רשימת המודחים והמתפטרים מהבית הלבן בחודשי כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא היא כידוע ארוכה. אך בעוד רובם נעלמו מהנוף הציבורי, שמו של סטיב באנון, שהודח לפני כחודש מתפקידו כיועץ האסטרטגי של טראמפ, או לדבריו, עזב מרצונו הטוב את הבית הלבן, לא יורד מכותרות העיתונים וממהדורות החדשות בטלוויזיה בארצות הברית.



נדמה שבן לילה הפך באנון לגורם מרכזי ולשחקן מהשורה הראשונה בחיים הציבוריים בארצות הברית. "הלך אבל בלתי נשכח", במילים אלה הגדיר זאת לאחרונה השבועון "אקונומיסט" בכתבה על עזיבתו של באנון את הבית הלבן, שכללה ראיון עמו. "הוא פשט את תוארו כאסטרטג פופוליסטי, אבל לא זנח את הרעיונות שלו", נכתב. לא מעט כותרות אחרות התייחסו לבאנון כאל גורם שלילי והרסני כמו היה אסון טבע אנושי. אחת הכותרות גרסה: "עברנו את אירמה – נשארנו עם סטיב באנון", ואילו באחרת נטען: "טיפשים. זה לא טראמפ. זה באנון".



גם ראיון שנתן באנון לאחרונה לתוכנית הראיונות "60 דקות" של רשת CBS עורר גל של תגובות ופרשנויות. "מוטב היה שבאנון היה נשאר בבית הלבן לצדו של הנשיא", אמרה כתבת CBS בקונגרס, בדיווח שהעבירה על הלכי הרוח בקרב סנטורים וחברי קונגרס רפובליקנים בעקבות הראיון עם באנון ששודר ברשת.



"בבית הלבן באנון היה לפחות כפוף לנהלים מסוימים שאסרו התבטאויות מעליבות או היה מחויב להנחיות שהטילו פיקוח על הופעות של בכירים באמצעי התקשורת". הכתבת הוותיקה מסרה כי משיחות שקיימה עם בכירים רפובליקנים בגבעת הקפיטול התברר כי "הראיון הזה (עם באנון) היה מפחיד והחריד סנטורים וחברי קונגרס, במיוחד אלה העומדים לבחירה חדשה בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר".



באנון וטראמפ. צילום: רויטרס



זה היה ראיון שלא יישכח במהרה בחוגים הפוליטיים ובצמרת המפלגה הרפובליקנית. באנון אומנם ידוע כמי שבז לממסד המפלגה הרפובליקנית, אבל בראיון הוא השתלח בסנטורים ובחברי קונגרס רפובליקנים בסגנון בוטה ויוצא דופן. "הם, הסנטורים הרפובליקנים, מסרבים להכיר בתוצאות הבחירות", אמר בנימה ארסית. "הם מערערים את מעמדו של טראמפ כנשיא. הם סיכלו כל יוזמה וכל מהלך שהנשיא ביקש לנקוט". כאשר המראיין שאל: "אתה יכול לנקוב בשמות?" באנון ענה: "כן, מיץ' מקונל (מנהיג הרוב בסנאט), פול ראיין (יו"ר הקונגרס), ג'ון מקיין". כאשר נשאל אם הוא "מכריז מלחמה נגד הממסד הרפובליקני", ענה באנון: "כן, זו הכרזת מלחמה. אני לוחם רחוב".



באנון הוסיף בראיון כי "החטא המקורי של הממשל החדש היה ש־48 שעות אחרי ניצחונו של טראמפ בבחירות, התקבלה החלטה בסיסית לאמץ את הממסד הרפובליקני ולהסכים לקבל את תוכנית ההנהגה הרפובליקנית בקונגרס לבטל את רפורמת הבריאות של ברק אובמה, מה שהוביל לכישלון התוכנית". בהמשך הראיון שם באנון ללעג את אמצעי התקשורת בארצות הברית והתייחס למדיה האמריקאית כאל בדיחה בלתי מוצלחת. "אני לא חושב שהנשיא טראמפ זקוק ל'וושינגטון פוסט', ל'ניו יורק טיימס' או לחדשות CBS".



בגרסה האינטרנטית של הראיון, באנון אף התבטא בביקורתיות כלפי הנשיא ותקף את ההחלטה להדיח את ראש האף־בי־איי לשעבר, ג'יימס קומי, שאותה הגדיר: "הטעות הגדולה ביותר בהיסטוריה הפוליטית המודרנית".



לדברי פרשנים, האיום של באנון להילחם בממסד הרפובליקני גרם למצוקה בקרב סנטורים וחברי קונגרס המתמודדים על תקופות כהונה חדשות בבחירות בנובמבר. "מלבד העובדה שהוא העורך של האתר 'ברייטברט', שישמש לו מנוף עוצמתי להילחם בסנטורים שהוא מתעב, יש לבאנון ידידים מיליונרים שיסייעו לו פיננסית לסכל את בחירתם", אמר פרשן בערוץ מקומי.



משגיח מבחוץ


באנון (63) נולד וגדל במשפחה מהמעמד הבינוני במדינת וירג'יניה. הוא היה תלמיד מצטיין בקולג' ושירת כקצין בחיל הנחתים. לאחר שחרורו ניסה את מזלו כמפיק סרטים בהוליווד, אבל העדיף את וול סטריט וצבר הון מהשקעות ברכישת מניות. כבר בצעירותו נודע באנון בהשקפותיו הלאומניות, באיבתו למהגרים ובקנאתו למעמדה של ארצות הברית כמעצמה לבנה.



התחנה החשובה בחייו של באנון הייתה כנראה היכרותו עם אנדרו ברייטברט, שבשנת 2007 ייסד את האתר שקרוי על שמו. במאמר שפורסם בחודש שעבר ב"טיימס אוף ישראל" תיאר מארק גרינברג את ברייטברט כ"מי שנולד להורים ביולוגיים ממוצא אירי, אך גדל והתחנך אצל הורים יהודים". הכותב ציין כי "ברייטברט היה יהודי גאה שתיעב מאמרים אנטי־ישראליים ואת השדולה ג'יי סטריט".



לא ברור מתי בדיוק החליט באנון לזנק לעולם הפוליטיקה, אבל לאחר מותו הפתאומי של ברייטברט התמנה באנון לעורך האתר. לא היה זה מפתיע שגורמים ימניים רדיקליים כדוגמת אלט רייט מצאו באתר אכסניה נוחה ופרסמו בו מאמרים לאומניים. עם זאת, באנון כידוע מכחיש שהוא אנטישמי.



באנון הצטרף לקמפיין הבחירות של טראמפ באוגוסט 2016 והתגלה כאסטרטג גאון כאשר מיקד את הקמפיין לקהלים מוגדרים, קבע סדר עדיפויות מוקפד של נושאים לתעמולה המונית וניווט את התנהלותו של המועמד טראמפ. "הוא לא נבהל מביקורת ומתקפות על טראמפ ולא התרגש ממעידות שהצהרות של טראמפ גרמו. הוא כל הזמן עודד את טראמפ והבטיח לו ניצחון", אמר פרשן ותיק בוושינגטון. פרשנים בארצות הברית תמימי דעים שבאנון תרם הרבה יותר מאחרים לניצחונו של טראמפ בבחירות.



מה שיש לבאנון כיום, שלא היה לבכירים האחרים שפוטרו, הוא נכס תקשורתי, מנגנון משומן להפצת חדשות ומידע שמייצג את השקפותיו. לא עברה שעה מרגע שעזב את מתחם הבית הלבן, ובאנון חזר להתיישב על כיסא העורך הראשי והמנהל של האתר. על מספר הגולשים באתר "ברייטברט" מתפרסמים נתונים סותרים. הנתונים גם משתנים מדי חודש, אבל לפי הערכות זהירות, מספרם עומד על שישה מיליון ויותר.



"בבית הלבן הייתה לי השפעה, ואילו היום כעורך 'ברייטרט' יש לי כוח", הצהיר באנון בראיון ל"אקונומיסט". לדברי השבועון, גם מחוץ לבית הלבן, השפעתו של באנון על הבית הלבן ועל הנשיא טראמפ תישאר בעינה, משום שאחדים מנאמניו נמנים עם צוות הבכירים בבית הלבן וימשיכו לקדם את רעיונותיו. אחד הנאמנים לבאנון הוא שר המשפטים ג'ף סשנס. שנית, השפעת באנון תורגש במחויבויות של טראמפ בנושאים שונים שבאנון קידם. שלישית, באנון יישאר רלוונטי בזכות שליטתו באתר "ברייטברט". "אני לא מתכונן לבקר את הנשיא טראמפ. רק אשגיח שלא יקבל החלטות שיפגעו בו", אמר בראיון לשבועון. "אני אידיאולוג ולכן אני בחוץ".



טראמפ עם יועציו בהם באנון. צילום: רויטרס



"באנון פיקח מאוד, פוליטי מאוד ואסטרטג מעולה", אומר אברהם פוקסמן, מי שכיהן שנים רבות בראש הליגה נגד השמצה. “יש לקחת אותו ברצינות ולהקשיב למה שהוא אומר, גם משום שהשקפותיו נלקחות ברצינות על ידי הנשיא טראמפ”.



"לבאנון יש אופי ערמומי ומסוכן", טוען מצדו הרב אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "הוא מסוכן לישראל וליהודים משתי סיבות: ראשית, הוא הפך את 'ברייטברט' לבית של האלט רייט ונתן במה לדעות של קבוצות פוליטיות ימניות קיצוניות. בגין תפקידו ומעמדו באתר באנון מסייע להפצת אנטישמיות, בין שהוא כן או לא שונא יהודים בעצמו. שנית, באנון הוא זה שעיצב את קמפיין הבחירות של טראמפ, שלאומניות ובדלנות היו במרכזו. הוא עדיין דבק בעקרונות האלה בלי קשר למה שהוא אומר על אהבתו לישראל. הוא היוצר של הסיסמה Make America Great Again. זאת סיסמה שצופנת אסון לישראל. לבאנון יש השקפה עולמית שהיא מסוכנת לישראל ומערערת את ביטחונה".



רב עם כולם


באנון הודח לא רק בשל השקפותיו הימניות הקיצוניות, אלא משום שהפך את הבית הלבן לאחוזתו הפרטית וניצל את קרבתו לנשיא טראמפ כדי להצר את צעדיהם של בכירים שמונו על ידי הנשיא לתפקידי צמרת. הוא רב והתקוטט עם כל מה שזז בבית הלבן. בשיחות פרטיות הוא אף הביע בוז כלפי כישוריו של חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.



המריבות שניהל עם מקורביו של הנשיא עודדו את באנון להדליף התבטאויות מדיונים בבית הלבן, כדי לחשוף את מה שבעיניו היה הוכחה לכך שבכירים אלה אינם ראויים לתפקידם. כבר בשבועות שקדמו להסתלקותו מהבית הלבן, לא היה זה סוד בוושינגטון שמעמדו של באנון התערער קשות, ורווחו ההערכות כי נוכחותו בבית הלבן עומדת להסתיים. מה שחרץ את גורלו היה הראיונות שהעניק, ובהם בנה לעצמו תדמית של מי שהנחה את טראמפ מבחינה אידיאולוגית.



בעת שעצרת האו"ם השנתית זכתה לאחרונה לתשומת הלב של אמצעי תקשורת בארצות הברית ובעולם, באנון קיים מסע דילוגים באסיה ובמפרץ הפרסי. "פגישותיו עם מנהיגים רבי־עוצמה היוו סימנים להמשכיות השפעתו", זו הייתה הכותרת שנתן "הניו יורק טיימס" לדיווח מיוחד על מסעותיו של באנון. "פגישותיו הפרטיות של באנון עם בכירים בצמרת השלטון בסין ועם שליט בעל השפעה במפרץ הפרסי היו ביטוי לכך שהיועץ האסטרטגי לשעבר של הנשיא טראמפ עדיין נחשב לדמות משפיעה".



דיווח על ביקורו בסין פורסם לאחרונה גם ב"פייננשל טיימס" הלונדוני. באנון, שבעבר התגורר בבייג'ינג, נפגש לשיחה ארוכה עם חבר בכיר בפוליטביורו בסין, שהתמנה על ידי נשיא סין להילחם נגד השחיתות במדינה. במפרץ הפרסי נפגש באנון עם האמיר של אבו דאבי, שייח' מוחמד בן־זאיד אל־נהיאן, הנחשב בעל השפעה בפוליטיקה האמריקאית יותר מכל שליט אחר במפרץ. כמו כן, קיים באנון מפגש סגור עם אנשי עסקים בהונג קונג.



לדברי העיתון, באנון אינו מגלה את נושאי השיחות שקיים בביקוריו, "אבל בהתחשב בדעותיו ובהשקפותיו, לא קשה לנחש מדוע מנהיגי מדינות מבקשים להיפגש עמו", נכתב. "הוא עדיין מדבר מדי פעם עם הנשיא, אם כי הבית הלבן משתדל להפחית את מספר הפעמים. הוא נחשב לכוח האינטלקטואלי מאחורי התנועה שהביאה את טראמפ לבית הלבן".