"אני שואל את עצמי האם ישראל, מדינת היהודים, הפכה למדינת הישראלים?", טוען-קובל הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק דני דיין. לאו דווקא בנימת שאלה או ספקנות, אלא בטון של פרקליט תביעה שמצא מניע וגורם להתנהגות שלילית של חשוד כלפי קורבן. הקונסול מתכוון למה שבסקרים, בדיווחים ובהערכות שפורסמו ונדונו לאחרונה מוגדר כ"קרע, התרחקות ומתח" ביחסים בין הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב לישראל.



דני דיין מציין בימים אלה מלאת שנה ראשונה לכהונתו בראש הקונסוליה הישראלית הגדולה והייצוגית ביותר בעולם היהודי. בשיחה בנושא היחסים בין ישראל לקהילה היהודית הפעילה, המובילה והמשפיעה, הקונסול דיין נראה כמי שמתקשה לשמור על שלוות רוחו. "יש לי ביקורת קשה על החברה הישראלית", הוא אומר ומשתדל בלי הצלחה להישמע מאופק. "הציבור בישראל איננו מתעניין כלל ביהודי הקהילה. כאילו שהמיעוט היהודי בניו יורק הוא המיעוט ההונגרי ברומניה. בישראל מתעלמים מיהודי אמריקה. לא מקיימים את הציווי השומר אחי אנכי".



דיין מסכם שנה מרתקת, מלאת חוויות ורשמים. הוא מלא התפעלות מיהודי ניו יורק, אלה שהוא מגדיר "שייכים", כלומר החלק הפעיל והמורגש בקהילה. לדבריו, הוא עדיין מתרגש לראות בכל בית כנסת, בכל אירוע ובכל מפגש עם יהודים את דגל ישראל. "זאת הוכחה להזדהות העמוקה והאמיתית שיש ליהודים עם ישראל". הוא מספר על אירוע שמפקד כבאי האש בניו יורק קיים לא מכבר לכבאים היהודים. "על הבמה התנוסס דגל ישראל. מפקד הכבאים, שאינו יהודי, הבין באופן טבעי שיהודים מזדהים עם ישראל והציב דגל ישראל במקום בולט באירוע". אבל ההזדהות הזאת, מציין הקונסול, "אינה בהכרח הוכחה שיהודים מסכימים עם כל מה שישראל עושה ומייצגת".



הוא יודע מה שהוא אומר. אם יש משהו שאפיין במיוחד את שנתו הראשונה של דני דיין כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק זאת מעורבות פעילה ומאמצים מיוחדים, במטרה ללכד את חלקי הקהילה הגדולה וליצור מכנה משותף בינה לבין ישראל. זהו תחום שקונסולים כלליים של ישראל בניו יורק בעשור האחרון הזניחו והתעלמו ממנו. גם אם דיין אינו יכול להצביע על הצלחה או הישגים בתחום הזה, שאינו לגמרי בשליטתו,


העובדה שהוא מפגין נוכחות ומסירות עקבית לקידום מטרה של קירוב לבבות בין ישראל לקהילה הגדולה היא אות כבוד עבורו.


"יחס דו-צדדי"

דיין (62) הוא תושב ההתנחלות מעלה שומרון. הוא כיהן בעבר כיו"ר מועצת יש"ע, ומינויו של מי שנחשב נציג מובהק של מחנה הימין בישראל בידי ראש הממשלה נתניהו עורר בזמנו ביקורת ומורת רוח בקרב האגף הליברלי הגדול בקהילה. אבל דיין הפתיע, מבחינת הקהילה, לחיוב ולטובה. לעומת השגריר באו"ם דני דנון והשגריר בוושינגטון רון דרמר - שמפגינים דבקות קנאית באידיאולוגיה הימנית שלהם ושבויים בנאמנות לראש הממשלה – הקונסול דיין הציב בראש סדר העדיפויות שלו את המאמצים לקידום התפייסות עם חלקי הקהילה והתקרבות אליהם, ובייחוד אל התנועות הלא אורתודוקסיות, שהן הרוב הגדול והמכריע בקהילה.


מתרחקים מישראל. יהדות ארצות הברית. צילום: רויטרס



דיין מקיים ומטפח קשרים עם מנהיגי התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית, ואירח אחדים מהם לארוחה בביתו. "נפגשתי לא מזמן עם הקונסול, לבקשתו", סיפר הרב אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "הוא רצה לשמוע את דעתי על המצב הדתי. נתתי לו כמה הצעות לפעולה מצד ממשלת נתניהו. הוא לא הבטיח שהעצות ייושמו, אבל הבטיח להעבירן".



יופה, שהוא המבקר הנשמע והבולט של ממשלת נתניהו בקהילה, אמר כי "אני לא מסכים עמו (עם דיין) בנושאים כמו שלום והפלסטינים. אבל האהדה שהוא מגלה לפלורליזם ולחופש דת היא אמיתית. הוא מהדיפלומטים הישראלים היחידים שמקשיבים באמת. יהודים רפורמים אוהבים ומעריכים אותו".



נושא שמצער את דיין ומציק לו הוא המשבר בנושא הסכם המתווה לנגישות לכותל, שאושר בממשלה, אבל לפי הנחיה של ראש הממשלה עוכב ואיננו מיושם. "אני כפוף להחלטות הממשלה, כולל בעניין הכותל", מציין הקונסול הכללי. אבל הוא אינו מסתיר את מורת רוחו מהעיכוב ביישום ההסכם ואת דאגתו מההשלכות הלא נעימות הצפויות מהמשבר. "יש כעסים ומתחים בקהילה בעקבות החלטות של ממשלת ישראל בנושא הכותל והגיור. הוצפתי במכתבים מרבנים, מעסקנים ומיהודים שהרגישו נעלבים ופגועים מההחלטה לא לקיים את הסכם הכותל", מספר דיין.



להערכתו, המשבר לא יפגע בהיקף ובגודל התרומות מיהודי ארה"ב, אבל הוא מוטרד מאוד. "משבר הכותל גרם נזק קשה, ואנחנו עוד לא יודעים את גלי ההדף שהמשבר ייצור ונרגיש בעתיד. הדאגה שלי היא שמשבר הכותל ישפיע לרעה על המחויבות והקשר לישראל בקרב הדור היהודי הצעיר, וזה מה שצריך להדאיג את ישראל. יחסי ישראל והתפוצות השתנו", אומר דיין. "מיחס חד-צדדי לדו-צדדי. זאת לא קהילה שהיא נותנת ואנחנו מקבלים. עברנו לצורך של יחס הדדי. אנחנו זקוקים לתמיכה ולסיוע מצד הקהילה. אבל יהדות אמריקה זקוקה לעזרה, לחיזוק בתחום השמירה על הזהות היהודית ומניעת התבוללות.


"צריך לבלום את ההתבוללות"


ישראל לא מקיימת את חלקה בהסכם הלא כתוב הזה", מתריע דיין. "בלימת תופעת ההתבוללות ביהדות ארה"ב היא מתפקידה החשובים של המדינה היהודית. אבל לא רואים את זה". הקונסול טוען כי השינוי ביחס לקהילה לא יבוא מהדרג הפוליטי בישראל. "אם זה לא יהיה נושא שהציבור והחברה בישראל דורשים לא יבוא שינוי". עם זאת, דיין מבקש לציין כי גם לקהילה חלק בלתי מבוטל בהיווצרות הקרע וההתרחקות מישראל. "הייתי רוצה שיהודי ארה"ב יעלו לישראל. זה לא עומד לקרות. אבל הם לא הפסיקו להיות אחינו. הם, מצידם הם לא עושים מספיק ולא משקיעים מאמצים במטרה להתנחל בלבבות של יהודי ישראל, של החברה בישראל".



דיין לא אומר זאת במפורש. אבל בתחום היחסים בין ישראל לקהילה הבעת פניו מסגירה שהוא צופה ומתכונן לשנה שנייה בתפקיד, קשה ולא פשוטה. אבחנה טובה היא חצי תרופה.


יהדות ארצות הברית במפגן תמיכה בישראל. צילום: רויטרס