שבוע ההכרזות על זוכי פרס נובל לשנת 2017 נפתח היום (שני) עם ההודעה כי שלושה מדענים אמריקאים יחלקו את הפרס היוקרתי בתחום הרפואה על מחקריהם בתחום השעון הביולוגי של היצורים החיים בכדור הארץ. ועדת הפרס בשבדיה הכריזה כי ג'פרי ס. הול (72) מאוניברסיטת מיין, מייקל רוזבש (73) מאוניברסיטת ברנדייס ומייקל וו. יאנג (68) מאוניברסיטת רוקפלר הם הזוכים "על התגליות שלהם של מנגנונים מולקולריים ששולטים בשעון הביולוגי". הם יחלקו את הפרס בשווי של כ-1.1 מיליון דולר.

"החיים על פני כדור הארץ הותאמו לסיבוב של כוכב הלכת שלנו. במשך שנים, ידענו שיש לאורגניזמים החיים, כולל בני אדם, שעון ביולוגי פנימי שמסייע להם להיערך ולהתאים את עצמם לקצב הרגיל של היום", נאמר בהסבר שפרסמה ועדת הפרס. "אבל כיצד השעון הזה פועל בדיוק? ג'פרי הול, מייקל רוזבש ומייקל יאנג הצליחו להציץ לתוך השעון הביולוגי שלנו ולהסביר את הפעולה הפנימית שלו. הגילויים שלהם מסבירים כיצד צמחים, בעלי חיים ובני אדם מתאימים את הקצב הביולוגי שלהם כדי שיהיה מסונכרן עם המהפכות של כדור הארץ".

בשנת 1984, הול ורוזבש, שעבדו יחד באוניברסיטת ברנדייס בבוסטון, יחד עם יאנג מאוניברסיטת רוקפלר בניו יורק, הצליחו לזהות בזבובי פירות את הגן שמשפיע על השעון הביולוגי, ולאחר מכן זיהו כי החלבון PER שמקודד על ידי הגן מצטבר במהלך הלילה ואז מצטמצם במהלך היום. בשל כך, הם הגיעו למסקנה כי רמות החלבון נעות במחזור של 24 שעות, בהתאם לשעון הביולוגי.

לאחר מכן, בנו הול ורוזבש מודל שהראה כי החלבון נבנה במהלך הלילה בתוך גרעין התא וחוסם את הפעילות של הגן כדי להתאים את הפעילות שלו לשעון הביולוגי. מחקר נוסף של יאנג בשנת 1994 זיהה גן נוסף שמקודד חלבון TIM, שכאשר הוא מתחבר לחלבון PER הם נכנסים לתוך גרעין התא ואז חוסמים את פעילות הגן ומאפשרים את הסנכרון הנדרש.

"מאז הגילויים המקוריים של שלושת זוכי הפרס, הביולוגיה של תהליכי הגוף במהלך היממה התפתחה לשדה מחקר נרחב ודינמי, עם השלכות על הבריאות שלנו ועל רווחתנו", נאמר בהודעת הוועדה. "הרווחה שלנו מושפעת כאשר יש חוסר התאמה זמני בין הסביבה הפנימית שלנו והשעון הביולוגי הפנימי, לדוגמה כאשר אנחנו עוברים בכמה אזורי זמן וחשים ג'ט לג. יש גם סימנים לכך שאי התאמה כרונית בין סגנון החיים שלנו לבין הקצב של שומר הזמן הפנימי שלנו קשור לסיכון גובר למחלות שונות".

ההכרזות על זוכי פרס נובל יימשכו מחר עם ההודעה על מקבלי הפרס בתחום הפיזיקה וביום רביעי תצא ההודעה על הזוכים בפרס בתחום הכימיה. שבוע ההכרזות יגיעו לשיאו ביום שישי עם ההודעה על פרס נובל לשלום, וביום שני הבא יוכרז על הזוכים בתחום הרפואה. עדיין לא נמסר מתי תתפרסם זהות הזוכה בפרס נובל לספרות.