בעוד גורמי ביון מערביים הודיעו כי האיראנים מקימים בסיס במרחק 50 ק"מ מגבול ישראל, משמרות המהפכה של איראן הקימו מיליציה תחת השם "אנסאר אל-מהדי", בעיר אזרע בעלת הרוב הנוצרי באזור דרעא שבדרום סוריה, כך דיווח במהלך סוף השבוע הערוץ הסעודי "אל-ערביה". גורמי אופוזיציה הזהירו כי המיליציה פועלת במרחק 30 ק"מ מגבול ישראל וירדן, מה שעלול לטרפד את אזור הפחתת ההסלמה שסוכם בין ארצות הברית לרוסיה. "מטרת המיליציה היא לחבל בהסכם הפחתת ההסלמה בדרום הסורי", אמרו הפעילים.



מדובר בגדוד 313 המורכב מצעירים שפועלים באזור דרעא, והוא מאומן וממומן על ידי משמרות המהפכה של איראן. "ההרכב של המיליציה מוכיח את מדיניות איראן של חלוקת האזור", אמר מוחמד סברה, אחד מראשי הנושאים ונותנים עם המשטר הסורי בז'נבה. בדיווח נאמר, כי איראן מנסה בצורה זו לנטרל את הסכם המבורג בו הגיעו מוסקבה וושינגטון להחלטה שהכוחות והמיליציות האיראניות, יתרחקו כדי 35 ק"מ מהגבול עם ישראל. אולם, הבסיס של מיליציה זו מרוחק מגבול ישראל וירדן 30 ק"מ, דבר שכנראה יביא לטרפוד ההסכם בין שתי המעצמות.



בינתיים, גורם ביון מערבי מסר כי איראן מקימה בסיס קבע בשנה האחרונה בסוריה, כך דיווחה רשת BBC הבריטית. לא ברור אם הבסיס מאויש. מתמונות הלוויין שצולמו 14 ק"מ מהבירה דמשק ו-50 ק"מ מרמת הגולן, עולה כי באתר נבנו יותר מ-24 מבנים. לפי הדיווח, כמה מהמבנים הופיעו בקרקע בחודשים האחרונים.



גורמי המודיעין אמרו, כי צבא איראן הקים את הבסיס באתר ששימש בעבר את הצבא הסורי סמוך לעיר אל-כיסווה. התצלומים הראשונים מהמקום הציגו פעולות בנייה בחודשים ינואר עד אוקטובר, כאשר במקום תועדו 24 מבנים נמוכים המיועדים כנראה לשיכון חיילים ולהכיל כלי רכב. המומחים מעריכים, כי ניתן להציב 500 חיילים בבסיס, שישמש ככל הנראה עבור מיליציות שיעיות ממדינות כמו פקיסטן ואפגניסטן, שעל פי הטענות כבר לוחמים לצד המשטר בסוריה.


דיווחים אלה באים, כאשר ברקע אזהרות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גם באוזני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שכללו אף איומים בפעולה צבאית אם האיראנים יתבססו בסוריה. "איראן מבקשת לנצל את קשריה עם דמשק כדי לאפשר לצוללות שלה לעגון בנמלים סוריים", הזהיר ראש הממשלה. "ישראל לא תאפשר זאת".

באזהרות של ישראל דובר על כוונה להקים בסיס חיל אוויר איראני בסוריה, תוכניות של טהרן להקמת מפעלי נשק עבור חיזבאללה בסוריה ובלבנון וכוונה איראנית לחכור נמל בסוריה.

מקור שצוטט בדיווח בעניין הקמת הבסיס האיראני בסוריה, אמר כי ישנה אפשרות שגורמים בכירים בצבא איראן ביקרו לאחרונה במקום. גורם רשמי במדינה מערבית העריך כי "לא יהיה בלתי הגיוני להניח שלאיראן אכן יש שאיפות לנוכחות ארוכת טווח בסוריה".

בספטמבר פורסם כי ישראל דרשה מרוסיה ומארצות הברית לדאוג לכך שבהסכם הפסקת האש בדרום סוריה לא תתאפשר נוכחות של כוחות איראניים או מיליציות שיעיות הפועלות בהשפעה איראנית, ממערב לכביש המחבר בין דמשק לעיר אל-סווידא. מרחק זה נע בין 50 ל-70 קילומטרים מגבול ישראל עם סוריה ברמת הגולן. התביעה הישראלית, שהועברה בשיחות שקדמו לגיבוש ההסכם בחודש יולי, לא נענתה.