אם ישראל לא תשקול מחדש את תמיכתה במדינה כורדית עצמאית, טורקיה תשקול את יחסיה עם המדינה היהודית. כך אמר היום (שלישי) נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן בעקבות משאל העם שנערך אתמול. בנאום באיסטנבול תקף הנשיא הטורקי גם ההזדהות בין העם הכורדי לישראלי, כפי שבאה לידי ביטוי בהנפת דגלי ישראל במהלך חגיגות השמחה בצפון עיראק.

"הכורדים בצפון עיראק ירעבו אם נעצור את מעבר המשאיות וזרימת הנפט מכורדיסטן העיראקית אל מעבר לגבול", איים ארדואן על רקע התרגיל המשותף שעורכים צבאות טורקיה ועיראק סמוך לגבול בין שתי המדינות. טורקיה רואה באפשרות שתקום מדינה כורדית עצמאית לידה כאיום לביטחונה וחוששת מהתגברות הבדלנות בקרב הכורדים הנמצאים בטורקיה.

לדברי הנשיא, אף מדינה בעולם מלבד ישראל לא תכיר בעצמאות הכורדים בעיראק. העולם הוא לא ישראל", אמר. הוא הזהיר את נשיא כורדיסטן העיראקית, מסעוד ברזאני, שגם התמיכה של ישראל לא תספיק: "אתה צריך לדעת שהנפת דגלי ישראל לא תציל אותך". 



הכורדים מניפים את דגל ישראל. צילום: רויטרס
הכורדים מניפים את דגל ישראל. צילום: רויטרס


"הם יישארו בצד כשנטיל את הסנקציות עליהם", אמר ארדואן על הכורדים בנאום ששודר ישירות בתקשורת הטורקית. הוא שב ואיים לסגור את צינורות הנפט ואמר כי ההכנסות שלהם ייעלמו, "והם לא יוכלו למצוא אוכל כשהמשאיות שלנו יפסיקו לנסוע לצפון עיראק". הנשיא הטורקי שב ואיים בסנקציות כלכליות, אך לא פירט. הוא הוסיף כי גם האופציות הצבאיות, הכוללות פעולות ביבשה ובאוויר, נמצאות על השולחן.

לדברי ארדואן, הכורדים לא מסוגלים להקים מדינה. "אין להם מושג איך להיות מדינה", אמר, "הם חושבים שהם מדינה רק כי הם אומרים זאת. זה לא יכול לקרות ולא יקרה".  
גם הנשיא ברזאני ספג ביקורת מארדואן, שהאשים אותו בבגידה. "עד הרגע האחרון לא ציפינו שהוא יעשה טעות כזאת. מסתבר שטעינו", אמר.