משטרת ספרד עצרה היום (רביעי) בכיר במשרד הכלכלה של קטלוניה, ג'וזף מריה ג'וב, במסגרת פשיטה על משרדי ממשלה המקומיים לקראת משאל העם הצפוי על עצמאות. המשטרה נכנסה למשרדי הכלכלה, הפנים, החוץ, הרווחה הטלקומוניקציה ומחלקת המס של הממשלה הקטלנית. על פי הדיווחים נעצרו סך הכל 14 אנשים ונאספו מסמכים שונים הקשורים למשאל. מאות אנשים התאספו מחוץ למקומות בהם נערכו הפשיטות וצעקו קריאות בעד העצמאות.



בעקבות האירועים הכריזה ממשלת קטלוניה על מצב חירום 'דה פקטו' באזור. במקביל השתלטה ספרד על הכספים של קטלוניה על מנת למנוע שימוש בהם לביצוע משאל העם, מה שמטיל ספק לגבי תשלום אלפי משכורות ציבוריות ומגביל את האוטונומיה של האזור. "זה חוסר אחריות מוחלט, הם מובילים אותנו לקריסה מנהלית", אמר סגן נשיא קטלוניה, אוריול ג'ונקרס, והוסיף כי מדובר בצעד "חסר תקדים".



נשיא קטלוניה, קרלס פויגדמונט, הוסיף כי "מדריד חצתה קו אדום. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת. הם הפרו את זכויות היסוד ואת אמנת זכויות האדם. הם לא מכבדים את העקרונות הבסיסיים של הדמוקרטיה". הוא האשים את ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראג'וי, במהלכים האחרונים וכינה אותם "בושה דמוקרטית".


אתמול תפסה המשטרה הספרדית מעל 45,000 מעטפות שהיו מיועדות להישלח לתושבי קטלוניה על מנת להודיע להם על המשאל המתקרב. התובע הראשי של ספרד אמר לפני שלושה ימים כי הוא לא שולל את האפשרות לכלוא את פיגדמונט. "אני לא שולל על הסף את האופציה של לדרוש עונש מאסר...זה יכול לקרות בנסיבות מסוימות", אמר התובע חוזה מנואל מאזה.  

הפרלמנט הקטלוני הצביע לפני כשבועיים בעד חוק "משאל העם", הסולל את הדרך לביצוע משאל עם על עצמאות חבל הארץ הצפון מזרחי של ספרד. כל חברי הפרלמנט השתתפו בהצבעה כאשר 72 הצביעו בעד, 60 התנגדו ושלושה נמנעו. ממשלת ספרד פנתה לבית המשפט החוקתי של ספרד על מנת שיכריז על ביטול החוק. ראש הממשלה הספרדי מראינו ראגוי פנה לבית המשפט בטענה כי החוק מנוגד לפסיקות קודמות. בעבר אמר כי "לא ייערך שום משאל עם".

"מה שקרה בפרלמנט הקטלוני מביך, זה מביש", אמר סאנז דה סנטמאריה, סגן ראש הממשלה לכתבים במדריד. לפני כשלוש שנים התקיים משאל עם לא מחייב בקטלוניה במהלכו הצביעו 80 אחוז מבעלי זכות ההצבעה בעד עצמאות לחבל ארץ והיפרדות מספרד.