ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, הודיע היום (שבת) על צעדי הענישה שמדריד תבצע בתגובה להצהרת העצמאות המהוססת של חבל קטלוניה, אותה נשא נשיא חבל הארץ, קרלס פוג'דימון לפני כשבועיים. רחוי הודיע כי אמנם הוא לא יפעיל את סעיף 155 בחוקה הספרדית, שהיה מבטל לחלוטין את האוטונומיה הקטלונית, אך יפזר את הממשל המקומי, וזאת מכיוון שהפרו את החוק הספרדי.



בין הצעדים שהודיע עליהם רחוי, הממשל במדריד יפקיע את סמכויותיהם של בכירים בקטלוניה, שהפרו את החוק לראות עיניו, ובכך יבטל דה פקטו את האוטונומיה הקטלונית ללא הפעלת סעיף 155, יפזר את הפרלמנט המקומי בברצלונה עד לבחירות שייערכו בעוד כחצי שנה ויחליש את כוחו. בנאום שאותו נשא רחוי היום, הוא הסביר כי "ספרד לא מעוניינת ליטול לידיה את הסמכויות של קטלוניה, אלא רק לפעול נגד פקידים שפעלו נגד החוק". עם זאת, הבהיר ראש הממשלה כי הממשל במדריד ייקח לידיו סמכויות חיוניות, "וזאת כדי לא לפגוע ברווחת התושבים".



בתוך כך, במשרדו של פרקליט המדינה הספרדי אמרו כי הם בודקים אפשרות להעמיד את פוג'דימון ומנהיגי העצמאות הנוספים לדין, באשמת המרדה, כך על פי כלי תקשורת בספרד. במידה ויורשע, פוג'דימון צפוי לעמוד בפני 30 שנות מאסר. מנהיגי העצמאות הנוספים יעמדו בפני 25-15 שנה.



"הרווחנו את הזכות לעצמאות". קרלס פוג'דימון, צילום: AFP
"הרווחנו את הזכות לעצמאות". קרלס פוג'דימון, צילום: AFP



כזכור, לפני 11 ימים נשא  נשיא קטלוניה פוג'דימון נאום בפרלמנט הקטלוני בברצלונה בהכריז כי הוא מקבל את תוצאות משאל העם שנערך במחוז בתחילת החודש, שקבעו כי קטלוניה תכריז על עצמאות, אך הודיע כי הוא דוחה את ביצוע ההחלטה כדי לתת הזדמנות לדיאלוג עם הממשל הספרדי. הממשל הספרדי לא ראה את הנאום בעין יפה והודיע כי הוא רואה במהלך כהכרזת עצמאות, והטיל אולטימטום לפני הממשל הקטלוני, לבטל את משאל העם או שהמחוז יאבד את האוטונומיה שלו. 



פוג'דימון הודיע בתגובה לצעדים אלה של ממשלת ספרד, ולהחלטת בית המשפט העליון במדריד כי משאל העם לא היה חוקי, כי  "המנדט של משאל העם נמשך". הוא גם הבהיר כי "כניעה היא לא תסריט קיים בעיני הממשלה הקטלונית". פוג'דימון אף הוסיף כי במקרה והממשל במדריד ינסה ליטול את סמכויות האוטונומיה, הוא יכריז על עצמאות באופן מיידי. עתה עומדת השאלה, האם הוא יעשה זאת? ואם כן, האם ספרד תפעל בכוח כפי שעשתה במהלך יום משאל העם עצמו, מהלך שהביא עליה ביקורת רבה, או ששני הצדדים ינסו להגיע לפשרה?