בעקבות קריאותיו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כנגד מנהיג קוריאה הצפונית, קינג ג'ונג און, ד"ר אלון לבקוביץ', מומחה למדיניות חוץ וביטחון של מדינות מזרח אסיה, התייחס היום (ראשון) ב-103FM להסלמה בין המנהיגים ולכינוי 'איש הטילים הקטן' שהצמיד טראמפ לקים: "ישנם כללי התנהגות בקוריאה הצפונית עבור התיירים של 'עשה ואל תעשה', היו תקופות בהן נעצרו אנשים כי קיפלו את העיתון שהכיל את תמונתו של המנהיג הצפון קוריאני וזרקו אותו לפח" .


לדבריו של לבקוביץ', "הנשיא טראמפ אוהב הצהרות ציוריות, זה הסגנון שלו. תמרון המטוסים שהתרחש סמוך לצפון קוריאה הוא 'עשיית שרירים' במטרה להרתיע את המדינה הקוריאנית ולהראות שהאמריקאים יכולים לנצח במלחמה".

בנוגע לאמירתו של טראמפ כי במידת הצורך ישמיד את צפון קוריאה אמר לבקוביץ' כי "בתקופת גורג' בוש קונדליסה רייס דיברה על שינוי משטר באזור ואז הצפון קוריאנים הזדעזעו. הפעם טראמפ יצר הבהרה חד משמעית שיש לאמריקאים את היכולת לחסל את המדינה. איש לא מערער על כוחה של ארצות הברית ואך ישנה בעיה ביציאה בהצהרות וההכרזות ש'בעל הבית השתגע' וכי אם יאיימו על ארצות הברית יתקפו את צפון קוריאה בכל הכוח".

"קיש הטילים הקטן". קים ג'ונג און. צילום: AFP


לבקוביץ' דיבר על ניסיונות ההפיכה במדינה. "בכל פעם שרמת הפרנויה של מנהיג קוריאה הצפונית עולה - כל מי שמקורב אליו מוצא להורג. היה ניסיון לבצע סיכול ממוקד ולחסל את המנהיג אך הוא כשל. עד כה לא הוכתר יורש לקים ונשאלת השאלה האם הצבא והמפלגה יהיו מוכנים לוותר על השלטון על מנת להציל את המדינה מעוצמתה של ארצות הברית או שיש להם אינטרס לשמר את המצב. לא בטוח שחיסולו יוביל לשקט אלא יכול להוביל לכאוס", אמר.



על החשש ממלחמה גרעינית: "ישנם כמה קבוצות ישראליות שמטיילים בקוריאה הדרומית ולא חשים בתחושת המלחמה הקרבה לאזור וטוענים כי האווירה אינה באה לידי ביטוי ברחובות. מלחמה גרעינית משמעותה חמורה מאד, מעבר להצהרות, לאף אחד מהצדדים אין אינטרס להתחיל בה. זוהי מלחמת הצהרות בלבד לעת עתה. מערבים את סין ורוסיה במטרה להוריד את שני המנהיגים מהעץ כך שקינג ג'ונג און לא יעשה טעות ויחל מלחמה. סין היא שחקנית מרכזית בנושא, ברגע שטראמפ יעלה את המחיר התמריץ אצל הסינים יגדל".

עריכה: איתמר זיגלמן