סופת ההוריקן אירמה, שהגיע לפני כיממה לאזור האיים הקריביים, ממשיכה לגרום היום (חמישי) להרס נרחב הכולל החרבת בניינים רבים באזור, כאשר כעת, לפי ההערכות היא נמצאת בדרכה לפלורידה שבארצות הברית. המדינה האמריקאית נמצאת בהיערכות שיא לקראת בוא הסערה הקטלנית ביותר שהתרחשה באוקיינוס האטלנטי בהיסטוריה, שכבר הותירה אלפים ללא קורת גג והביאה למותם של לפחות 11 הרוגים באיים הקריביים. ראשי מערכת החירום בארה"ב מזהירים כי תהיה לה "השפעה הרסנית ביותר" על ארה"ב. 


בתוך כך, הודיע משרד החוץ כי הוא "עוקב מקרוב אחר מימדי הנזק באיים הקריביים ונערך לאפשרות של הגשת סיוע לאיים שנפגעו ובראשם האי ברבודה. נמשיך ונעדכן באשר לפרטי הסיוע ומימדיו".

האו"ם מעריך כי עד כה 37 מיליון בני אדם עלולים להיות מושפעים מהשינוי בהגדרת מסוכנותו של ההוריקן לדרגה חמש, זאת לאחר שמהירות הרוחות הגיעה ל-180 קילומטר לשעה (קמ"ש), כאשר עבר ברפובליקה הדומיניקנית.

ההכנות להגעת הוריקן אירמה בפלורידה. צילום: רויטרס
ההכנות להגעת הוריקן אירמה בפלורידה. צילום: רויטרס


באי הקטן ברבודה ההוריקן הרס כמעט את כל המבנים והשאיר אותו "ראוי בקושי" למגורים. גסטון בראון, ראש ממשלת ברבודה, אמר כי כל בתי המגורים נפגעו. זה פשוט הרס מוחלט". שר החוץ של המדינה הקטנה, צ'ארלס פרננדס, העריך כי הסופה פגעה בכ-90% מהבתים באי.

גורמים רשמיים אף הזהירו כי האי סן מרטין "כמעט נהרס". שיעור ההרוגים צפוי לעלות בשני האיים הללו, לפי ההערכות.  אם בריטית סיפרה על חששותיה לגבי שתי בנותיה - עובדת בבית במלון שנמצאת בהריון ומלכת יופי לשעבר - שנעדרות בברבודה מאז שההוריקן הכה באזור.

הוריקן אירמה. סופה בדרגה 5. צילום: רויטרס
הוריקן אירמה. סופה בדרגה 5. צילום: רויטרס


כאמור, ההוריקן שמר על עוצמה בקטגוריה 5 הגבוהה ביותר, כך מסר מרכז ההוריקן הלאומי של ארה"ב. לפי מספר מומחים למזג אוויר, ההוריקן מכסה שטח גדול יותר משטחן של בריטניה ואירלנד. התחנה המטאורולוגית בסן ברתלמי מדדה רוחות במהירות של כ-244 קמ"ש לפני שציוד המעקב שלה הושמד על ידי הסופה. לרוב האנשים באיים אין חשמל וכ-1,000 בני אדם באנטיגואה מבלים את הלילה במקלטים. "רוב האיים נמצאים בעלטה, אז זה מאוד, מאוד מפחיד", אמר גרפילד ברפורד מתחנת הרדיו והטלוויזיה של אנטיגואה וברבודה. 

כזכור, "אירמה" נמצאת כרגע בדרכה לאדמת ארה"ב והיא עלולה להגיע למדינת פלורידה בסוף השבוע אך נתיבה המדויק אינו ודאי. אזהרות מההוריקן ניתנו למספר איים כולל איי הבתולה של ארה"ב, פורטו ריקו והרפובליקה הדומיניקנית. ראש ממשלת הבהאמס הוברט מיניס הכריז כי ארצו תפנה שישה איים דרומיים מפני שהרשויות שם לא יוכלו לסייע לאנשים שייקלעו לתנאים "קטסטרופליים". נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על מצבי חירום בפלורידה ופורטו ריקו.