יום לאחר שהציגה במצעד צבאי טיל בליסטי חדש, איראן ביצעה ניסוי בכלי הנשק, כך דווח בטלוויזיה הממלכתית במדינה ששידרה גם את שיגורו. הטיל, שנקרא "חרמשהר", מסוגל לשאת שני ראשי נפץ ולהגיע לטווח של 2,000 ק"מ. בתמונות שהפיץ ערוץ הטלוויזיה רואים את שיגור הטיל, אך לא ניתן לדעת מתי שוגר.



כאמור, איראן אתמול הציגה טיל בליסטי במהלך מצעד צבאי שנערך לעיני מפקדים ובכירים במשטר, בהם הנשיא חסן רוחאני. מפקד חיל האוויר של איראן, גנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי "הטיל חורמשהר הוא הישג אדיר של משרד ההגנה באיראן. הוא מגיע לטווח של 2,000 ק"מ, ומסוגל לשאת ראש נפץ לטווח של 1800 ק"מ. הוא מסוגל לשאת יותר מראש נפץ אחד". לדבריו, הטיל יימסר לידי מערך ההגנה האווירית של משמרות המהפכה בקרוב.

הטיל מוצג אתמול במצעד. צילום: רויטרס


במצעד הוצגו 19 טילים בליסטיים לטווח ארוך ובינוני, שעל פי סוכנות הידיעות "פארס" יוצרו על ידי משרד ההגנה האיראני. הטילים הם: 6 טילי קיאם, 2 טילי קדאר F, טיל קאדר H, 4 טילי עימאד, טיל סיג'יל, 2 טילי דו אל-פקאר, בנוסף הוצג הטיל החדש "חורמשהר".


הנשיא רוחאני אמר במהלך המצעד כי הנשק האיראני הוא להגנה על המדינה ועמי האזור המוחלשים נגד המעצמות והטרור. הוא הוסיף כי הכוחות הצבאיים של איראן לא ישתמשו ביכולות שלהם כדי לתקוף אף מדינה והמטרה היא להרתיע את התוקפנים". 



רוחאני אתמול במצעד הצבאי. צילום: רויטרס



נשיא איראן גינה את מה שכינה התוקפנות כלפי העמים והארצות מעוניינות לייצר נשק בכוחות עצמן, למרות שאותן מדינות שולחות נשק במיליארדי דולרים כדי להרוס מדינות כמו תימן, סוריה ועיראק. רוחאני פנה למעצמות ואמר: "אתם מתגאים בתמיכה בטרור. מי קיבל את פני המהגרים באזור כשתקפתם את אפגניסטן ולאחר מכן את עיראק? האם זו לא היתה איראן שחיבקה את המהגרים? כשחימשתם ותמכתם בקבוצות הטרור באזור, מי הציל את דמשק, בגדד ולבנון ונענה לקריאותיהן?".

המצעד הצבאי אתמול באיראן. צילום: רויטרס



המצעד הצבאי אתמול באיראן. צילום: רויטרס


רוחאני התייחס לעמדות של ארצות הברית וישראל שהוצגו באו"ם ואמר כי באו"ם יש שני קולות בלבד: ארצות הברית וישראל נגד כל העולם. "השליטים בוושינגטון ושודדי פלסטין מודאגים מהשגת הביטחון באזור". הנשיא הדגיש בנאומו כי טהרן מחויבת להסכם הגרעין כל עוד הצד השני מחויב ליישומו והוסיף כי ארצו תמשיך לחזק את היכולות הצבאיות בהגנה על הארץ ועל כל עמי האזור. רוחאני, שנאומו שודר בטלוויזיה הממלכתית, הוסיף: "אנו נמשיך לחזק את יכולות הטילים שלנו ולא נבקש אישור מאיש כדי להגן על ארצנו. נמשיך לתמוך בעמים בסוריה, לבנון, פלסטין ותימן. אנחנו בטוחים שהניצחון לצדנו". 

שלשום הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי הגיע להחלטה האם לפרוש מההסכם. עם זאת, טראמפ סירב לפרט אם החלטתו היא להישאר בהסכם או לפרוש ממנו. בתגובה לכך הודיעה איראן כי היא מוכנה לכל תרחיש אפשרי ואם ארצות הברית תפרוש מההסכם, היא תוכל לשוב ולהעשיר אורניום באופן מידי.

איראן עומדת בהסכם, אבל במקרה

בתוך כך, דוח שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, מצביע על כך שאיראן עומדת בתנאי הסכם הגרעין, אבל רק במקרה. המכון למדע וביטחון בינלאומי, היושב בארצות הברית, טוען כי תקלות תכופות במכשירים להעשרת אורנים סייעו, שלא בכוונה, לכך שטהרן עומדת במגבלות שהוטלו עליה בהסכם.
 
על פי הדוח, "ניתן לצפות שאיראן תמשיך לדחוף את גבולות העסקה, תפר אותה ותחפש פרשנויות משלה שאין להן בסיס". עוד נטען, כי "צריך לצפות שיהיה קשה מאוד להשאיר את איראן בתוך המגבלות שהוטלו עליה במשך כל תקופת ההסכם". לכן, טוענים מחברי הדוח, ארצות הברית ושותפותיה להסכם צריכות למצוא דרך להפוך את המגבלות לקבועות או לדחות את תאריך התפוגה שלהן באופן משמעותי.