הסנקציות מתגברות: משרד המסחר של סין הודיע היום (שבת) כי המדינה תחסום באופן חלקי את ייצוא הנפט לקוריאה הצפונית וכן את ייבוא הטקסטיל ממנה. זאת כדי למלא אחר החלטת האו"ם שהטילה סנקציות חדשות על המדינה המבודדת. בהודעת המשרד נמסר כי ההגבלות על פיונגיאנג ייכנסו לתוקפן עוד כשבוע, ב-1 באוקטובר. קוריאה הצפונית תלויה במידה ניכרת בשכנתה סין באספקת האנרגיה שלה והגבלות שיחולו עליה מצדה יהוו מבחינתה מכה קשה.

עם זאת, שר החוץ הסיני וואנג יי ציין הלילה בפני עמיתו היפני בפגישה שערכו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק כי כל הצדדים בעימות צריכים להישאר רגועים והצד היפני חייב לא לדבר רק על סנקציות כלפי פיונגיאנג, אלא גם לעודד את קידום המשא ומתן עמה, אחרת הדבר יהיה מנוגד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם.  

מפעל טקסטיל בקוריאה הצפונית. צילום: רויטרס


בתוך כך, בנאום שנשא הלילה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת באלבמה הוא אמר כי "אי אפשר שיהיה פה איש משוגע שיורה טילים לכל מקום. היו צריכים לטפל באיש הטילים כבר לפני זמן רב". טראמפ ציין כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה יחד עם קלינטון, היה צריך לטפל בבעיה הצפון קוריאנית, אך נמנע מלעשות זאת, וכך גם ממשלים שהיו לפניו. 

טראמפ בעצרת הלילה באלבמה. צילום: רויטרס


אחרי שמנהיג קוריאה צפונית כינה את טראמפ "טיפש" ו"חולה נפש", ענה לו אתמול הנשיא האמריקאי, איך לא, בטוויטר: "ברור שקים ג'ונג און הוא מטורף שלא אכפת לו להרעיב או להרוג את עמו. נעמיד אותו למבחן", כתב. התגובה של טראמפ באה לאחר שאתמול נשא קים נאום לאומה, בעקבות אמירתו של יריבו כי ארצות הברית תשמיד את קוריאה הצפונית, ובו אמר כי יגרום לטראמפ לשלם ביוקר על האיום בהשמדת ארצו. לדברי מנהיג קוריאה הצפונית, הוא שוקל לנקוט "בצעדים החמורים בהיסטוריה" נגד ארצות הברית וכי דבריו של הנשיא האמריקאי שכנעו אותו שתוכנית הגרעין שלו היא הדרך הנכונה. 
 
"טראמפ יעמוד בפני 'תוצאות שמעבר לציפיות שלו'", איים קים, אך לא פירט מה יהיה הצעד הבא של פיונגיאנג. "אני אאלף את הטיפש המשוגע האמריקאי באמצעות אש", אמר בהצהרה ישירה נדירה מצדו
 
על פי סוכנות הידיעות של קוריאה הדרומית, יונהאפ, שר החוץ של קוריאה הצפונית, רי יונג הו נשאל מה עלול קים לעשות, וענה כי פיונגיאנג עשויה לשקול לבצע ניסוי חסר תקדים בפצצת מימן באוקיינוס השקט. עם זאת הוא סייג ואמר כי אינו יודע את מחשבותיו המדויקות של מנהיגו. 

הדברים באים לאחר שאמש חתם טראמפ על צו נשיאותי חדש, המאפשר לארצות הברית להרחיב את הסנקציות על חברות צפון קוריאניות. "הצו הנשיאותי החדש יאפשר לנו לקצץ את המשאבים שבהם קוריאה הצפונית משתמשת לפיתוח כלי הנשק ההרסניים שלה", אמר בשיחה עם עיתונאים בפתח ארוחת צהריים בהשתתפות מספר מנהיגים. עם זאת, תחום הנפט לא נכלל בסנקציות החדשות.
 
הנשיא הוסיף כי זה "לא מתקבל על הדעת", שגופים תומכים בקים ג'ונג און וציין: "הבנק המרכזי הסיני הורה לבנקים שלו להפסיק לסחור עם קוריאה הצפונית". עם זאת, הוא ציין כי אינו שולל קיום דיאלוג עם קוריאה הצפונית. הוא הוסיף כי "מטוסים וכלי שיט שנמצא עליהם אזרח זר בעל קשר לקוריאה הצפונית לא יוכל להיכנס לשטחי ארצות הברית, בתוך 180 ימים".