המשבר בספרד: לאחר פנייתו של נשיא חבל קטלוניה, קרלס פוג'דמון, לראש הממשלה מריאנו ראחוי לפתוח במו"מ על עתידו של החבל, הכריז היום (שלישי) בית המשפט החוקתי במדינה כי משאל העם שנערך בחבל על עצמאותו מבוטל. דובר בית המשפט אמר כי חוק משאל העם שאושר על ידי ממשלת המחוז האוטונומי אינו עוד בתוקף.
ההחלטה היום באה לאחר שבספטמבר השעה בית המשפט את החוק כדי ללמוד את חוקיותו. אתמול נעצרו ללא ערבות שני מנהיגים של ארגונים התומכים בעצמאות בחלק מהחקירה בגין המרדה וארגון הפגנות לפני ההצבעה. 
ממשלת קטלוניה הגיבה מיידית לפסיקה. דובר ממשלת החבל, ג'ורדי טורלול אמר כי ההחלטה היתה מהירה וכי "המנדט של משאל העם נמשך". הוא גם הבהיר כי "כניעה היא לא תסריט קיים בעיני הממשלה הקטאלנית".

אתמול הציבה ממשלת ספרד אולטימטום אחרון בפני הרשויות בקטלוניה להבהיר את עמדתן עד יום חמישי בדבר הכרזת העצמאות של החבל אחרי שהנשיא קרלס פוג'דמון לא סיפק תשובה חד משמעית וקרא שוב לדיאלוג בין הצדדים. אם פוג'דמון לא יעמוד בדרישה, הממשלה במדריד צפויה להשהות את האוטונומיה הקטאלנית.

אתמול גם פג האולטימטום שהציבה הממשלה הספרדית לפוג'דמון על מנת שיבהיר אם הוא הכריז על עצמאות החבל בנאומו בפרלמנט בברצלונה בשבוע שעבר. במכתב ששלח הנשיא הקטאלני לראש הממשלה ראחוי, הוא נמנע מלענות על השאלה באופן חד משמעי ושב על קריאתו לקיום שיחות בין השניים שיפתרו את המחלוקות בעקבות משאל העם.

מה יעשה? נשיא קטאלוניה, קרלס פודג'מון. צילום: רויטרס


"ב-10 באוקטובר, בשל בקשות ממספר מוסדות ואנשים בינלאומיים, ספרדים וקטאלנים, הצעתי באופן כן לקיים דיאלוג, עשיתי את זה לא כהפגנת חולשה, אלא כתגובה כנה במטרה למצוא פתרון ליחסים בין ספרד ובין קטלוניה שהתפרקו לאורך השנים", כתב פוג'דמון. "העדיפות של הממשלה שלי היא למצוא נתיב לדיאלוג בכל כוחנו. אנחנו רוצים לדבר, כפי שדמוקרטיות מבוססות עושות, לגבי הבעיה שאותה רואים רוב התושבים הקטאלנים, שרוצים לצעוד בנתיב בתור מדינה עצמאית במסגרת האירופית".

במדריד לא קיבלו את הדברים בחיוב. "הממשלה מצרה על כך שהנשיא החליט שלא להגיב לבקשה", אמרה סגנית ראש הממשלה, סוראיה סאנז דה סנטה מריה. "זה לא קשה לומר כן או לא אם הוא הכריז על עצמאות". גם שר המשפטים, רפאל קטאלה, הכריז כי התשובה של פוג'דמון "אינה תקפה".

סנטה מריה ציינה כי ראחוי כבר שלח את תגובתו לפוג'דמון והציב לו אולטימטום אחרון להשיב על השאלה עד יום חמישי בבוקר. ההערכות הן כי אם גם הפעם לא תתקבל תשובה חד משמעית, צפויה הממשלה להפעיל את סעיף 155 לחוקה שמתיר לה להשהות או לבטל את האוטונומיה ולהטיל שלטון ישיר על אחד המחוזות במהלך משבר, צעד שלא ננקט מאז חזרתה של הדמוקרטיה לספרד אחרי השלטון הרודני של פרנקו.