הפיגוע שאירע אתמול בג'דה שבסעודיה ושנהרגו בו שני אנשי ביטחון בכניסה לארמון, הוא כישלון של מנגנוני הביטחון בממלכה, כך עולה היום (ראשון) מפרטים חדשים שנחשפו. יממה לפני הפיגוע, קיבלו הסעודים התרעה חמה בדבר פיגוע אפשרי, כאשר השגרירות האמריקנית בבירה ריאד, הזהירה את נתיניה מפני האפשרות של פיגוע בעיר ג'דה.



למרות שהפיגוע התרחש ביום שבת, סמוך לשעה 3:25 לפנות בוקר, משרד הפנים בסעודיה אישר רק בשעות הלילה המאוחרות ששני מאבטחים – חמאד עלי אל-מטירי ועבדאללה פייסל א-סביעי - נהרגו ועוד שלושה נפצעו בפיגוע הירי שביצע מנסור חסן עלי אל-פהיד אל-עאמרי (28), סעודי שירה על הבידוק הביטחוני החיצוני בסמוך לשער המערבי של ארמון "א-סלאם".



עד כה לא ברור מה הניע את התוקף להגיע ברכב אל הארמון, ולבצע את הפיגוע, שכונה בכלי התקשורת הסעודים "פיגוע טרור". על גופתו נמצא רובה קלצ'ניקוב ושלושה בקבוקי תבערה. גינויים התקבלו מכל מדינות ערב, ובהן קטאר הנמצאת במשבר עמוק עם סעודיה.




המפגע שביצע את הפיגוע בסעודיה
המפגע שביצע את הפיגוע בסעודיה



מה שברור עד כה, זה שמשפחתו הופתעה לגלות שהוא ביצע את הפיגוע, זאת באמצעות הרשתות החברתיות. מקור מקורב למשפחה אמר לתקשורת במדינה, כי מדובר בצעיר שסיים את לימודיו התיכוניים ואז עבר לעבוד בסקטור הפרטי. הוא חי עם אביו בג'דה "חיים טבעיים לחלוטין, ולא נראה שהוא הלך אל קו קיצוני בכלל, שכן הוא היה מגיע ומשתתף בכל המסיבות".



עוד מסר המקור: "מוזר שמנסור הוא רוצח וטרוריסט. מעולם לא העלה רעיונות קיצוניים בנושאים כלליים שנדונו בישיבות של המשפחה המורחבת".



מחקירת מנגנוני הביטחון הסעודים עולה, כי ביום חמישי שעבר, יומיים לפני הפיגוע, הוא לקח את אשתו שנמצאת בהריון, והעביר אותה לגור בכפר שבמחוז אל-לית' השייך לאזור מכה, משם הגיע יחד עם בני משפחתו לפני שנים. הדבר מראה, כי הוא תכנן את הפיגוע. האיש היה נשוי ואב לילדה וכאמור המתין ללידת אשתו.



כאמור, שעות ספורות לפני הפיגוע, השגרירות האמריקנית בריאד הזהירה את האזרחים האמריקנים "להיזהר עם הגעתם לעיר ג'דה", לאחר שהתקבל מידע מודיעיני בדבר ביצוע הפיגוע.



הפיגוע התרחש ימים ספורים בלבד לאחר ששלטונות הביטחון בממלכה חשפו תא של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בעיר ריאד. במהלך המבצע נהרגו שני אנשי דאעש ועוד חמישה נעצרו. "המשטרה פרצה לשלושה מוקדים של טרוריסטים בבירה הסעודית ריאד, והיו חילופי אש באחד מהם", נמסר בהודעה לקונית של משטרת סעודיה.




ההרוגים בסעודיה
ההרוגים בסעודיה



יש לציין, כי דאעש לקח אחריות על מספר פיגועי ירי ומתקפות נגד מטרות של שיעים וכוחות המשטרה מאז 2014. בחודשים האחרונים הודיעה סעודיה על סיכול מספר פיגועים, החשוב בהם ניסיון הפיגוע נגד המסגד הגדול והקדוש ביותר למוסלמים בעולם כולו הנמצא בעיר מכה. בנוסף, היו ארבעה ניסיונות התנקשות נגד ראש מנגנוני הביטחון הסעודי, שנלחם מלחמת חורמה נגד הקיצוניים בממלכה.



עד כה אף ארגון לא לקח אחריות על הפיגוע בעיר ג'דה. אולם פרשנים בעולם הערבי מעלים לפחות שתי אפשרויות, האחת שמדובר במפגע שיעי על רקע הוצאתו להורג של המנהיג נימר נימר בסעודיה, וכן על רקע הובלת ריאד למתקפה נגד החות'ים השיעים בתימן. סברה נוספת, שמדברת על האפשרות כי מדובר באדם קיצוני שהיה מעוניין להעביר מסר למלך סלמאן, שחזר היום בבוקר מביקור היסטורי במוסקבה, בכל הקשור לפתיחות שלו. עיקר הביקורת ברחוב הסעודי נגד המלך, בדבר מתן האפשרות לבחינת נהיגת נשים בממלכה.



הסעודים רשמו בשנת 2016 ארבעה פיגועי התאבדות, ובשנים האחרונות הם מנהלים מרדף אחר דאעש ברחבי הממלכה. בינתיים, רב הנסתר על הגלוי בפיגוע של השבת, והימים הקרובים יבהירו עוד כמה דברים עלומים. שכן, בענייני ביטחון הסעודים מעדיפים לשמור את הקלפים קרוב לחזה.