סוף לתעלומה? נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע היום (שבת) כי יאפשר את פרסומם של אלפי תיקים מסווגים הקשורים ברצח הנשיא לשעבר ג'ון קנדי. "בהתאם לקבלת מידע נוסף, אני אאפשר, כנשיא, את פתיחת תיקי ג'ון קנדי שהיו מסווגים וחסומים במשך זמן רב", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.
הארכיון הלאומי של ארה"ב אמור לפרסם את המסמכים עד ה-26 באוקטובר, אך אתמול דווח כי טראמפ יחסום את פרסומם.

כזכור, נשיא ארה"ב ג'ון פ. קנדי, נורה למוות בעת שישב במכוניתו הפתוחה במהלך מסע בחירות בדאלאס ב-1963. שעות ספורות לאחר הרצח נעצר לי הארווי אוסוואלד, שהספיק להכחיש לעיני מצלמות הטלוויזיה את החשדות נגדו. יומיים לאחר מכן נכנס באין מפריע אדם בשם ג'ק רובי לתחנת המשטרה שבה היה עצור אוסוואלד, ורצח אותו לעיני מצלמות הטלוויזיה. 



 
דוח רשמי של ועדת חקירה בראשות ארל וורן, שופט בית המשפט העליון, שפורסם בספטמבר 1964, וכן דוחות אחרים של ועדות בדיקה של הסנאט ובית הנבחרים ומאות תחקירים עיתונאיים, קבעו כי אוסוואלד, שבשלב מסוים אימץ לעצמו אידיאולוגיה קומוניסטית, היה "מפגע בודד". נקבע גם כי היה מעורער בנפשו. לכל היותר אפשר להעריך שפעל מתוקף איבתו למדיניות התקיפה של קנדי לבלימת ברה"מ בקובה ובאזורים נוספים בעולם בעידן המלחמה הקרה.


ג'ון קנדי . צילום: רויטרס
ג'ון קנדי . צילום: רויטרס

 
אך הדוחות והתחקירים לא ערערו ולא מנעו את הפרחתן של תיאוריות קונספירציה, לפיהן אוסוואלד היה רק שליח של כוחות חזקים ואפלים יותר.  יש הטוענים כי אוסוואלד לא היה היחיד שירה בקנדי בעזרת רובה הצלפים שלו מגג בניין הדואר בדאלאס, וכי היו לו שותפים; יש הגורסים כי אוסוואלד ו/או שותפו להתנקשות היו רוצחים שכירים בשליחות הק.ג.ב, או בשליחות שליט קובה פידל קסטרו; אחרים פיתחו תיאוריה כי סגן הנשיא לינדון ג'ונסון, שירש את קנדי, עמד מאחורי הרצח; יש הטוענים כי אוסוואלד פעל מטעם משפחות הפשע המאורגן, ויש אלה שקבעו כי פעל מטעם ה-CIA יחד עם קובנים גולים, שסברו כי קנדי מנהל מדיניות רכה במאבק בקסטרו ובקומוניזם.