בצעד חסר תקדים קוריאה הצפונית פנתה לאוסטרליה בדרישה להרחיק את עצמה מממשלתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כך עולה מהצהרה של הממשלה האוסטרלית שפורסמה לפנות בוקר (שישי), לפיה היא קיבלה באחרונה מכתב בנושא מפיונגיאנג. ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול אמר כי המכתב נשלח גם למדינות אחרות, וציין כי הלחצים הדיפלומטים על המדינה המסוגרת עובדים למרות המכתב שמהווה "טרגדיה".



המסמך, בן עמוד אחד, נשלח דרך שגרירות קוריאה הצפונית באינדונזיה ויוחס לוועדת החוץ של מועצת העם העליונה של פיונגיאנג, ונכתב בו כי ממשלתו של קים ג'ונג און קוראת לממשלות אחרות להתרחק מ"הצעדים המרושעים והפזיזים של ממשלת טראמפ". בנוסף, צוין במכתב כי "ארה"ב יכולה לגרום לאסון גרעיני נורא".



טרנבול. "המכתב הועבר גם למדינות אחרות". צילום: רויטרס
טרנבול. "המכתב הועבר גם למדינות אחרות". צילום: רויטרס



שרת החוץ של אוסטרליה, ג'ולי בישופ, תיארה את הצעד כ"חסר תקדים", זאת לאחר שרק בשבת האחרונה הזהיר קים ג'ונג און כי "אוסטרליה לא תוכל להימנע מאסון" אם תפעל לפי מדיניות טראמפ".



ראש ה-CIA: בתוך חודשים ספורים פיונגיאנג תוכל לתקוף אותנו


במקביל לנעשה באוסטרליה, גם בארה"ב קוריאה הצפונית לא יורדת מסדר היום. במסגרת זו, הצהיר לפנות בוקר ראש ה-CIA מייק פומפאו, כי קוריאה הצפונית נמצאת חודשים ספורים מהגעה ליכולת להוציא לפועל מתקפה גרעינית נגד אמריקה.



"הם קרובים מספיק ביכולותיהם לרמה שבה נהיה מחויבים, מנקודה מבטינו, להתייחס אליהם ככאלה שהשיגו את מטרתם בדמות היכולת לפגוע בארה"ב", אמר הבכיר בפורום של אנשי הביטחון הלאומי בוושינגטון.



טראמפ. "מוכן לתקוף צבאית". צילום: AFP
טראמפ. "מוכן לתקוף צבאית". צילום: AFP



עם זאת, הוא הסביר כי ישנו הבדל בין היכולת לשגר טיל גרעיני אחד לעבר ארה"ב לבין היכולת לייצר ארסנל של כלי נשק גרעיניים שניתן לפגוע באמצעותם במדינתו.



הוא הוסיף כי "כולנו רוצים לפתור את המשבר הזה בלי פעולה צבאית, אך טראמפ מוכן להשתמש בכוח אם יש צורך להבטיח שלקים ג'ונג און לא תהיה את היכולת לסכן את ארה"ב".