האם עשור של סכסוך קשה בין חמאס לפתח עומד להסתיים בקרוב? על פי הסימנים המגיעים מרצועת עזה, מסתמן כי הצדדים הפלסטיניים מתכוונים לשבת בקרוב ולנסות לפתור את המצב הלא פשוט, הן ברמה החברתית והן ברמת השלטון. הדיווחים מצביעים על כך שחמאס עשוי לשלם סכומי כסף אדירים בתמורה למחילה על נקמת דם על ידי אנשי הפתח, וכי בתמורה יעזור ממשל אבו מאזן לשקם את הרצועה, שנמצאת במצב קטסטרופלי. 

מי שהתייחס לנושא היה צבי יחזקאלי, פרשן ערוץ 10, שהתראיין בגלי צה"ל וסיפר על הנוסחה המתגבשת: "מדובר על הסכם סולחה בין הצדדים, וזה, בעצם, אומר הכל. אם זה יקרה, הנושא לא יותיר אחריו קרבות, כיוון שסולחה זה משהו חברתי עממי, ונחשבת לדרגה הגבוהה ביותר של ההסכמים. לאחר מכן יש הודנה, תהדייה, ואחר כך הסכמים. אגב, סאלאם זה מצב רגעי שיכול להפוך ברגע למצב מלחמתי". 
יחזקאלי התייחס לנקמות הדם ועל האפשרות שהם יפרצו: "גם אחרי שזרקו את המאבטחים של אבו מאזן מהקומה ה-18, שרצחו את האנשים של הפתח בזמן ההשתלטות, כשאפילו את מפקד המשטרה בעזה רצחו במעשה מזעזע ולאחר הלינץ' שעבר העלימו לו את האיברים הפנימיים. עכשיו הגיע השלב שצריך לעצור על מנת שלא יהיה תהליך של נקמת הדם (עאטווה). עכשיו הוקמה קרן של חמאס, וההערכה היא ש-150 מיליון דולר צריכים להיות בקופה כדי לכסות על כל הפשעים. צריך לזכור שמדובר על  200 מעשי רצח, אם אז יוותרו על נקמת הדם, אז תוכל להגיד שהתחיל פה משהו. 
מה קורה במשפחה שמחולקת בין חמאס לפתח בעזה? 

"אז קודם כל, גם בתוך משפחה גדולה או חמולה, יש התפצלויות לבית אב. כל חמולה מחליטה בעצמה, ואם יש רצח שם, אז יש מצב של כופר נפש, אותו דבר ממש. אבל בואו ניקח בחשבון שככל הנראה כל משפחה של פתח בעזה נמחקה והצטרפה לחמאס. העניין השני הוא שהשכבות של הסכסוך. זה סכסוך קודם כל ברמה השיבטית, ככה צריך לראות את המזרח התיכון, גם את הפלסטינים צריך לראות ברמת השבט. למה חמאס נבחר ב-2006? כי חמולות שלמות החליטו להביע חוסר אמון בשלטון ערפאת ואבו מאזן, שלקח להם את הכסף". 
מה זה אומר על מעמדו של יחיאס סנוואר? יוחזרו אנשים שלו?
"הסכם הסולחה לא קשור לרבדים האזרחים. עכשיו אתה מדבר מה באמת קורה. יש לאבו מאזן הרבה שיטות לאלף את חמאס. הוא סגר את הברז, את השאלטר, את הרצועה. 10 שנים אחרי, הם מבינים שזה ניהול כושל. חמאס על הברכיים, הכוונה היא לניהול האזרחי. מבחינת ניהול אזרחי, הוא התלבט בזה מהיום הראשון, וגם כזרוע של רווחה, של רשת חינוך. האם הם יכולים לנהל מדינה? התשובה היא לא. הם קיבלו מאיראן הוראה שלא מוותרים. אתה מוותר על הניהול האזרחי או הצבאי? ברור שלא מוותרים על הצבא. אין ספק שאבו מאזן לא יקבל תוכניות של מנהרות. הם רוצים עזרה ולא הצליחו לנהל את הרצועה נכון מבחינת חשמל ומים, הם צריכים סולר ממצרים, שיגיע מאזור אבו מאזן". 
 
היורש המיועד, למרות שאבו מאזן לא אוהב. מוחמד דחלאן. צילום: רויטרס
 
הזכרת את השם שקשור בסולחה, מוחמד דחלאן.
"הוא פיקח מאוד, שועל. היחידי שמתחמם על הקווים מאוד חזק להחליף את אבו מאזן. דחלאן קיבל את האוקיי מחמאס והוא מקובל גם על מצרים ועל שאר העולם הערבי, וגם מוכן להיכנס לעניין. רק אבו מאזן לא אוהב אותו, אבל מבין שאין לו מה לעשות. כל פעם שאנחנו מראיינים אותו, אנשיו של אבו מאזן באים בטענות. הוא יכול להוציא את הגחלים מהאש, והוא שילם הרבה מאוד על ההתפרסות שלו".

"טראמפ נכשל במזרח התיכון, אנחנו האופציה היחידה"

לאחר מכן התייחס יחזקאלי גם לרומן החדש של ישראל עם בחריין: "בהלוויה של שמעון פרס, האישיות הבכירה ביותר היתה שר החוץ של בחריין. בחריין מחוברת פיזית לסעודיה, זה גשר. הם לא יכולים לבוא ולהגיד את זה בסעודיה, אבל זה הפנים שלהם. למה הם אוהבים אותנו? לא בגלל העיניים היפות שלנו. אנחנו האופציה היחידה מפני הטרור השיעי שהפיל כבר ארבע מדינות ורעב לעוד, הם צריכים תעשיות ישראליות, הם צריכים להצטייד". 
"האמריקאים בגדו בסעודים. טראמפ בא לפני כמה חודשים לביקור על מנת לתקן את מה שעשה אובמה, אבל אין מה לעשות. טראמפ נכשל במזרח התיכון. מבחינת המזרח התיכון כל הדברים שהוא אומר הם תירוצים. ההסכם הזה, שבו הפרידו את מעשיה באזור שלנו ולא קישרו אותו עם הגרעין, גרם לכך שהיא יכולה לעשות פה מה שצריך לעשות. בזמן שטראמפ ישב אצל המלך, איראן התקדמה ועשתה טאצ'דאון בשביל חזבאללה. 
איך רואים את זה הערבים האחרים?
"אם זה הגיע לרמה הזאת, תבינו כמה הוא מודע למה שהוא עושה וממשיך (מלך סעודיה -מ.א). יש בערבית משפט שאומר 'אתה רוצה את האמת, או את האח של האמת?', אז הסועדים חיו את האח שלו שנים. יש אמת שיודעים אותה, ולפעמים זה יוצא החוצה. יש לקשר בין המדינות עומק ושכבות, ומדי פעם אומרים את זה. בחריין אומרת את זה, וסעודיה לא מכחישה".

לאחר מכן הוסיף: "בחריין וסעודיה לא סובלים את האחים המוסלמים. אגב, התנועה האסלאמית בישראל זה פלג של האחים המוסלמים בדיוק כמו חמאס. מה שמדהים זה שאצל סעודיה הם נמצאים ברשימת טרור, אצלנו הם בכנסת".