על רקע משבר האמון בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות, והחזרה מההסכמה על מתווה הכותל, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיעה לדבר בכנס ארגון IAC,  ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית בוושינגטון. חוטובלי בחרה להגיד דברים חריפים על הקהילות היהודיות הלא אורתודוכסיות. "בחרו לקחת את הקליפה והשם של היהדות, את כל המנהגים והמסורת ולרוקן את התוכן מבפנים. ליצוק ערכים ליברליים שאין להם קשר ליהדות", אמרה.



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי

דבריה של חוטובלי התקבלו בזעם על ידי חלק מהיושבים באולם, שמרביתם משתייכים לזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים. חוטובלי גם התייחסה לעובדה כי לדעתה היהדות המתקדמת אינה מקובלת בישראל. "70 שנה מדינת ישראל קיימת, אנשים כמו יאיר לפיד מחתנים אנשים ברבבות והולכים ומפיצים את תורתם ברבים על היהדות המתקדמת. אני גרה ברחובות, ושם יש שני בתי כנסת קונסרבטיבים חצי ריקים", הוסיפה חוטובלי, "אולי תשאלו את עצמכם למה זה לא עובד במדינת ישראל".



אחת הנוכחות באולם אמרה ל"מעריב-אונליין": "זה היה פשוט מזעזע, מופע אימים. היא הייתה חצופה ונראה כי לא הבינה בכלל מול מי היא מדברת ואיך צריך לדבר". לטענתה, "אנשים בקהל התקוממו ושאלו אותה באיזה זכות היא מפרשת את היהדות שלהם בצורה כל כך נחרצת, ולמה היא חושבת שיש לה את המנדט לומר להם מה זו יהדות".



בפאנל בו השתתפה חוטובלי נכחה גם חברת הכנסת מרב מיכאלי. "נדהמתי מהזלזול המופגן של סגנית שרת החוץ בחלק כל כך גדול של העם היהודי", אמרה מיכאלי ל"מעריב אונליין". "מהדברים שהיא אמרה עולה שהממשלה הזאת ממש רואה את האורתודוכסים כיהודים ששווים יותר ואת הרפורמים והקונסטרבטיביים כיהודים שווים פחות. אני חזרתי ואמרתי את מה שאני מאמינה בו ונאבקת למענו: שהכותל הוא של כל העם היהודי ומדינת ישראל היא מדינת הלאום של כל העם היהודיה והיהודי, ללא הבדל זרם או מין".



עו״ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית הגיב אף הוא לדברים ואמר: "אני תוהה מאין למדה סגנית השר חוטובלי את כל הדברים שהיא יודעת על יהדות אמריקה. בת אולפנת בני עקיבא שמעולם לא עשתה צעד מחוץ לערוגה מרשה לעצמה לדבר בביטחון, ביהירות, ובעיקר בקרתנות על עולם שלם של תרבות יהודית שאין לה מושג וחצי מושג עליו. רק ממרום המונופול יכולה להרשות לעצמה חוטובלי לפזר כך דברי הבל. מעט ענווה, סגנית השר חוטובלי".



מלשכתה של סגנית השר החוץ חוטובלי נמסר: "סגנית השר התכוונה לכך שליהדות הרפורמית אין תמיכה של רוב העם בישראל, בגלל שהרוב החילוני לא צריך זרמים אלטרנטיביים, הוא פשוט חי את חייו החילוניים בישראל ללא צורך במסגרות אלטרנטיביות". על דברי מנכ"ל התנועה המסורתית נמסר : "סגנית שר החוץ לימדה בעברה בבתי ספר קונסרבטיביים ויש לה היכרות רבת שנים עם יהדות ארה"ב". 


גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, מסר כי "במקום לאחות את הקרעים, בוחרת סגנית השר חטובלי להעמיק את המשבר בעם היהודי ולהצטרף למסע ההסתה הפרוע שמתנהל בחודשים האחרונים נגד היהדות הרפורמית". לדבריו, מדובר בחוסר אחריות וביוהרה גסה של סגנית שר ואין לנו ספק שרבים מנציגיה הרשמיים של מדינת ישראל ברחבי העולם נבוכים מהדברים ומתנגדים להם.

ארגון יהודי הוביל לביטול הרצאה של חוטובלי

מנגד שלחה חוטובלי, הנמצאת במסע קמפוסים בארצות הברית, מכתב חריף לארגון הילל היהודי שהוביל לביטול הרצאתה באוניברסיטת פרינסטון. ההרצאה שהייתה אמורה להיערך היום בוטלה בבוקר ללא עילה מוצדקת, בלחץ הארגון היהודי פרוגרסיבי. למרות הביטול, ההרצאה התקיימה בחסות בית חב"ד המקומי. לדרישת סגנית השר, הילל אף הוציא מכתב התנצלות. 
 
"ביטול ההרצאה שלי בפרינסטון מעיד על משבר ערכים חמור ועמוק", אמרה חוטובלי, "מתנהלת כאן דיקטטורה ליברלית שבעצם מונעת מהסטודנטים האמריקאים לשמוע נציג רשמי של ממשלת ישראל. המציאות שבה לא מאפשרים למגוון דעות להישמע בקמפוס, הוא פגיעה אנושה בחופש האקדמי ופגיעה בחירות המחשבה. במקום לתת לצעיר האמריקאי הזדמנות לשמוע מגוון דעות, מתנהלת חשיבה צרה המונעת זאת ממנו".