקבע כי ניסמן נרצח.



הכוח שנרצח. התובע המיוחד אלברטו ניסמן. צילום: רויטרס
הכוח שנרצח. התובע המיוחד אלברטו ניסמן. צילום: רויטרס



איימון מאקדונה, מומחה לפוליטיקה הארגנטינאית, שכתב רבות על הפיגוע ועל רצח ניסמן, אומר כי העדות של אהווד היא מכה עבור קירשנר וטימרמן. "הוא היה מינוי פוליטי והוא ממוצא סורי-לבנוני, כך שיהיה להם קשה להציג אותו כ'חייל' של הציונים".



כעת, השופט שאחראי על חקירת טיוח הפיגוע צריך להחליט אם להעמיד לדין את הנשיאה לשעבר ושר החוץ שלה. לדברי מאקדונה, "קירשנר צפויה להיבחר לסנאט בחירות אמצע הקדנציה באוקטובר, מה שיקנה לה חסינות למשך שש שנים, אולם לטימרמן אין אפשרות כזאת, כך שהוא הרבה יותר חשוף".