בפעם הראשונה אי פעם, ביקר היום (חמישי)  המלך סלמאן, מלך סעודיה, ברוסיה - שם נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השניים דנו על נושאים רבים בנוגע לקשרים בין שתי המדינות ועל המצב במזרח התיכון, כמו כן השניים סיכמו על רכישת מערכות נשק רוסיות מתקדמות לידי סעודיה. לאחר השיחה התבטא מלך סעודיה בנוגע למספר נושאים, בהם המעורבות האיראנית במזה"ת, משאל העם הכורדי והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בנוגע לדומיננטיות האיראנית באזור, טען המלך כי "על איראן להפסיק את התערבותה במזרח התיכון, במיוחד בתימן", שם תומכת איראן במורדים החות'ים שנלחמים בקואליציה שמובילה הממלכה נגדם. בנוסף לכך, התבטא המלך כי הוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית, אולם מצד שני הוא מתנגד להיפרדות חבל הארץ הכורדי בעיראק, למרות משאל העם שנערך שם, בו הביעו מעל ל-90% בתמיכה בעצמאותם. "יש לשמור על עיראק שלמה", אמר המלך הסעודי למארחו והדגיש כי גם בסוריה יש להגיע לפיתרון פוליטי, תוך שמירה על אחדות המדינה. 

במהלך הפגישה בין פוטין למלך סלמאן, סיכמו השניים כי סעודיה תרכוש מידי רוסיה מערכות נ"מ מתקדמות מסוג S-400 וכי רוסיה תעזור לסעודיה לפתח תעשיית נשק עצמאית במדינה. 

מערכת S-400. צילום: רויטרס
מערכת S-400. צילום: רויטרס


ארדואן בטהרן: הגבול המזרחי של טורקיה לא כולל מדינה כורדית

גם באיראן נערכה במהלך החג פגישה רמת דרג, שם נפגש המנהיג העליון עלי חמינאי עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיף ארדואן. כאשר גם במפגש זה "כיכב" משאל העם הכורדי.

במהלך הפגישה, אמר חמינאי כי "טהרן ואנקרה צריכות לנקוט את הצעדים הנדרשים נגד ההיפרדות הכורדית", והאשים את ארצות הברית והתומכים בעצמאות כורדיסטאן ״ביצירת ישראל חדשה באזור על ידי ההצבעה של הכורדים בעיראק". ארדואן מצידו הודיע כי בכוונתו להטיל סנקציות נוספות על חבל הארץ, בהן סגירת מעברי הגבול וחסימת המרחב האווירי הטורקי לטיסות היוצאות והנכנסות לאזור, ואמר כי מבחינתו "הגבול של טורקיה ממזרח הוא עם איראן, עיראק וסוריה".


"כורדיסטאן - ישראל נוספת במזרח התיכון". פגישת חמינאי וארדואן, צילום: רויטרס
"כורדיסטאן - ישראל נוספת במזרח התיכון". פגישת חמינאי וארדואן, צילום: רויטרס