ישראל נתנה אור ירוק למצרים, לקדם עסקת חילופי שבויים, לפיה תמסור את גופותיהם של עשרות פלסטינים, בתמורה למידע על השבויים הישראלים.


כך עולה מדיווח היום (חמישי) בעיתון "אל-קודס" היוצא לאור במזרח ירושלים, בו נאמר כי "מדובר בעסקה בהסכמה". על פי המתווה, בשלב הבא יחל משא ומתן בחסות המודיעין המצרי לעסקת חילופין.



העסקה המוצעת מנוגדת לעמדת חמאס, לפיה לא יפתחו במו"מ כל עוד לא ישוחררו 54 האסירים שנעצרו לאחר חטיפת ורצח שלושת הנערים הישראלים ביולי 2014. על פי המתווה שהוצע בקהיר לראשי חמאס, ישראל תמסור לידי הארגון גופותיהם של 39 פלסטינים המוחזקים על ידי ישראל מאז מבצע צוק איתן, בהם 19 פעילי הארגון, ובתמורה חמאס תחשוף את גורלם של האסירים הנמצאים בידיה.



לאחר מכן, ישוחררו האסירים שנעצרו לאחר עסקת שליט, והצדדים ייכנסו למו"מ אינטנסיבי בתיווך המודיעין המצרי. המקור המעורב בדיונים בקהיר הדגיש, כי "ישנן הבנות בין ישראל למצרים, לכבד כל הסכם שיושג עם חמאס בעתיד". בחמאס לא אישרו או הכחישו את הדיווח. בכירים בארגון סירבו להתייחס למתווה המוצע.



בדרך לעסקה? יחיא סנואר (מימין) עם הנייה. צילום: א-ריסאלה



בתוך כך, מקורות מקורבים לחמאס הכחישו דיווחים בעיתון במפרץ, לפיו מצרים הודיעה למנהיג הארגון אסמיעל הניה, כי היא לא תעסוק יותר בעסקת שבויים. מקור בחמאס הדגיש, כי קהיר פועלת על פי תוכנית כוללת, לפיה תביא לפיוס פנים פלסטיני, כולל הסכמה עם ישראל להסיר את המצור מעל רצועת עזה, וכניסה להודנה ארוכת טווח, במקביל להשגת עסקת חילופי שבויים חדשה. במצריים שומרים את הקלפים קרוב לחזה.



בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אישר הלילה כי משלחת פלסטינית תגיע לקהיר, כדי לבדוק את הרעיונות שהוצעו בעניין סיום הפילוג בין פת"ח לחמאס.



בפגישה של הוועד הפועל של אש"ף שנערכה אתמול בערב, במוקאטעה ברמאללה, אמר אבו מאזן כי "המשלחת תדון עם המצרים בעניין הפיוס הלאומי, דרך הרעיונות שהוצעו על ידינו – פירוק ממשלת הצללים שהקים חמאס, מתן אפשרות לממשלת ההסכמה הלאומית לעשות את המוטל עליה בחופשיות ברצועת עזה, ותחילת ההכנות לבחירות לנשיאות ולפרלמנט הפלסטיני".



אבו מאזן יגיע לניו יורק שם ינאם בעצרת האו"ם, כשברקע סקר שערכה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", שלמעלה מ-80 אחוזים מהפלסטינים רואים שיש לנטוש את רעיון שתי המדינות.