עיראק מחזיקה 1,400 נשים וילדים זרים של אנשי ארגון המדינה האסלאמית, כך מוסרים גורמי ביטחון ועובדי סיוע הפועלים במדינה. הנשים והילדים מוחזקים במחנה דרומית למוסול, ורובם הגיעו אליו מתחילת החודש. חלקם הגיעו למחנה לאחר שנתפסו באחד המעוזים האחרונים של דאעש, לאחר שלוחמי הארגון גורשו ממנו, אולם רוב הנשים והילדים נכנעו עם בעליהם לכוחות הפשמרגה הכורדים בתל עפאר. הכורדים העבירו אותם לכוחות העיראקיים, אבל עצרו את הגברים.



לדברי הגורמים, רוב הנשים והילדים מוצאם מטורקיה, אולם רבים גם מגיעים מהרפובליקות הסובייטיות לשעבר, כמו טג'יקיסטן, אזרבייג'ן ורוסיה. יש גם מעטות שמגיעות מצרפת ומגרמניה. קצין מודיעין עיראקי אמר כי כעת מתבצע הליך של בדיקת האזרחויות של הנשים והילדים במדינות שלהם מדובר בהליך מסובך, במיוחד לאור העובדה שנשים רבות כבר לא מחזיקות במסמכים המקוריים שלהן.



עובד סיוע אמר כי זאת הקבוצה הגדולה ביותר של זרים הקשורים לדאעש המוחזקים ע"י הרשויות בעיראק מאז החל המבצע לסילוק דאעש ממוסול ומאזורים אחרים בצפון המדינה, בשנה שעברה.



"אנחנו מחזיקים את המשפחות בתנאי ביטחון נוקשים מאוד וממתינים להוראות הממשלה", אמר קולונל אחמד א-טאי, ממפקדת המבצעים של מחוז נינוה. לדבריו, הם קיבלו טיפול טוב למרות שמדובר "במשפחות של פושעים שהרגו חפים מפשע בדם קר". הקצין הבכיר הוסיף כי על פי החקירות של הנשים, "ברור שהתעמולה של דאעש הטעתה אותן".



"רוצה לחזור הביתה, אבל לא יודעת איך"


למרות השחרור מאימת דאעש, הנשים במחנה ממשיכות לחבוש ללבוש ניקאב. צעירה בת 27 מצרפת, אמא לתינוקת בת שלושה חודשים, סיפרה: "אמא שלי לא יודעת איפה אני. בעלי רימה אותי והביא אותי לכאן דרך טורקיה וסוריה. הוא אמר לי שנבוא לטורקיה לשבוע חופש. הוא קנה כרטיסי טיסה והזמין מלון". לאחר ארבעה חודשים במוסול, הצעירה ברחה לתל עפאר. היא קיוותה לחזור לצרפת, אבל נתפסה ונמנע ממנה לעזוב. 



אישה נוספת, צרפתייה שהגיעה מפריז, אמרה כי "אני רוצה לחזור לצרפת, אבל אני לא יודעת איך". היא הסבירה שהיא אינה יודעת מה קרה לבעלה, שהביא אותה לעיראק כשהצטרף לדאעש.



במהלך השנים הצטרפו לכוחות דאעש לוחמים רבים שהגיעו ממדינות שאינם עיראק או סוריה, בהם גם מהמערב. החשש באירופה הוא שהלוחמים האלה יחזרו לאירופה לאחר קריסת הארגון.