האם גם מזכיר המדינה האמריקאי מתחיל להתנתק מהנשיא האמריקאי? רקס טילרסון סיפק הערב (ראשון) הכרזה דרמטית וחסרת תקדים, כאשר רמז כי אמירותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לאחר האירועים האלימים בשרלוטסוויל, אינם משקפים את הערכים האמריקאים, ואף ציין כי "הוא מדבר בשם עצמו".



בריאיון לרשת פוקס, הדגיש טילרסון כי אמריקה מחויבת להילחם באפליה ובגזענות על כל צורותיהן. "אנחנו מביעים את הערכים של אמריקה ממחלקת המדינה. אנחנו מייצגים את העם האמריקאי, את הערכים של אמריקה, את המחויבות שלנו לחירות, המחויבות שלנו ליחס שווה של בני אדם בכל העולם והמסר הזה לא השתנה", אמר.



טראמפ. סופג ביקורת מרומזת מבית. צילום: רויטרס
טראמפ. סופג ביקורת מרומזת מבית. צילום: רויטרס



לדבריו, "אני לא מאמין שיש מישהו שמטיל ספק בערכים של העם האמריקאי או במחויבות של הממשל האמריקאי או סוכנויות הממשל האמריקאי לקידום הערכים האלה או להגנה על הערכים האלה".



כאשר המגיש, כריס וואלס, תהה מה לגבי "הערכים של הנשיא?", ענה טילרסון כי "הנשיא מדבר בשם עצמו". "האם אתה מנתק את עצמך מזה?", שאל וואלס. "דיברתי ונתתי את ההתייחסויות שלי לגבי הערכים שלנו, גם בנאום שנתתי במחלקת המדינה בשבוע שעבר", השיב שר החוץ.



מפגינים בשרלוטסוויל. מזכיר המדינה האמריקאי התנער מדברי הנשיא לאחר האירועים. צילום: רויטרס
מפגינים בשרלוטסוויל. מזכיר המדינה האמריקאי התנער מדברי הנשיא לאחר האירועים. צילום: רויטרס



כזכור, ביקורת רבה נמתחה על הנאום שנשא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחר האירועים הקשים בעיר שרלוטסוויל שבווירג'יניה, בהם נדרסה למוות מפגינה לאחר שרכב דהר לעברה, במהלך הפגנת תמיכה בהסרת פסלו של הגנרל רוברט אי. לי., ממנהיגי הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקאית. אנשי ציבור רבים טענו אז כי המנהיג האמריקאי נמנע לגנות באופן מפורש את התקיפה והתייחס ל"אלימות משני הצדדים" בלבד.



בתוך כך, פעילים חברתיים מתכוונים לצעוד במשך עשרה ימים משרלוטסוויל לוושינגטון כדי למחות נגד הארגונים המקדשים את העליונות הלבנה, תוך דרישת פיטוריו של טראמפ.



"צעדת העימות עם העליונות הלבנה", תצא לדרך משרלוטסוויל מחר ואמורה להסתיים בשישה בספטמבר, עם ההגשה המתכוננת לבירה האמריקאית. "זה הזמן להתעמת עם העליונות הלבנה בממשלתנו ובכל ההיסטוריה שלנו. אנו דורשים שהנשיא יסיים את כהונתו בשל הזדהותו עם אידאולוגיה של שנאה. אנו דורשים אג'נדה שתתקן את הנזק שנגרם למדינה שלנו ולאנשים שלה", נכתב באתר האינטרנט הרשמי של הצעדה.