ההצבעה במשאל העם בקטלוניה מתקיימת היום (ראשון) בצורה מתוחה ובהתנגשויות אלימות בין שוטרים למצביעים. המשטרה הספרדית סגרה עד לשעה 16:00 (שעון ישראל) 92 אתרי הצבעה ברחבי קטלוניה. עד כה נרשמו מאות פצועים מירי כדורי גומי ומשימוש באלות וגז מדמיע, מצבם של רוב הפצועים קל. השלטון במדריד שיבש גם את האינטרנט באזור על מנת למנוע את הקשר בין מסופי הבחירות למטה המרכזי. חברי ועד הקלפי הודיעו כי הצליחו להתגבר על הקשיים. המרחב האווירי מעל ברצלונה נסגר ומסוקים חגים באוויר. כל זה בשעה שבפינות אחרות של העיר נמשכים טיולי התיירים.

מפגינה מדממת בעימותים בקטלוניה. צילום: טוויטר
מפגינה מדממת בעימותים בקטלוניה. צילום: טוויטר


עימותים בקטלוניה. צילום: רויטרס
המשורה הספרדית עצרה שלושה בני אדם, בהם ילדה, על הפרעה לסדר הציבורי ותקיפה, וזאת במסגרת ניסיונותיה למנוע את ההצבעה במשאל העם, שבית המשפט העליון בספרד קבע שהוא לא חוקי. במסגרת הפעולות לדיכוי משאל העם נפצעו עד כה יותר מ-470 בני אדם, מהם 12 שוטרים.



מאות אנשים, צעירים ומבוגרים, נדחקים בתורים הארוכים ומצביעים. ז'ורז'ינה, מזכירה באוניברסיטת ברצלונה, סיפרה ל'מעריב אונליין' כי הגיעה כמו רבים לממש את הצבעתה. "אנחנו מחכים למשטרה שתגיע ואנחנו לא מפחדים". ג'ורדי בעל מסעדה מקומית הגיע הבוקר לצפות בשוטרים שהשתלטו על בניין ממשלת קטלוניה בכיכר סן חימה. "אנחנו בחתול ועכבר עם המשטרה, הם יסגרו קלפי אחד, אנחנו נעבור לאחרת". באזור הפיגוע בברצלונה, לה רמבלה, נמצאות שוב ניידות משטרה, אך הפעם מסיבות אחרות. ראש עיריית ברצלונה, עדה קולאו, קראה לראש ממשלת ספרד, מריאנו ראג'וי להתפטר ודרשה מהמשטרה להפסיק את השימוש באלימות נגד הבוחרים.
 

"אנחנו מוכנים ביחד עם כ-2,000 תחנות הצבעה, שבהן יוכלו התושבים להביע את עמדתם", אמר נשיא קטלוניה, קרלס פוג'ידימונט, בראיון בימים האחרונים לרויטרס. מנגד, הרשויות במדריד הורו לאנשי הביטחון שהגיעו לאזור להחרים "כל אמצעי שנועד לקדם את משאל העם הלא חוקי, כולל פתקים ועמדות הצבעה". בעקבות החיכוכים העזים מול הרשויות במדריד והצפי מראש לעימותים, המליצו כמה שגרירויות בספרד לאזרחיהן "לנקוט משנה זהירות במהלך שהותם במדינה".



העימותים בכניסה לקלפיות: 

בהודעה רשמית שפורסמה באתר שלו, התריע שר החוץ הגרמני כי הפגנות מחאה עשויות להתקיים בעקבות המחלוקת על קיום משאל העם, בייחוד בבירת קטלוניה, ברצלונה: "בהחלט צריך להביא בחשבון הסלמה בעימותים, ומומלץ להתעדכן בהתאם ולהימנע מהתקהלויות גדולות של אנשים", נכתב בהודעה. גם שגרירויות הולנד וצרפת ביקשו מאזרחיהן לעמוד על המשמר ולהתרחק מההפגנות, שעשויות להימשך גם בימים הקרובים.


ב־9 בנובמבר 2015 החליט הפרלמנט בקטלוניה ברוב דחוק של 72 מול 63 להתחיל בתהליך היפרדות מספרד עד סוף שנת 2017 לאחר ביצוע משאל עם. השלטון המרכזי בספרד הודיע כי הוא לא מכיר בהחלטת הפרלמנט המקומי, והפרלמנט המרכזי בספרד, כמו גם בית המשפט העליון, הכריזו על המהלך כלא חוקי.



למרות עמדתה של מדריד, קטלוניה המשיכה לפעול למען משאל העם, ובחודש יוני האחרון אף קבעה תאריך לקיומו - 1 באוקטובר. מאז, פעלו הרשויות בספרד כדי לדכא את שאיפות העצמאות הקטלוניות. הליכים פליליים נפתחו נגד מאות ראשי עיריות במחוז ונעצרו פעילים ומחוקקים קטלונים בולטים. הממשל במדריד, בתמיכת שתי המפלגות הגדולות, אף חוכך בדעתו להפעיל את סעיף 155 בחוקה - "נשק יום הדין" של הבירה שיבטל את האוטונומיה הקטלונית במידה שתוצאות משאל העם, הצפויות להיות 'כן' לעצמאות, ייצא אכן לפועל.






ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, התייחס למעצרים הנרחבים בנאום בפרלמנט שנשא בעת ביצועם ואמר כי הם היו מחויבים אליהם בשל סירובה של קטלוניה להישמע לבית המשפט העליון הספרדי. "ספרד חייבת להגיב למהלכים של קטלוניה”, אמר. "אף מדינה דמוקרטית בעולם לא הייתה מקבלת את מה שקורה כאן. הם הוזהרו והם יודעים שמשאל העם לא יכול לקחת חלק, זהו שלטון החוק בפעולה".



לעומתו, נשיא מחוז קטלוניה, קרלס פוג’דמון, טען שמדריד פועלת באופן שמבייש את הדמוקרטיה. "מדריד ביטלה דה פקטו את הממשל העצמי בברצלונה והטילה משטר חירום במחוז. זו בושה לדמוקרטיה”, אמר פוג’דמון. בעקבות המהומות, המשחק שתוכנן להערב בין ברצלונה ללאס פלמאס יתקיים ללא נוכחות קהל.