הקלפיות שנפתחו הבוקר (שני) בכל רחבי חבל הארץ הכורדי נסגרו כאשר התוצאה הצפויה, אישור הכרזת העצמאות הכורדית, תוכרז רק הלילה. למרות זאת, המונים מרחובות קירקוק הכורדית יצאו לרחובות בחגיגות, כאשר חלק מהחוגגים אף החלו לירות באוויר, וזאת למרות בקשת ראש המחוז נג'מלדין קארים להימנע מכך.



לעומת השמחה ברחובות אירביל וקירקוק, המדינות הגובלות עם האוטונומיה הכורדית מתחילות לעשות שרירים, והבהירו כבר כי לא יתנו להחלטה לעבור ולהפוך להיות אפקטיבית, כשהם נוקטים בטקטיקת איומים כלכליים ותמרונים צבאיים. הראשונה לחשוש מהעצמאות הכורדית היא דווקא טורקיה הגדולה, שכן בשטחה נמצאים כ-20 מיליון כורדים, והחשש הגדול של רג'יפ טאיפ ארדואן כי בסופו של דבר ייווצר רצף טריטוריאלי של הכורדים שיקשה עליו מאוד לשלוט עליהם. הכורדים מונים כ-30 מיליון איש לערך, ונחשבים ללאום הגדול ביותר ללא מדינה בעולם.  במהלך היום אף הגדיל ארדואן לעשות וסגר את הגישה לאתרי החדשות הכורדים ברחבי טורקיה.



גם איראן הכריזה על סגירת המרחב בינה לבין חבל הארץ הכורדי וסגרו את המעברים היבשתיים בין איראן לצפון עיראק, תוך הצבת כוחות צבא אדירים שמכתרים את הגבול. הנשיא הטורקי, רג'יפ טאיפ ארדואן, שב והזהיר היום כי "אנחנו ערוכים לאורך הגבול ומוכנים לכל תרחיש. מעבר הגבול חאבור, בגבול של עיראק עם טורקיה, נסגר לחלוטין למעבר סחורות ובני אדם, והלחץ צפוי רק ללכת ולהתגבר".



ארדואן הוסיף והסביר בפירוט מה הוא עשוי לעשות: "האיום שלנו הוא גם כלכלי. אני אסגור את הצינור מחבל כורדיסטן לצפון עיראק, ואתם תראו שאם נסגור אותו, אז נגמר הסיפור שלהם". מאות אלפי חבילות נפט מגיעות בכל יום דרך הצינור המוביל מצפון עיראק לטורקיה ובלעדיו קשה לראות את המדינה הכורדית מצליחה בכלל לקום.


אקט סמלי שמבעיר את האזור

נשיא המחוז הכורדי, מסעוד בראזני, דווקא טען כי "אין לטורקיה חברים טובים יותר מאשר המחתרת הכורדית", מספר דקות לאחר שהצביע, הוסיף כי "טורקיה ושאר המדינות יודעות שהגיע הזמן שלנו לקבל את המדינה שלנו". אמש הוצבו טנקים טורקים סביב הגבול, וטורקיה הזהירה כי משאל העם הביא לכך שכל האופציות נמצאות על השולחן.



בינתיים, כוחות איראניים ממשיכים בתמרונים לאורך הגבול עם עיראק, שם שוכנים הכורדים, אותם החלו אמש בשעות הבוקר. דובר הצבא האיראני גם טען כי מדובר בתרגיל שנתי קבוע, שנועד לציין את מלחמת איראן-עיראק, שהתרחשה משנת 80' ועד 88'. בנוסף לכך, איראן הודיעה כבר אמש על סגירת המרחב האווירי לטיסות היוצאות מחבל הארץ הכורדי, פעולה שצפויה להערים קשיים על מדינה כורדית עצמאית.



מפת האזור. צילום: מתוך ויקיפדיה



יחד עם זאת, ניתן להבין גם מהכורדים עצמם כי מדובר בעיקר באקט סמלי, שצפוי לתת להם רוח גבית וקלף מיקוח במשא ומתן לקראת מדינה עתידית שתקום. מדובר על מדינה שאמורה לנתק עמה שטחים מעיראק, אך צפויה להיתקל בקשיים רבים עד שתקבל הכרה עולמית. יש לציין כי ארצות הברית עדיין לא נתנה את תמיכתה הרשמית, ולא צפויה לעשות זאת בקרוב, כשרק ישראל הודיעה כי היא תומכת בזכות של המדינה לעצמאות  כפי שהביע אותה ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהוא דיבר על כך במהלך סיורו באמריקה הדרומית בשבוע שעבר.



עמי בן משה, ישראלי שמתגורר בעיר דוהוק, התראיין לרשת ב' וסיפר על התחושות באזור: "יש לי זכות הצבעה, למרות שאני ישראלי, כי אני יליד המקום. כולם יצאו היום לקלפיות, 90 אחוזים מהאנשים באו, היו עומסים על הקלפיות, כשהן מלאות לחלוטין. הרבה מאוד אנשים משתתפים. אני הצבעתי 'כן' לעצמאות. האנשים שמדברים פה כולם אומרים 'כן', לא שמעתי אף אחד שאומר 'לא'. אנחנו רוצים עצמאות, רוצים מדינה, כבר שנים רבות שהעם הזה סובל, צריכה להיות כאן מדינה ועצמאות".
"ישראל, וזה מעניין, תומכת בכורדים בהקמת מדינה. אתה מבין מאיפה היא באה. אני לא יודע. כל הזמן שואלים אותי על התמיכה הישראלית. אני לא יודע מה להגיד להם. אני רואה את זה בחדשות. כבר שבוע ימים פה יש פה דגלי ישראל. כל פעם שהם עושים משהו, הם חוגגים עם דגל ישראל. אני מקבל יחס טוב מאוד בעקבות זה שיש לי שורשים ישראליים. הבעיה היא שאף אחד לא אוהב את הרעיון הזה, העיראקים, האיראנים, הטורקים. אני, את האמת, הבנתי מאנשים שניסו למנוע את זה, ולא הצליחו בזכות הפשמרנגה. יש פה צבא, משטרה, וכל מה שצריך. יש גם חוקים כמו שצריך. עכשיו נחכה ונראה מה יהיה", סיכם בן משה את דבריו.