ארצות הברית תפרוש מארגון אונסק"ו ב-31 לדצמבר בשנה הבאה, כך הודיע היום (חמישי) מחלקת המדינה האמריקאית. ההחלטה באה בהן בשל מה שהאמריקאים הגדירו כהטיה אנטי ישראלית של הארגון והן בשל קיצוצים שמבצעת ארה"ב בתקציב הסיוע לארגונים בינלאומיים. בהודעה על הפרישה נאמר כי "ההחלטה לפרוש מהארגון לא נעשתה לאחר יד, ומבטאת את דאגותיה של ארצות הברית בנוגע לחובות הארגון המצטברים, הצורך שלו ברפורמות, והמשך ההטיה האנטי ישראלית באונסק"ו", עם זאת נאמר בהודעה כי ארצות הברית תבקש להמשיך "להיות מעורבת בארגון כמשקיפה לא חברה כדי לתרום את דעותיה, השקפותיה וניסיונה בנושאים שונים".



יו"ר הוועד המנהל של הארגון, אירינה בוקובה הגיבה לפרישת ארה"ב, אמרה כי מדובר בצעד מצער והפסד "למשפחת האומות המאוחדות ולשיתוף הפעולה הבינלאומי.



רקס טילרסון, צילום: רויטרס
רקס טילרסון, צילום: רויטרס



טילרסון החליט לפרוש, אך עיכב את הביצוע לבקשת צרפת



על כוונות הפרישה של ארצות הברית דיווח מוקדם יותר העיתון foreign policy, ועל פי הדיווח נאמר כי מזכיר המדינה רקס טילרסון קיבל את ההחלטה לפרוש מהארגון לפני מספר שבועות, והודיע עליה לנשיא צרפת עמנואל מקרון, בעת שנפגש עם הנשיא דונלד טראמפ במהלך עצרת האו"ם. עם זאת, תאריך הפרישה נקבע כך שהוא יתרחש לאחר שהארגון ייבחר יושב ראש חדש. שני המועמדים המובילים לתפקיד הם שרת התרבות הצרפתית לשעבר אודרי אזולאי והדיפלומט הקטארי חמד בן עבד אל-עזיז אל-קווארי. על פי הדיווח, מקרון ביקש מטראמפ תמיכה במועמדת הצרפתית.



אתמול, הוועד המנהל של הארגון החליט פה אחד לדחות בחצי שנה את ההצבעה המסורתית על גינוי התנהלות ישראל ביהודה ושומרון ובירושלים. עד להצבעה היה חשש כי הנציגות האיראנית "תשבור שורות", ותעלה את ההצבעה לדיון, אך חשש זה הוזם. שגריר ישראל לארגון, כרמל שאמה הכהן אמר בתגובה כי "ההישג היום הוא פרי עבודה דיפלומטית קשה, מתישה ומתסכלת במשך שלוש שנים. מרגע זה פנינו כבר לסבב הבא אין סיבה לנוח על זרי דפנה אלא לחשוב איך ניתן לנצל ולהעצים את המומנט החיובי והעוצמתי שהגענו אליו".



עוד הוסיף שאמה כי "נקודת המוצא צריכה להיות לשאוף להבנות ולשיתופי פעולה חיוביים עם שכנינו ולא שאיפה לנצח ולכופף אחד את השני. קרדיט עצום מגיע לשורה ארוכה של אנשי משרד החוץ ובראשם המנכל וראש הממשלה שהיה חוד החנית בהבקעת חומת האנטי האוטומטי נגד ישראל באונסק"ו".




"החלטה אמיצה"



יו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן, אמר בתגובה לפרישת ארה״ב מאונסק"ו כי הוא מודה לממשל האמריקאי על "ההחלטה האמיצה ועל העמידה האיתנה לצידנו נגד הארגון שכבר מזמן הפך לכלי לתעמולה אנטי-ישראלית ואנטישמית במסווה של ארגון בינלאומי נייטראלי". הוא קרא לממשלה להודיע על פרישה מיידית מהארגון בעקבות ארה״ב. 

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי הוא מברך את ארה"ב על החלטתה לפרוש מחברות באונסק"ו. "אונסק"ו לא עוסק בתרבות אלא בעיוות ההיסטוריה היהודית ובפוליטיקה של סמלים", אמר גבאי. 

יו"ר "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, אמר כי הוא קורא לראש הממשלה להצטרף ל"החלטה האמיצה" של ארה"ב. "ישראל צריכה לפרוש בו ביום. לא יכול להיות שהם יפרשו בגלל היחס לישראל ואנחנו נשאר", אמר. 
 
מנגד, בכיר הרשות הפלסטינית מוסטפה ברגותי אמר כי ההחלטה מדגימה את "ההטיה המוחלטת" של הממשל האמריקאי לטובת ישראל. "ההתנהגות הזו היא מבישה ולא מועילה. זה כאילו שישראל מכתיבה את מדיניות ארה"ב לא רק במזרח התיכון אלא גם בארגונים הבינלאומיים", אמר ברגותי.