חמאס ופתח הודיעו הבוקר (חמישי) כי הגיעו להסכמות וחתמו על הסכם פיוס בין הצדדים לפנות בוקר, בחסות המודיעין המצרי. ראש הרשות אבו מאזן בירך על קיום ההסכם. סוכנות הידיעות ״מען״ דיווחה, כי ההסכם כולל שלושה מסלולים: פתרון בעיות פקידי רצועת עזה, מסירת מעברי הגבול של הרצועה עם ישראל ומצרים לידי משמר הנשיאות של הרשות הפלסטינית והקמת ועדות מעקב לביצוע הסכמים נוספים. יו״ר הרשות אבו מאזן טרם אישר את המתווה. מנהיג חמאס, אסמעיל הנייה, הודיע לפנות בוקר על הגעה להסכם בין פתח וחמאס, בתום דיונים מרתוניים שנמשכו שעות רבות.

לפי דיווח ברויטרס, מעברי הגבול ברפיח יעברו לשליטת כוחות הנאמנים לאבו מאזן החל מה-1 בנובמבר. לפי דיווח של העיתון ״אל-חיאת״ היוצא לאור בלונדון, נציגי חמאס הגיעו לקהיר עם החלטה סופית ומוחלטת, לפיה ״כל מה שמעל לקרקע יועבר לידי ממשלת הפיוס״. יש להדגיש, כי לאחר חתימת ההסכם העבירה מצרים הזמנה לכל הפלגים הפלסטינים להתכנס בקהיר ב-21 בחודש להשלמת הדיונים. הצדדים יודיעו במשותף על ההסכם במסר לעם הפלסטיני.

 הסכם הפיוס בין פתח וחמאס. צילום: רויטרס
הסכם הפיוס בין פתח וחמאס. צילום: רויטרס
 

משלחת ישראלית בקהיר

סוגיית הפיוס קיבלה תפנית עם הודעת חמאס ב-17 בספטמבר על פירוק ממשלת הצללים ברצועה, ולאחר מכן שיגר אבו מאזן את ממשלת ראמי אלחמדללה לעזה, לאחר נתק של שנים. עניין הנשק של הפלגים הפלסטינים הוא המכשול היחידי בשיחות. יש להדגיש, כי כלי תקשורת במצרים הודיעו כי משלחת ביטחונית ישראלית הגיעה לקהיר ביום ראשון השבוע. לא מן הנמנע, כי מלבד חידוש סוגיית עסקת האסירים, תלמד המשלחת גם על סעיפי ההסכם בין פתח וחמאס ממקור ראשון.
כזכור, הדיונים המרתוניים שהחלו בשלישי שעבר החלו באווירה אופטימית, כאשר נציג בכיר של משלחת חמאס, עזאט רחייק, אמר כי הוא "מלא תקווה שהפיוס יצליח. אנחנו נפגשים בתקווה שנצליח לצייר מפת דרכים שכותרתה הפיוס הלאומי. אחדות העם הפלסטיני היא האופציה האסטרטגית שלנו להתקדם". בראש משלחת חמאס עומד סאלח אראי, סגן מפקד הארגון. 

עזאם אחמד, מראשי משלחת הפתח, אמר כי המשא ומתן יכלול גם את ניהול משרדי הממשלה בעזה. בנוסף מוקד השיחות יהיה סביב סידורי הביטחון כולל פריסה אפשרית של 3,000 קציני ביטחון של פתח שיצטרפו למשטרת עזה במשך שנה, ויחזירו את מרבית השפעתו של אבו מאזן בעזה. אחמד אמר כי מעבר רפיח, הגבול היחידי של עזה עם מצרים והקשר המרכזי של תושבי עזה לעולם, צריך להיות  מנוהל על ידי אנשי המשמר הנשיאותי של אבו מאזן.

הסכם הפיוס בין פתח וחמאס. צילום: AFP
הסכם הפיוס בין פתח וחמאס. צילום: AFP
 
שני הצדדים מקווים שההצעה שהועלתה כי אנשי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית ינהלו את מעברי הגבול של הרצועה תעודד את מצרים וישראל להקל על ההגבלות ולשקם את הכלכלה הקורסת של עזה. בנוסף, צפויים הצדדים לדון גם במועדי הבחירות לנשיאות ולפרלמנט של הרשות.


"חיזבאלליזציה של עזה"



ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) אמר בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בין הפתח לחמאס כי הוא "מברך על ההסכם ההיסטורי שנחתם היום ברפיח. אבו מאזן מוכיח שוב את מנהיגותו ויכולתו להוביל את העם הפלסטיני בדרכי שלום. ההסכם שנחתם שומט פעם נוספת את השטיח מתחת לססמאות הריקות של ממשלת נתניהו "שאין פרטנר", ומייצר מנהיגות אחראית ומאוחדת בצד הפלסטיני".

ח"כ בהלול הוסיף כי: "על ממשלת ישראל לחבק את הסכם הפיוס, לחזור מיידית לשולחן המו"מ, ובראש ובראשונה להגיע לפתרון שיביא לסוף המשבר ההומניטרי החמור ברצועת עזה. זוהי שעתה של ממשלת ישראל והעומד בראשה להוכיח מנהיגות אמיתית ולהוביל לעבר מהלך היסטורי לטובת שני העמים".

ח”כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי: “שתי התנועות מכריזות על פיוס אחת לשלוש שנים לערך. בעיניי ישראל צריך ההסכם להבחן לפי האינטרסים הבטחוניים שלנו: סוגיית השליטה בגבולות הרצועה, והנשק של חמאס. סוגיות אלו נותרו עלומות". ח"כ סבטלובה הוסיפה כי: "אם לא יקויימו תנאי הקוורטט בעניין הגבולות ובעניין “רשות אחת - נשק אחד”, אנו עלולים למצוא עצמנו בתסריט “חיזבאלליזציה” של עזה - נשקה של חמאס ישמש אותה כראות עיניה, ונטל העניינים האזרחיים יהיה על הרשות. זה לא יהיה פתרון".