המתח לקראת משאל העם לעצמאות חבל הארץ הכורדי מגיע לשיאים חדשים. כוחות של צבא איראן החלו היום (ראשון) בביצוע תמרונים צבאיים נרחבים סמוך לגבול עם חבל הארץ הכורדי, וזאת באיתות להתנגדותם למשאל העם שאמור להיערך מחר. במקביל לכך, טורקיה - שגם היא מתנגדת למשאל העם - הפציצה מטרות של המחתרת הכורדית בטורקיה, ה-PKK, בשטח עיראק.


על פי דיווחים בתקשורת הכורדית, חלי התותחנים האיראני ביצע ירי ארטילרי אינטנסיבי לעבר אזורים הסמוכים למחוז האוטונומי בצפון עיראק, ומפלגת "האיחוד הלאומי הכורדי" כתבה באתר האינטרנט שלה כי "ההפגזה האיראנית כוונה לעבר מספר כפרים באזור, בהם באליאכאיתי וחאג'י- עומראן, שעל הגבול בין המדינות", אך לא נמסר על נפגעים.
 
אתר "סמריה ניוז" העיראקי דיווח כי תותחים איראניים ירי פגזים אינטנסיבי לעבר הגבול באזור מחוז ג'ומאן מצפון מזרח לאירביל. לפי הדיווח, ההפגזה נמשכה עד לשעה 11 בבוקר. כתב האתר מסר כי עשן היתמר מאחד במקומות המופגזים. במקביל לכך סגן ראש האיחוד הדמוקרטי הכורדי, חבר הפרלמנט שאחוון עבדאללה, אמר כי "כורדיסטן תשיב באש לכל מקור ירי כלפי ערינו", אך הדגיש כי אין קשר בין ההפגזה, שלטענתו נמשכת שנים, לבין משאל העם במחוז.

המתנגדים מעלילים: "ישראל מתכננת לשלוח 200 אלף יהודים כורדים לאחר העצמאות"

מוקדם יותר הודיעה איראן כי היא מפסיקה את כל הטיסות היוצאות משטחה אל חבל הארץ הכורדי, וזאת לבקשת הממשל בבגדאד. ח'יוואן ח'וסראווי, ראש מועצת הביטחון הלאומי העליונה של איראן, אמר כי ארצו גם תסגור את המרחב האווירי שלה לטיסות מכורדיסטן העיראקית.

 
הקשרים בין ישראל לכורדים משמשים גם הם כנשק נגד משאל העם. נשיא עיראק, נורי אל מלכי, אמר בנוגע למשאל העם כי הוא "מתנגד לישראל נוספת" באזור, ואף הופצה בעיראק עלילת דם שטוענת כי ישראל מתכננת לשלוח 200 אלף יהודים כורדים לחבל הארץ מתוך מטרה שישמשו בסיס לצבא כורדי.
 
עם זאת, למרות הלחצים הכבדים שמופעלים על הכורדים, בהם בנוסף לפעילות הצבאית מצד שכנותיה, גם קריאות של האו"ם, ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי לדחות את משאל העם, הודיע נשיא חבל הארץ הכורדי, מסעוד ברזאני כי הוא נחוש להמשיך בקיום משאל העם, גם במחיר עימות צבאי עם שכנותיה. את הדברים אמר בראזני בעצרת המונים בה נצפתה אף מכונית עם דגל ישראל פרוש עליה.



ברזאני: "ננהל משא ומתן לאחר משאל העם"
 
במסיבת עיתונאים שקיים ברזאני, אמר הנשיא הכורדי כי הממשל המרכזי בבגדאד נושא באחריות למצב בשטח. "בגדאד הכריחה אותנו להגיע למשאל העם והשותפות עמה הסתיימה" אמר בראזני. "אין שותפות אמת בעיראק, עשינו מאמצים כדי לטפל בסוגיות הללו עם בגדאד ועם הקהילה הבינלאומית, אך הממשלה הפדרלית היא מי שסירבה לדבר עמם. משאל העם מבוצע לאחר שנה של התעלמות מהבעיות ההדדיות מצד בגדאד", הוא אמר.
ברזאני הוסיף עוד כי "משאל העם הוא הצעד הראשון ואין הוא אומר כי הכורדים משרטטים את הגבול בין המדינות באופן חד צדדי". ברזאני קרא לממשלתו של אל מלכי לנהל משא ומתן עמו על הסוגיות שעל הפרק לאחר משאל העם. "מטרתנו היא שכורדיסטן תהיה מדינה דמוקרטית שמכבדת את זכויות המיעוטים בשטחה ונותנת חופש לכולם", הבטיח המנהיג הכורדי וציין כי המחוז האוטונומי ימשיך לקבל את פני הפליטים מסוריה ומעיראק עד שהלחימה באזורים אלה תסתיים. ברזאני הוסיף עוד כי "רק עצמאות יכולה להביא להגשמת מטרותינו" וציין כי הכורדים יכירו בגבולות הבינלאומיים", תוך שהוא מציין שהוא לא צופה התערבות צבאית מצד בגדאד. 


"השותפות עם בגדאד הסתיימה". מסעוד ברזאני, צילום: רויטרס
"השותפות עם בגדאד הסתיימה". מסעוד ברזאני, צילום: רויטרס
ראש ממשלת עיראק: "שהכורדים ישאלו את ברזאני איפה רווחי הנפט"

ראש ממשלת עיראק, היידר אל עבאדי ענה לברזאני, וטען שמשאל העם הוא "ניסיון לחלק את המדינה. אנחנו לא הולכים לוותר על אזרחינו הכורדים, ועיראק תישאר של כל העיראקים". אל עבאדי טען כי המתחים עם הציבור הכורדי הם ירושה של שלטונו של סדאם חוסיין, ש"זרע רק הרס וחורבן בעיראק", והוסיף כי "גם ערבים וגם כורדים סייעו לסדאם חוסיין לטבוח בכורדים".

לאחר מכן פנה אל עבדי אל האוכלוסייה הכורדית ואמר "כל הבעיות של המחוז הן בעיות פנימיות ואינן שייכות לממשלה פדרלית בבגדאד. שאלו את מנהיגיכם לאן הלכו כספי הנפט של המחוז", תוך כדי שהוא מבהיר שממשלתו לא תכיר בתוצאות משאל העם, ואף תפעל כדי לסכלו.