נתונים חדשים המתפרסמים הבוקר (שני) בעולם של הארגון המטאורולוגי העולמי (WMO) מהווים עוד לבנה בחומת ההוכחות החותכות כי הציוויליזציה האנושית שעוברת בקצב איטי מדי לאנרגיות מתחדשות היא הגורם בה' הידיעה להתחממות הגלובלית ושינויי האקלים. כידוע, הייצור התעשייתי, החשמל והדלקים מנפט, גז טבעי ותזקיקיהם ופחם, מייצרים 'שמיכה' של עודף פחמן דו-חמצני באטמוספרה של כדור הארץ וזאת מונעת מחום השמש מלחזור מפני האדמה והים אל החלל החיצון ומייצרת את ההתחממות הגלובלית. 
הנתונים המטרידים שמפרסם ה- WMO מצביעים על כך שבמהלך השנה שעברה, 2016, היה הגידול ברמות הפחמן הדו-חמצני (CO2) באטמוספירה גבוה בלא פחות מ-50% מהממוצע של עשר השנים האחרונות. לדברי החוקרים, שילוב של פעילות אנושית ותופעת האקלים 'אל ניניו' גרמה לרמת CO2 שהיא לא רק הגבוהה בהיסטוריה המתועדת אלא שעל פי המחקרים גם טרם היתה באטמוספירה של העולם ב -800 אלף השנים האחרונות.

 

"העולם הגיע לקצה גבול יכולת"  
 
הנתונים מתבססים על מדידות שבוצעו ב-51 מדינות בפריסה גלובלית של תחנות מחקר ברחבי העולם למדידת הריכוזים של 'גזי חממה' בכללם פחמן דו חמצני, מתאן (שנפלט בין היתר מגידול יתר של בקר למאכל ומריכוזי פסולת רעילים) ותחמוצות חנקן מתחנות כוח, מפעלים פטרוכימיים ואחרים ומנועי הבנזין של כלי הרכב. 

"מה שאנחנו מודדים באוויר זה רק מה שנשאר בו לאחר שגזי החממה נספגים ב'כיורים' של העולם, בעיקר האוקיינוסים שמתחממים בקצב מהיר ובתי גידול אחרים שמגיעים לקצה גבול יכולת ספיגת גזי החממה שלהם כמו יערות הגשם שגם הם בסכנת הכחדה מתמדת בגלל ביעור וכריתות יתר" מזהירים המדענים. 
"ב-2016 מדדנו 403.3 חלקיקי CO2 למיליון לעומת 400 ב-2015. זאת העלייה החדה ביותר בתוך שנה אחת שנמדדת אי פעם במהלך שלושים שנות קיומו של התכנית" הסבירה ל-BBC ד"ר אוקסנה טרסובה, מנהלת תכנית הניטור הגלובלית של ה-WMO. נקודת אור חלקית במחקר היא שרמת פליטות גזי החממה ממקורות אנושיים אמנם האטו במהלך השנתיים האחרונות, אך לדברי ד"ר טרסובה, מה שבאמת משנה הוא סך כל ה-CO2 שנשאר באוויר למשך מאות שנים. " מבחינה גיאולוגית, זה כמו זריקה של כמות עצומה של חום אל האטמוספירה" היא מדגישה. 
 
זיהום אוויר בבייג'ינג, בירת סין. צילום: רויטרס
זיהום אוויר בבייג'ינג, בירת סין. צילום: רויטרס

 
מהמחקר עולה שוב הסיבה המרכזית למחיר הכבד שמשלם הבית היחיד של האנושות, כדור הארץ, על הקצב המואץ של התפתחות הציוויליזציה מאז המהפכה התעשייתית: ב-70 השנים האחרונות בלבד הגידול ברמת הפחמן הדו חמצני באטמוספירה היא כמעט פי 100 יותר גדול מזה שהיה בסוף עידן הקרח האחרון בעולם, לפני כ-10,000 שנים. 
 
 
"פוטנציאל גבוה לשיבושים אקולוגיים וכלכליים" 
לגידול כה מואץ ב'גזי החממה' באטמוספירה שאינם מתנדפים ממנה אלא נשארים בה, יש פוטנציאל גבוה, גם על פי המחקר שמתפרסם היום, "לייצר שינויים בלתי צפויים במערכת האקלים של כדור הארץ המובילים לשיבושים אקולוגיים וכלכליים חמורים" מסכמים חוקי ה-WMO בשפה יבשה המתייחסת לריבוי שריפות הענק, הבצורות והתייבשות מקורות המים בעולם, דרך התגברות הסופות ההרסניות שנולדות מהתחממות האוקיינוסים והימים, שינוי משטר הרוחות והזרימות ועד הקרחונים הנמסים שגורמים לעליית פני הים בהתמדה. 

כל אלה עתידים, למרות מאמצי האנושות, להמשיך ולגרום למשברי מים ומזון, פליטים וסכסוכים אלימים ואסונות טבע ברחבי העולם גם בשנים הבאות. "השינויים לא ייקרו במהלך עשרת אלפים שנה כמו שהיו בעבר, הם יקרו מהר, עד כמה מהר קשה לנו לאמר, אבל זה מצב מאד מדאיג" אומרת ראש המחקר. 
"חייבות להיות השלכות של המדידות האטמוספריות החדשות הללו על היעדים להפחתת פליטות גזי החממה שסוכמו בהסכם האקלים בפריז לפני שנתיים" אומרים גורמים באו"ם. "המספרים לא משקרים, אנחנו עדיין פולטים הרבה יותר מדי וזה צריך להיות הפוך", אמר ל-BBC אריק סולהיים, ראש מחלקת איכות הסביבה של האו"ם. "יש לנו כבר הרבה פתרונות כבר כדי להתמודד עם האתגר הזה, מה שאנחנו זקוקים לו עכשיו הוא לרצון הפוליטי העולמי ולתחושת דחיפות חדשה". 

הדו"ח מתפרסם רק שבוע לפני פתיחת המושב הבא של שיחות פורום האקלים של האו"ם, בבון שבגרמניה. לאור הצהרתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי בכוונתו להוציא את ארה"ב מהסכם האקלים, צפויות במהלך הוועידה הפגנות ענק בבון במטרה להפעיל לחץ על הממשל האמריקני לחזור בו מכוונתו. בשבוע שעבר הצטרפה גם ניקרגאווה להסכם פריז והותירה את סוריה השקועה במלחמת אזרחים ואת ארה"ב כשתי המדינות היחידות בעולם שלא רוצות לקחת בו חלק.