נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, אמר כי התקפות הממשלה במדריד בחבל הן "הגרועות ביותר מאז ימי הדיקטטורה של הגנרל פרנקו". פוג'דמון  אמר כי תושבי קטלוניה לא יסכימו לקבל את פעולות ממשלת ספרד וכי הוא ביקש מהפרלמנט הקטלוני להיפגש על מנת לדון באמצעים שבהם נקטה מדריד. הוא אמר את הדברים בעצרת בה נכח בברצלונה, במהלכה צעדו הערב (שבת) כ-450 אלף בני אדם, לפי הערכות המשטרה המקומית, לאחר שממשלת ספרד הודיעה כי תבטל את הממשלה המקומית של חבל קטלוניה, על מנת לסכל את מאמציה להכריז על עצמאות.



"אני מבקש מהפרלמנט להיפגש על מנת שאנו, נציגי העם, נוכל להחליט בעקבות הניסיון לחסל את הממשלה שלנו ואת הדמוקרטיה שלנו ולפעול בהתאם", אמר פוג'דמון. הוא הוסיף כי "זו ההתקפה הגרועה ביותר על העם הקטלוני ומוסדותיו מאז הדיקטטורה הצבאית של פרנסיסקו פרנקו". המונים מילאו את שדרת פאסאו דה גרסיה בברצלונה במהלך העצרת וקראו קריאות: "חופש" ו"עצמאות".



ההפגנה אורגנה במקור על מנת למחות על מעצרם של שני פעילים התומכים בבדלנות, ג'ורדי קוסרט וג'ורדי סאנצ'ז, שמוחזקים באשמת המרדה מפני שארגנו הפגנות לפני משאל העם האסור על עצמאות קטלוניה שנערך ב-1 באוקטובר. אך היה זה מהלכה של הממשלה במדריד לבטל את השלטון האוטונומי בחבל- שעשוי לכלול השתלטות על כוח המשטרה שלו והחלפת דובריו- שהוציא לרחובות את אלפי המפגינים. "אני זועמת לחלוטין ועצובה מאוד", אמרה מטריקסל אגוט, עובדת בנק בת 22. "הם דורסים את זכויותינו ואת הרעיון של היותנו קטלונים",  אמרה." הם יכולים להרוס את כל מה שהם רוצים אך אנחנו נמשיך להילחם". 


מפגינים צועדים בברצלונה. צילום: רויטרס
מפגינים צועדים בברצלונה. צילום: רויטרס


כזכור, ממשלת ספרד הסכימה עם המפלגה הסוציאליסטית מהאופוזיציה לערוך בחירות אזוריות בחבל קטלוניה בחודש ינואר. גם הסנאט הספרדי מתכנן להתערב במשבר והודיע כי בכוונתו להצביע על אישור צעדים המקנים את השליטה בקטלוניה למדריד כבר בסוף השבוע הבא. הממשלה צפויה לקיים ישיבה מיוחדת כדי לדון במהלך ליישם את סעיף 155 לחוקה הספרדית, שמשמעותו השעיית האוטונומיה של חבל קטלוניה, זאת לאחר שפוג'דמון לא משך את הכוונה להכריז על הקמת מדינה עצמאית. 
מבחינת מדריד, פוג'דמון אף הגדיל לעשות כשבמכתב ששלח לראחוי, אמר כי הפרלמנט הקטאלני עשוי להצביע על הכרזת עצמאות רשמית במידה והממשלה במדריד תימנע מקיום שיחות עם קטלוניה. "למרות כל המאמצים להשעות את ההכרזה ורצון שלנו לדבר, העובדה שהתשובה היחידה היא האיום להשעות את האוטונומיה, מצביעה על כך שאנחנו לא ערים לבעיה ולא רוצים לדבר", כתב פוג'דמון.