מטוסי הפצצה אסטרטגיים מסוג B-1B, מלווים במטוסי קרב ביצעו הערב (שבת) מפגן כוח אווירי כאשר טסו סמוך לחופי קוריאה הצפונית מעל למים הבינלאומיים במטרה להעביר מסר תוקפני לפיוניאנג. "המטוסים הגיעו לנקודה הסמוכה ביותר לגבול שכלי טיס אמריקאים הגיעו אליה במאה ה-21, וזאת במטרה להבהיר את החשיבות בה אנחנו לוקחים את התנהגותה חסרת הרסן של קוריאה הצפונית", אמרה דוברת הבית הלבן דנה וויט.



שר החוץ של קוריאה הצפונית,רי יונג הו, שנאם במקביל לכך באו"ם, פיזר איומים למכביר מעל לבימה, ואמר: "נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עשה טעות בלתי הפיכה, הכינוי שהוא הדביק למנהיגנו קים ג'ונג און 'איש הטילים', רק יחזק את נחישותנו להתחמש בטילים שיגיעו לכל נקודה בארצות הברית", שר החוץ הוסיף כי מטרת מדינתו להגיע למאזן אימים מול אמריקה, כינה את מנהיגה חולה נפש, מגלומן, מהמר מזדקן וסכנה לשלום העולם, אך הבהיר כי אין בככוונת קוריאה הצפונית לאיים על מדינות בנשק גרעיני, אלא אם הן בצדה של ארצות הברית.



צחצוח החרבות בין ארה"ב לקוריאה הצפונית החל מאז בחירתו של טראמפ, כאשר בחודשים האחרונים הצדדים החריפו את הטון ואת הפעולות הפרובוקטיביות אחת כלפי השנייה. במהלך נאומו של טראמפ מעל בימת האו"ם, איים הנשיא האמריקאי להשמיד את קוריאה הצפונית, ואף לעג לקים ג'ונג און כשקרא לו "איש הטילים", בהתייחסו לניסויי הטילים שהוא מבצע.



בתגובה לכך, קים כינה את טראמפ "משוגע" ונדר לגרום לו לשלם ביוקר על האיום בהשמדת ארצו. לדברי מנהיג קוריאה הצפונית, הוא שוקל לנקוט "בצעדים החמורים בהיסטוריה" נגד ארצות הברית וכי דבריו של הנשיא האמריקאי שכנעו אותו שתוכנית הגרעין שלו היא הדרך הנכונה. "טראמפ יעמוד בפני 'תוצאות שמעבר לציפיות שלו'", איים קים, אך לא פירט מה יהיה הצעד הבא של פיונגיאנג. "אני אאלף את הטיפש המשוגע האמריקאי באמצעות אש", אמר בהצהרה ישירה נדירה מצדו.


קים ג'ונג און ובכירים מקוריאה הצפונית חוגגים את הניסוי. צילום: AFP


כזכור, בתרגיל משותף שביצעו חילות האוויר האמריקאי והדרום קוריאני בתחילת השבוע, מפציצים אסטרטגיים מסוג B-1 בליווי מטוסי F-35 ו-F-16, ביצעו גיחות הפצצה בשמי קוריאה וזאת בתגובה לניסוי הטילים שערכה.

ה-B-1, מפציץ אסטרטגי על קולי שמסוגל לשאת עד 238 אלף ק"ג של פצצות, נחשב לאחד מכלי האש הקטלניים בעולם, הטיל פצצות חיות במהלך התרגיל, וכך גם ה-F-35, מטוס החמקן המתקדם שמתמחה בלוחמה אלקטרונית, שחיל האוויר הישראלי הצטייד בשני מטוסים חדשים מסוגו רק לאחרונה. בסיום התרגיל שבו המטוסים האמריקאיים לבסיסיהם ביפן ובאי גואם.

התרגיל בא בתגובה לניסוי טילים שנערך בין שבת לראשון שיגרה המדינה המבודדת שני טילים שעברו מעל שטחה של יפן, במחוזות הוקאידו וטוהוקו, האחד במסלול מזרחי עבר כ-550 קילומטרים והשני במסלול דרומי עבר כ-3,356 קילומטרים. שני הטילים נפלו באוקיינוס השקט, אך בעת מעופם הפעילו את אמצעי ההתרעה ביפן ואזרחים רבים נאלצו לרדת למקלטים.