גובר הסיכוי לעימות בין צבא עיראק לבין הכוחות הכורדיים בעקבות משאל העם: הפרלמנט בבגדד קרא היום (רביעי) לשלוח כוחות לאזור כרכוכ העשיר בנפט, שמוחזק על ידי כוחות הפשמרגה הכורדיים מאז שנת 2014, בעוד ראש הממשלה, חיידר אל-עבאדי, דרש את ביטול תוצאות המשאל שתומכות בהקמת מדינה כורדית עצמאית, זאת על רקע העובדה ש-92% מהמצביעים תמכו בהצעה. 



בהודעה שפרסם הפרלמנט העיראקי נאמר כי ראש הממשלה עבאדי צריך "לפרסם פקודות לכוחות הביטחון להתייצב באזורים השנויים במחלוקת, כולל כרכוכ" וכי "הממשלה צריכה להשיב את שדות הנפט של כרכוכ לשליטת משרד הנפט". במקביל נמסר כי הרמטכ"ל העיראקי וקצינים בכירים הגיעו לאיראן על מנת לדון באבטחת הגבול הצפוני המשותף.


מצביעים במשאל העם על עתיד כורדיסטן. צילום: AFP
מצביעים במשאל העם על עתיד כורדיסטן. צילום: AFP


אזור כרכוכ בצפון עיראק, שבו חיים כורדים, ערבים וטורקמנים, נמצא במחלוקת בין הממשלה המרכזית לבין השלטון האוטונומי הכורדי, ולמרות זאת השבוע השתתפו התושבים במחוז במשאל העם על העצמאות. בשנת 2014 נמלטו כוחות הצבא העיראקי מהאזור אחרי השתלטות דאע"ש על מוסול וסביבתה, ובעקבות זאת תפסו לוחמי הפשמרגה את השליטה על מנת למנוע מארגון הטרור לתפוס את שדות הנפט.

ראש הממשלה עבאדי דרש גם כי יבוטלו תוצאות משאל העם שבו הצביעו יותר מ-90 אחוז בעד פרישה מעיראק והקמת מדינה עצמאית. "יש לבטל את המשאל ולפתוח בדיאלוג במסגרת החוקה. אנחנו לעולם לא נאפשר שיחות על התוצאות של המשאל", אמר לחברי הפרלמנט. "אנחנו נאכוף את החוק העיראקי על כל אזור כורדיסטן בהתאם לחוקה".

כורדים מפגינים בעד הקמת מדינה. צילום: רויטרס
כורדים מפגינים בעד הקמת מדינה. צילום: רויטרס


עבאדי הכריז כי החל ממחרתיים ייאכף איסור על טיסות בינלאומיות לאזור הכורדי ודרש כי הממשלה הכורדית תעביר את השליטה על שדות התעופה בתוך שלושה ימים. אולם שר התחבורה הכורדי, מאולוד באווה מוראד, הכריז כי "דרישתה של בגדד להעביר את השדות באירביל ובסולמאנייה היא פעולה עוינת". "אם החלטתה של בגדד נועדה להוות עונש נגד העם הכורדי על משאל העם, אנחנו לא נגיע לפתרון", אמר.

למרות איומיו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי ארצו עדיין עשויה לנקוט בצעדים צבאיים וכלכליים נגד הממשלה הכורדית, ציין שר הכלכלה הטורקי, ניהאט זייבקי, כי קשרי הסחר המשותפים עדיין מתנהלים כסדרם. "במהלך המשבר עם רוסיה בשנת 2015, הדבר הראשון שהם עשו היה להגביל את הסחר. הם ניסו ללמד אותנו לקח באמצעות הסחר וזו הייתה טעות", אמר. "אני לא חושב שיש מקום לחזור על הטעות הזו כעת מול הטורקים".