לאחר ההכרזות על הזוכים בפרס הנובל לפיזיקה ושלום, הזוכה בפרס נובל לכלכה הוכרז היום (שני), ריצ'ארד ת'לר, חוקר אמריקאי בן 62 מאוניברסיטת שיקגו, מקבל את הפרס על כך שחקר את הקשר בין הפסיכולוגיה לכלכלה, במה שמוגדר ככלכלה התנהגותית, וניסה להסביר מדוע אנשים מקבלים החלטות לא נכונות בכל הנוגע לכלכלה. ת'לר שיתף פעולה בעבר עם החוקר הישראלי דניאל כהנמן, שזכה אף הוא בעבר בפרס היוקרתי. 



ת'לר יקבל סכום של 10 מיליון קרונות שוודיות. הפרס שונה משאר הפרסים המוענקים בטקס פרס נובל, היות שלא היה חלק מצוואתו של אלפרד נובל, והוא מוענק ביוזמת בנק שבדיה החל מ-1969, שנת ה-300 לקיומו.

וועדת פרס נובל לכלכלה מכריזה על הזוכה ריצ'רד ת'לר. צילום: AFP



כלכלה התנהגותית, התחום בו ת'לר זוכה הפרס עוסק, היא ענף במחקר הכלכלי בו משולבים היבטים מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ותורת המשחקים בעיקר בהקשרים של קבלת החלטות כלכליות בתנאי אי וודאות. התחום מאתגר הנחות יסוד בכלכלה הקלאסית, נעשה בעיקר באמצעות ניסויים ומחקרים אמפיריים ומצביע על מגבלות, הטיות ובעיות אחרות הכרוכות בקבלת החלטות.

ביום שישי האחרון, החליטה וועדת הפרס על רקע המאמצים במערב למנוע מקוריאה הצפונית לפתח נשק גרעיני, והאפשרות שארצות הברית תצא מהסכם הגרעין עם איראן, להעניק את פרס נובל לשלום לארגון לפירוז מנשק גרעיני (ICAN), כך הוכרז היום באוסלו, בירת נורבגיה. יו"ר ועדת הפרס, בריט רייס-אנדרסן, אמרה כי הפרס הוא הכרה בעבודה של הארגון למשוך את תשומת הלב להשלכות ההומניטאריות הקטסטרופליות של שימוש בנשק גרעיני ולמאמצים פורצי הדרך שלו להשיג מניעה של כלי נשק כאלה באמצעות הסכם. 

בהודעת הוועדה נאמר עוד, כי "אנחנו חיים בעולם בו הסיכון לשימוש בנשק גרעיני גדול יותר משהיה בשנים האחרונות. יש מדינות שמחדשות את הארסנל הגרעיני שלהן ויש סכנה אמיתית שיותר מדינות ינסו להשיג נשק כזה, כמו שקוריאה הצפונית מדגימה היטב".