אנגלה מרקל אמנם ניצחה בבחירות שהתקיימו היום (ראשון) בגרמניה, אך נראה כי מעמדה כ"אמא של גרמניה" נפגם ותוצאות הבחירות מצביעות על התחזקות הימין הקיצוני במדינה. המפלגה השמרנית של מרקל זכתה ב-32.5% מהקולות, ותיאלץ להקים קואליציה, אך שותפתה העיקרית לקואליציה הנוכחית, המפלגה הסוציאל דמוקרטית שזכתה ב-20% הודיעה שהיא לא תשב עמה בקואליציה הקרובה.



מאורע נוסף בקנה מידה היסטורי הוא כניסתה של של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה (AFD) לפרלמנט עם 13% מהקולות, כאשר לראשונה מאז 1945, מפלגת ימין קיצונית מצליחה להיבחר לבונדסטאג ואף הפכה לפלגה השלישית בגודלה בבית הנבחרים. מפלגת הירוקים, ומפלגת ה-FDP המרכזיות שזכו שתיהן בכ-10% יהיו שותפותיה של מרקל לקואליציה.




התחילה בשמאל, והפכה למפלגה אנטי מוסלמית



ה-AFD הוקמה לפני כארבע שנים, כמפלגה שמתנגדת לאיחוד האירופי, והורכבה מאינטלקטואלים שמאליים, אך עם התגברות משבר הפליטים ב-2015 עברה המפלגה שינוי קיצוני ומעבר לעמדה נגד האיחוד האירופי, היא אימצה קו ימני קיצוני, שמתנגד לאסלאם ולהגירה למדינה, קו שהפך אותה למפלגה השלישית בגודלה בגרמניה.



גם קמפיין הבחירות של מפלגת הימין הקיצוני היה שנוי במחלוקת, והתמקד במקומה של "האישה הגרמנית". באחת המודעות של המפלגה נראתה אישה בהריון, ומתחתיה הכיתוב "גרמנים חדשים? אנחנו מעדיפים ליצור את שלנו", ובמודעה אחרת נראו שתי נשים בבגדי ים עם הכיתוב: "בורקות? אנחנו מעדיפים ביקיני".



הישג היסטורי: ארמין פול האמפל, מנהיג ה-AFD אחרי הכרזת התוצאות, צילום: רויטרס
הישג היסטורי: ארמין פול האמפל, מנהיג ה-AFD אחרי הכרזת התוצאות, צילום: רויטרס




מרקל: "האתגר הגדול שלי - עליית הימין הקיצוני"



מרקל הודתה במהלך הנאום שלה לבוחרים, והדגישה כי היא רואה את עליית ה-AFD כאתגר הגדול ביותר שעליה להתמודד עמו: "זה היה עונג גדול לערוך את קמפיין הבחירות הזה", אמרה מרקל "12 שנים בממשלה זה לא מובן מאליו וכיום יש מולנו אתגר חדש, והוא נוכחותה של ה-AFD בפרלמנט. אנחנו נרצה להחזיר את הבוחרים של ה-AFD אלינו, בעיקר בעזרת ביצוע מדיניות טובה". 
 
"חברים יקרים בחודשים האחרונים נלחמנו בשביל גרמניה שאפשר לחיות בה בשגשוג, ועתה עלינו לעבוד למען הגשמת החזון, למען אירופה חדשה, להילחם בהגירה בלתי חוקית ובשיפור הביטחון. היום אנחנו מקבלים עלינו שוב את האחריות הזאת, ונדבר עם המפלגות האחרות כדי להקים קואליציה".
 
מנהיג ה-SPD, מרטין שולץ, שקיווה להרים את מפלגתו מ-23% שהיא זכתה בבחירות ב-2013 ולמרות סקרים חיוביים לאחר מינויו לתפקיד יו"ר המפלגה, נאלץ להודות בתבוסתו בבחירות ואמר: "זהו יום עצוב לסוציאל דמוקרטים בגרמניה, הפסדנו את הבחירות". במהלך נאומו אמר שולץ כי הוא מפרק את "הקואליציה הגדולה", הברית בין המפלגה השמרנית והסוציאל דמוקרטים ולא יישב יחד עם מרקל. "אני התמודדתי במטרה להחליף את מרקל, אך הציבור קבע שאנחנו נשב באופוזיציה, כולנו מסכימים שאנחנו צריכים להיות מפלגת האופוזיציה הנשכנית ביותר".