נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, השוהה בקוריאה הדרומית, תכנן לצאת הלילה (רביעי) לביקור פתע באזור המפורז שבגבול עם קוריאה הצפונית, אך בעודו עושה דרכו למקום במסוק הנשיאותי נאלץ לשוב על עקבותיו עקב מזג האוויר, כעבור 18 דקות טיסה. 



מזכירת העיתונות של הבית הלבן, שרה סנדרס, אמרה כי נשיא דרום קוריאה, מון ג'אי-אין, היה אמור להצטרף לטראמפ כחלק מהפגנת אחדות מול האיום הצפון קוריאני. אם היה מתרחש היה זה הביקור המשותף הראשון של נשיאי שתי המדינות במקום, במה שהיה יכול להיות "רגע היסטורי", כלשון סנדרס. "המאמץ מראה את החשיבות של הברית בין שתי המדינות", הוסיפה.



סנדרס אמרה כי טראמפ היה מאוכזב מהניסיון הכושל וציינה כי הנסיעה תוכננה בחשאי עוד בטרם יצא טראמפ מוושינגטון לכיוון אסיה. בשנה האחרונה ביקרו בגבול, סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה רקס טילרסון ושרה ההגנה ג'יימס מאטיס.



שיירת הנשיא לאחר חזרת המסוק. צילום: רויטרס



לאחר הביטול המאולץ של הסיור נאם טראמפ בפני הפרלמנט הדרום קוריאני, הנשיא האמריקאי הראשון לעשות זאת מאז ביל קלינטון ב-1993. "נדחוק במדינות לבודד את המשטר הברוטלי של קוריאה הצפונית", אמר טראמפ בנאומו. הוא פנה אל קוריאה הצפונית: "אל תזלזלו בנו ואל תנסו אותנו. לא נאפשר לאזרחים אמריקאים להיות תחת איום של השמדה".



טראמפ הדגיש בנאומו את הניגוד החריף בין הדרום לצפון וטען כי הצמיחה הכלכלית של קוריאה הדרומית מאז הסתיימה המלחמה בחצי האי, היא הוכחה לכן שהניסוי הצפון קוריאני כשל. "כאשר מלחמת קוריאה החלה ב-1950, שתי הקוריאות היו שוות בערך בתוצר לנפש, אך בשנות ה -90 העושר של דרום קוריאה עלה על צפון קוריאה ביותר מפי 10 וכיום כלכלת הדרום גדולה פי 40", אמר טראמפ. "אתם עושים משהו נכון".

"קוריאה הצפונית היא מדינה הנשלטת על ידי כת", המשיך, "ובמרכז הפולחן הצבאי הזה יש אמונה מופרעת כי הגורל ייעד את השליט להגן כאב מגונן על החלק הקוריאני הכבוש. ככל שהצלחת קוריאה הדרומית גדולה יותר, כך נפגעת הפנטזיה האפלה של המשטר הצפון קוריאני". טראמפ התייחס גם לניגוד הקיצוני בין תנאי זכויות האדם הנוראים בצפון קוריאה לבין החירויות שהאזרחים הדרום קוריאנים נהנים מהם.

טראמפ נואם בפני הפרלמנט הדרום קוריאני. צילום: רויטרס



טרמאפ פתח ביום ראשון סיור של 12 יום ברחבי אסיה, המסע המדיני החשוב ביותר שלו מאז תחילת כהונתו, ובו צפוי המשבר הצפון־קוריאני לעמוד במרכז הדיונים. בתוך כך, בפיונגיאנג גינו את טיסות המפציצים הגרעיניים בשמי חצי האי הקוריאני ושלחו מסרים מאיימים לכיוון יפן. טראמפ עזב את וושינגטון ביום שישי, ואחרי עצירה בהוואי, הגיע ליפן, תחנתו הראשונה במסע. סין תהיה תחנתו השלישית אחרי קוריאה הדרומית, ושם ייוועד עם עמיתו שי ג'ינפינג שביסס את מעמדו כמנהיג החזק ביותר של המדינה זה עשרות שנים.