כמעט תשעה חודשים מאז שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נכנס לבית הלבן כשהוא מבטיח לשפר את מערכת היחסים בין שתי מעצמות העל, ארה"ב ורוסיה, אך היחסים בין שתי המדינות ממשיכים להתדרדר. משרד החוץ הרוסי זימן היום (שבת) את סגן השגריר האמריקאי במדינה, אנטוני פ. גודפרי, והעביר לו מכתב נזיפה בשל סגירת הנציגות הרוסית בסן פרנסיסקו.



משרד החוץ הרוסי האשים את שירותי הביון האמריקאים בכך שביצעו חיפושים בבתיהם של אנשי סגל דיפלומטי, פעולה אותה כינו ברוסיה כלא חוקית, והוסיפו כי מודבר "בפרובוקציה אנטי רוסית אגרסיבית באופן חסר תקדים", ואף רמזו כי אם יימצאו חומרים חשודים, הושתלו על ידי ארה"ב.



היה קר, או שהשמידו מסמכים מסווגים? העשן מבניין הקונסוליה, צילום: AFP
היה קר, או שהשמידו מסמכים מסווגים? העשן מבניין הקונסוליה, צילום: AFP



ברוסיה מאשימים את אובמה



במקביל לכך, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב האשים את "הרוסופובים" בקונגרס ואת קודמו של טראמפ בבית הלבן, ברק אובמה בכך שהם מפריעים למאמציו של טראמפ לשפר את מערכת היחסים בין המדינות. "אני רוצה לציין כי כל הסיפור הזה של פעולות ופעולות נגד לא החל על ידינו", אמר שר החוץ והוסיף כי "המצב התחיל על ידי ממשל אובמה כדי לחתור תחת היחסים בין רוסיה לארה"ב ולא לאפשר לטראמפ לקדם רעיונות בונים או לממש את הבטחות הבחירות שלו, חשבתי שהממשל הנוכחי יוכל להשתמש בהגיון בריא, אך לצערי הרוסופובים בקונגרס לא מאפשרים לו לעשות זאת", סיים לברוב את דבריו.



כזכור, לפני יומיים ציוותה ארצות הברית על רוסיה לסגור את הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו, בתגובה לגירוש 755 דיפלומטים אמריקאים מרוסיה בחודש יולי. במהלך פינוי הקונסוליה אמש, עשן שחור נצפה יוצא מבניין הקונסוליה וכאשר הגיעו למקום כבאים, טענו עובדי השגרירות כי הם הפעילו את אח החימום בבניין, וזאת למרות שבשעות אלה נרשמו באזור 35 מעלות. ההערכה בסוכנויות הביון האמריקאיות היא כי הרוסים ניצלו את זמן פינוי המבנה להשמדת מסמכים מסווגים בשרפה, ומכך נוצר העשן.