תופעה מעניינת באה לידי ביטוי באופן תדיר בשבועות האחרונים בהפגנות הכורדים שנערכות באירופה ובטריטוריה בצפונה של עיראק למען עצמאותם. במספר הפגנות במהלך חודש אוגוסט האחרון בערים אירופיות כמו קלן הגרמנית, ג'נבה ואוסלו הונפו דגלי ישראל. כך גם בשבוע האחרון בבריסל, המבורג ושטוקהולם. אימוץ הדגל הכחול לבן על ידי הכורדים מגיע לאחר תמיכה פומבית שהביעו מנהיגים ישראלים בזכותם של הכורדים לעצמאות. 

פרט לאירופה, דגלי ישראל נצפו גם בעצרות בחבל הארץ של כורדיסטן אותן פקדו עשרות אלפי בני אדם, מה שהפך את האזור למקום היחיד בו מונפים הדגלים במזרח התיכון כולו, מלבד ישראל כמובן, ומוצגים לא באופן של גינוי או שריפה שלהם.

ההפגנות והצעדות שמתקיימות הן לקראת משאל העם המתוכנן שצפוי להיערך בחבל הכורדי ב-25 בספטמבר בשלוש הנפות המרכיבות את האזור האוטונומי, וכן באזורים שנויים במחלוקת הנשלטים על ידי כורדיסטן בפועל למרות שגם בגדד תובעת אותם לעצמה. 

הפגנה בג''נבה. צילום: טוויטר

 
רק בשבוע האחרון ראש הממשלה נתניהו אמר בהודעה כי "ישראל מתנגדת ל-PKK ורואה בו ארגון טרור, בניגוד לטורקיה שתומכת בארגון הטרור חמאס. בעוד שישראל מתנגדת לטרור באשר הוא, היא תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו".

הנפת דגלי ישראל וכורדיסטאן במהלך הפגנה בקלן למען עצמאות הכורדים. צילום: טוויטר


נתניהו אמר את הדברים לאחר שסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן ציין בכנס שנערך ב"מכון למדיניות המזרח הקרוב" בוושינגטון, כי ה-PKK, המחתרת הכורדית בטורקיה, אינו ארגון טרור וכי הוא מעוניין לראות מדינה כורדית במזרח התיכון. "מהפרספקטיבה האישית שלי, ה-PKK אינו ארגון טרור. אולי זה ייצור כותרות אבל כך אני מסתכל על הדברים", אמר האלוף גולן. "אז כן, אני ארצה לראות...אני לא יכול לשרטט את הגבולות המדויקים.  אני לא יכול לשרטט איך מביאים יחד- אם עושים זאת - את הכורדים האיראנים, הכורדים העיראקים, הכורדים הסורים והכורדים הטורקים. אולי זה לא יתממש בתקופתנו". 

גולן, שאמר את הדברים במהלך ביקורו בארה"ב, הוסיף: "אבל באופן בסיסי, כשמסתכלים על איראן במזרח ועל חוסר היציבות באזור, ישות כורדית מוצקה ויציבה באמצע הביצה הטובענית הזו- זה לא רעיון גרוע".

כורדיסטאן נמצאת תחת לחץ בינלאומי כבד בעקבות הכוונה לקיים את משאל העם. הבית הלבן קרא לכורדים "לבטל את המשאל ולהתחיל במקומו בדיאלוג רציני ומתמשך מול בגדד". בוושינגטון ציינו שקיום משאל העם באזורים שנויים במחלוקת "מהווה צעד בוטה". לפני כחודש מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון התקשר למסעוד ברזאני, נשיא החבל הכורדי האוטונומי בעיראק, וביקש לדחות אותו.