לאחר דחייה של שעה ברגע האחרון עלה הערב (שלישי) נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דימון לבמת הפרלמנט בברצלונה והחל בנאומו אשר עליו הכריז לפני מספר ימים, אך למרות האמונה כי בכוונתו להכריז על עצמאות קטלוניה, נקט פוג'דימון בטון פייסני הרבה יותר וקרא לדיאלוג. לעומת זאת, ממשלת ספרד נקטה בטון חריף הרבה יותר ועל פי העיתון הספרדי אל פייס, גורמים המקורבים למריאנו רחוי אמרו כי הם רואים בנאום כהצהרת עצמאות ויינקטו בצעדים נגדה. 

נאומו של פוג'דימון נע בין האשמת הממשל המרכזי במשבר, הדגשת זכותה של קטלוניה לעצמאות וקריאה לקיום דו שיח בין מדריד לברצלונה. "אני מדבר איתכם היום כדי לנתח את המצב הפוליטי אחרי משאל העם, ואני רוצה להסביר את המצב הפוליטי", פתח פוג'דימון את דבריו. "כולי מודע לכך שעיני כל קטלוניה מופנים אלי, זהו רגע היסטורי והשלכותיו יכו גלים בכל העולם. זה לא עניין לוקאלי, זה עניין אירופי. אני לא מעליב או מאיים, עלינו להוריד את המתח באזור ואני רוצה לעשות זאת. כל אלה שהצביעו בעד עצמאות, בעד אחדות או אלה שלא הצביעו בכלל - אנחנו עם אחד, הדרך היחידה שנמשיך הלאה היא דרך דיאלוג, הסכמה ושלום".

"הרווחנו את הזכות לעצמאות". קרלס פוג'דימון, צילום: AFP
"הרווחנו את הזכות לעצמאות". קרלס פוג'דימון, צילום: AFP


"לא החלטה אישית, אלא המשך של משאל העם"

"מה שאני אומר היום לא מגיע מהחלטה אישית, אלא כהמשך למשאל העם. ביום ראשון האחרון התקיים משאל עם לעצמאות בתנאים קשים. בפעם הראשונה בהיסטוריה האירופית בחירות הופרעו באלימות, קלפיות נסגרו והוחרמו, אך עדיין הוא התקיים בעזרת גבורתם של הקטלונים שבילו לילות בקלפיות ויצאו להצביע למרות ההתנגדות". 

"רבים בעולם צופים בנו, ואני רוצה להסביר את עמדתנו. מאז מותו של פרנקו, קטלוניה דחפה לדמוקרטיה, יציבות, מודרניזציה והייתה הקטר לכלכלה הספרדית. אנו ראינו את החוקה כנקודת התחלה לאוטונומיה ועצמאות, אך בספרד ראו אותה כנקודת סיום. כתוצאה מכך, 80% מהפרלמנט כאן קראו, בהתאם לחוקה, למעמד אוטונומי חדש, שבתגובה אליו נקטה ספרד בצעדים אנטי קטלונים". 

"במשאל העם שנערך ב-2006 ביקשנו לשנות את מעמדנו על פי החוק הספרדי, 88% מהציבור בקטלוניה תמך בהצעה ונענו בעלבון. ספרד לא מכירה בייחודיותנו, פעמים רבות ביקשנו ליצור דיאלוג עם הממשלה הספרדית, ולערוך משאל עם מוסכם, זאת במטרה לשמור על האינטרסים של שני הצדדים, כפי שנערך בבריטניה במקרה הסקוטי, אך ספרד ענתה לנו במעצרים ובאלימות משטרתית".


לא קיבל את הטון הפשרני. מריאנו רחוי, צילום: רויטרס
לא קיבל את הטון הפשרני. מריאנו רחוי, צילום: רויטרס


"מראה נכונות לדיאלוג, נקווה שלא ניענה בשלילה"


"הפרלמנט ועשרות פקידים ציבוריים נרדפו בשל הדיון על משאל העם, כתבי אישום מוגשים אליהם כי ספרד לא רוצה בדיאלוג. על העולם לדעת שהמנהיגים של ההפגנות השלוות ביותר, מאוימים במאסרים של עד 15 שנות מעצר. דברים אלה נראו בכל העולם, זאת התשובה של ספרד למאמצים שלנו, אף מוסד מהמדינה לא מדבר עמנו או עם האוכלוסייה, קיווינו שהמונרכיה תהיה גורם ממתן ומגשר לדיאלוג - אך היא בחרה צד".

"אני רוצה לפנות לתושבי ספרד, אני מבין שאתם ניזונים מהתקשורת, אך אני מבקש מכם להבין איך הגענו לכאן. אנחנו לא פושעים או מטורפים, אנחנו לא רוצים להדיח את הממשל, אנחנו אנשים נורמליים, אין לנו משהו נגד ספרד או הספרדים, אנחנו רוצים דיאלוג והבנה. אחרי מאורעות משאל העם, זכינו בזכות לעצמאות ועתה אנשים מקשיבים לנו", הוסיפו.

"כפי שאתם יודעים, חוק משאל העם אומר שיומיים אחרי המשאל עלינו לקיים ישיבה רשמית ולהתחיל בחקיקת חוקה, כנשיא אני מקבל את תוצאות משאל העם ואפעל למען מדינה עצמאית, אך אבקש מהפרלמנט להשהות את אישור ההחלטה במשך כמה שבועות כדי לתת פתח למשא ומתן בינינו לבין ספרד. ממשלת קטלוניה מראה נכונות לדיאלוג, ומקווה שידינו לא תיענה בשלילה".

90% הצביעו כן. צילום: רויטרס
90% הצביעו כן. צילום: רויטרס


המשבר החוקתי החמור ביותר מאז השבת הדמוקרטיה

כזכור, נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון הודיע בתחילת השבוע כי הוא יישא נאום, אותו הוא הגדיר כהיסטורי, בפרלמנט וההערכה הייתה שהוא תכנן להכריז על עצמאות, הכרזה שיכולה להביא להמשך הכאוס הפוליטי במדינה. הנאום בא 10 ימים אחרי משאל העם שנערך בחבל הארץ, בו כ-90% תמכו בהכרזת עצמאות.


לקראת הנאום, בקטלוניה חששו כי אם פוג'דמון יכריז על עצמאות חבל הארץ, כוחות מיוחדים של משטרת ספרד יעצרו את נשיא המחוז, וזאת מכיוון שהממשל במדריד מתנגד לפעולה זאת ואף הודיע כי יפעל בכל דרך חוקית למנוע אותו. אך ההתנגדות להכרזת העצמאות של חבל הארץ לא מגיעה רק ממדריד. גם ראש עיריית ברצלונה, בירת המחוז, הביעה את התנגדותה להצהרת העצמאות המתוכננת, וזאת בשל החשש שפעולה זו תביא ל"התערערות היציבות החברתית" בחבל הארץ. קולאו הוסיפה כי תוצאות משאל העם שנערך ב-1 לאוקטובר לא יכולות לשמש כבסיס להצהרת העצמאות וכי על כל הצדדים לפעול כדי לפתור את מה שהיא הגדירה כ"משבר החוקתי החמור ביותר מאז השבת הדמוקרטיה בספרד בשנות ה-70".





כאמור, זמן קצר לאחר הנאום, הודיעה ממשלת ספרד כי תפעל נגד הכרזת העצמאות העתידית.