שנת 2005 הורידה את האסימון לאחרוני הספקנים בעולם, מלבד לאנשי תעשיות הנפט ותזקיקיו, הגז הטבעי והפחם, בהם למרבה הצער גם אנשי מפתח הסובבים את נשיא ארה"ב כיום: ההוריקנים "קתרינה" ו"ריטה" בארה"ב הוכיחו – הסופות הטרופיות בעולם יהיו הרסניות יותר ויותר בגלל העולם המתחמם. כעת, הוריקן "אירמה" ו"הארווי" לפניו, כמו התגברות עוצמת הטייפונים באוקיינוס השקט והציקלונים באוקיינוס ההודי שגבו הקיץ כבר אלפי הרוגים בדרום מזרח אסיה, מחזירים ללב הדיון התקשורתי, האקדמי והפוליטי בארה"ב וברחבי העולם את התחממות כדור הארץ. 

תארו לכם קומקום חשמלי שמגיע לסף הרתיחה והמים בתוכו מתחילים לבעבע ולייצר זרם אדים עוצמתי. כך בדיוק מגיבים האוקיינוסים להתחממות כדור הארץ. במשך עשרות שנים הם ספגו חלק ניכר מהחום שנכלא באטמוספירה כתוצאה מגזי החממה שפלטה האנושות מאז המהפכה התעשייתית, כשאנחנו עברנו לייצר חשמל לתעשייה ולבתים שלנו מפחם, נפט והיום גם מגז טבעי ודלקים מאותם מקורות למכוניות שלנו. 


הציביליציה נעה קדימה, אבל כדור הארץ כבר מתקשה לספוג את הנזקים והתחזיות השחורות של מדעני האקלים כבר מלפני שלושה עשורים מתממשות לנגד עינינו החל בסופות הטרופיות באוקיינוסים וכלה בהתייבשות אגן הים התיכון שישראל היא חלק ממנו. הכל חלק מאותם איזונים ובלמים במערכת האקלים העדינה של העולם המשתנים בקצב המואץ ביותר בתולדות כדור הארץ לנגד עינינו בגלל השפעת האדם על האקלים במאה השנים האחרונות. 
הים לא יכול לספוג יותר
 
פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות של המרכז הבינתחומי בהרצליה, ואחד המומחים הגדולים בישראל לאקלים, מסביר: "טמפרטורת שפת האוקיינוסים בעולם עלתה רק משנת 1880 בכמעט מעלת צלזיוס שלמה וזה דרמטי במונחים של המערכת העולמית העדינה. גם עומק השכבה החמה של המים בים גדל כל הזמן וזה מייצר אנרגיה אדירה. אלמלא האוקיינוסים בעולם היו סופגים עד היום חלק ניכר מהתחממות הגלובלית, האוויר היה מתחמם הרבה יותר מהר וכולנו היינו מרגישים את זה". 

האוקיינוס סופגים חלק גדול מההתחממות הגלובלית. הוריקן "אירמה". צילום: רויטרס
האוקיינוס סופגים חלק גדול מההתחממות הגלובלית. הוריקן "אירמה". צילום: רויטרס
עכשיו האנרגיה בים משתחררת מהר יותר כי גם הים כבר חם מדי. "העיקרון מאד פשוט, כל עלייה של מעלה אחת בטמפרטורת האוויר מעלה גם את לחץ האדים ברוויה ב-7%, כי מים חמים משמעם התאדות גבוהה יותר, כמות לחות גבוהה יותר באטמוספירה, לחץ אוויר נמוך יותר על פני הים והתכנסות צפופה יותר של האוויר – התנאים האלה מייצרים את מכונת החום מעל האוקיינוסים שמייצרת את הסופות". 
פרופ' יאיר מדגיש: "אנחנו מזהים כבר רמה גבוהה של מובהקות (קשר סיבתי) בין עוצמת הגשמים של הסופות לבין העלייה בטמפרטורת האוקיינוסים. קשה עדיין לדבר על עלייה במספר הסופות אבל חשוב גם להדגיש שהקטגוריה של הסופה מתייחסת לעוצמת הרוח ולא לעוצמת הגשם. כך שאסור לטעות – גם הוריקן בעוצמה 3 מתוך 5 יכול לשאת כמויות מים שלא נראו בעבר ולגרום לנזקים עצומים כפי שקרה כבר בטקסס בשבוע שעבר". 
ההתחממות הגלובלית משנה גם את משטר זרימות המים במעמקי האוקיינוסים ו"מסיעה" את הסופות למרחקים גדולים יותר, מה שגורם לפגיעה ביותר מדינות ולזמן ממושך יותר. "הפרש הטמפרטורה בין קו המשווה לקטבים משתנה כי הקטבים מתחממים בקצב מהיר יותר והשינוי הדרסטי בהפרש הזה משנה בעקבותיו גם את כל המערכת העדינה של זרימת האוקיינוסים והאוויר שמעליהם המאפיינת אלפי שנים את העולם", אומר פרופ' יאיר. זאת ועוד, בגלל ההפשרה המואצת בקטבים וההתחממות התרמית של הים, מפלס הים עלה בכל העולם מאז 1880 ב-20 ס"מ בממוצע וממשיך לעלות.

"כשמגיעה סופה כזאת, לא רק הגשם שבה עז יותר, היא גם מייצרת גלים גבוהים יותר שמציפים אזורים נרחבים יותר", הוא מסביר ומוסיף: "יש לנו, מדעני האקלים, ראיות חזקות מספיק גם היום להתגברות התופעות הקיצוניות במזג האוויר. כדור הארץ הוא מערכת אחת משולבת ואם אנחנו עוברים לשכונה שלנו, התחממות ובצורות אגן הים התיכון, מפורטוגל ועד עיראק הן, הוכחה מעל לכל ספק כקשורה להאצת התחממות העולם בגלל מעשה ידי אדם". 
"יש רק דרך אחת לשנות את גורל העולם והיא ידועה לכולם"
ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל, אומר למעריב כי "גם פלורידה דורשת פעולה מהירה למען האקלים, בדומה לטקסס לפניה ומדינות אחרות. כדור הארץ הולך ומתלהט ושינויי האקלים גובים מחיר יקר, עם יותר ויותר אירועי מזג אוויר קיצוני. זאת בשעה שהנשיא טראמפ הודיע מעט אחרי היבחרו על יציאת ארה"ב – המדינה השנייה המזהמת בעולם – מההסכם להפחתת פליטות גזי החממה. חשוב לומר שהשלט בידיים שלנו, והגורם המשמעותי ביותר לשינויי האקלים הוא ענף האנרגיה. הפתרון נעוץ במעבר מפחם, נפט וגז טבעי ל- 100% אנרגיה מתחדשת. ישראל שטופת השמש ומעצמת החדשנות חייבת לשחק תפקיד במעבר ועל שר האנרגיה לשים במרכז חשמל חכם מהשמש".