רעידת אדמה בעוצמה 3.4 הורגשה היום (שבת) בקוריאה הצפונית, כך נמסר מהמרכז למדידת רעידות אדמה בסין. למרות החשש שמדובר היה בניסוי גרעיני נוסף, כפי שביצעה המדינה המבודדת בתחילת החודש, הסוכנות המטאורולוגית של קוריאה הדרומית העריכה כי הרעש נגרם מנסיבות טבעיות והוא אינו מעשה ידי אדם.



"המפתח להבדיל בין רעידת אדמה טבעית לבין כזאת שנגרמת במהלך ניסוי גרעיני הוא זיהוי גלים אקוסטיים ייחודיים לניסוי גרעיני", הסביר נציג רשמי של הסוכנות בסיאול, שהוסיף כי "במקרה הזה לא זיהינו גלים כאלה. בשלב זה אנחנו מעריכים שמדובר ברעידת אדמה טבעית".


הטיל ששגרה צפון קוריאה לכיוון יפן

הדיווח הראשוני, שהתקבל מהמרכז הסיני, העלה את החשד שהרעש נגרם כתוצאה מפיצוץ גרעיני. גם העובדה שהרעש הורגש בגובה פני הקרקע הוסיפה לחשש לכך שמדובר בפיצוץ מעשה ידי אדם.



רעידת אדמה בעוצמה של 6.3 - בשל ניסוי בפצצת מימן



כזכור, קוריאה הצפונית אישרה בתחילת החודש כי היא ערכה ניסוי גרעיני מוצלח בפצצת מימן מתקדמת שאותה פיתחה לאחרונה, זאת לאחר שבמדינה הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 6.3. לפי הדיווחים יפן, הרעש היה בעוצמה חזקה פי עשרה מאשר זו שהתרחשה במהלך הניסוי הגרעיני שביצעה פיונגיאנג לפני כשנה. שני רעשי האדמה שהורגשו במדינה התבררו לאחר מכן כתוצאה של ניסוי שביצעה פיונגיאנג בפצצת מימן.



בתוך כך, משרד המסחר של סין הודיע היום כי המדינה תחסום באופן חלקי את ייצוא הנפט לקוריאה הצפונית וכן את ייבוא הטקסטיל ממנה. זאת כדי למלא אחר החלטת האו"ם שהטילה סנקציות חדשות על המדינה המבודדת. בהודעת המשרד נמסר כי ההגבלות על פיונגיאנג ייכנסו לתוקפן עוד כשבוע, ב-1 באוקטובר. קוריאה הצפונית תלויה במידה ניכרת בשכנתה סין באספקת האנרגיה שלה והגבלות שיחולו עליה מצדה יהוו מבחינתה מכה קשה.



עם זאת, שר החוץ הסיני וואנג יי ציין הלילה בפני עמיתו היפני בפגישה שערכו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק כי כל הצדדים בעימות צריכים להישאר רגועים והצד היפני חייב לא לדבר רק על סנקציות כלפי פיונגיאנג, אלא גם לעודד את קידום המשא ומתן עמה, אחרת הדבר יהיה מנוגד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם.  



בנוסף לכך, בנאום שנשא הלילה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת באלבמה הוא אמר כי "אי אפשר שיהיה פה איש משוגע שיורה טילים לכל מקום. היו צריכים לטפל באיש הטילים כבר לפני זמן רב". טראמפ ציין כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה יחד עם קלינטון, היה צריך לטפל בבעיה הצפון קוריאנית, אך נמנע מלעשות זאת, וכך גם ממשלים שהיו לפניו. 



טראמפ בעצרת הלילה באלבמה. צילום: רויטרס
טראמפ בעצרת הלילה באלבמה. צילום: רויטרס