ראש ממשלת לבנון המתפטר סעד אל-חרירי התראיין היום (ראשון) לראשונה לכתבת לבנונית, פולה יעקוביאן, מאז שהתפטר במפתיע מתפקידו בעת שהותו בריאד לפני כשבוע. בראיון טען אל-חרירי כי התפטר מתפקידו מרצונו החופשי, וזאת בניגוד להערכה הרווחת בלבנון ובעולם כי הוא אולץ להתפטר על ידי הסעודים, בנוסף לכך הוא טען כי בכוונתו לשוב לביירות בימים הקרובים.



"עלינו להגן על לבנון" אמר אל-חרירי, תוך שהוא מאשים את איראן בבחישה בענייניה הפנימיים. "סעודיה רואה בלבנון מקור ליציבות שלה. לא אאפשר לאף אחד לדחוף את לבנון ולהפוך אותה לאזור של מריבות חיצוניות", הוא הצהיר. ראש הממשלה המתפטר טען עוד שהתפטרותו באה מבחירתו האישית והוסיף כי הוא מודע שהאופי בו היא בוצעה לא היה חוקתי, אך הוא מתכנן לתקן את העניין ולחזור ללבנון, ממנה יצא בשל חשש לחייו, לדבריו. 



המראיינת פולה יעקוביאן
המראיינת פולה יעקוביאן



"יצאתי מלבנון כדי להציל אותה"



"ישנן סיבות ביטחוניות שמנעו ממני להגיש את התפטרותי בביירות", הוא הצהיר, והוסיף כי "הוא מי שכתב את הודעת ההתפטרות. היא לא הוכתבה לי. רציתי לזעזע את הלבנונים, אני יודע שהדרך בה הגשתי את התפטרותי אינה חוקתית אך פעלתי כך כדי לשמור על עצמי. אני אחזור ללבנון בקרוב מאוד כדי לבצע את הפעולות החוקתיות". 
"אני לא נמצא במעצר", הבהיר אל-חרירי "יש נתונים שאני לא יכול לפרסם עדיין, אך יש נתונים שאני יכול, יצאתי מלבנון כדי להציל אותה. אני מוכן להקריב את חיי, אבל אני רוצה להציל את המדינה. הדבר החשוב ביותר שיש הוא לבנון". אל-חרירי גם ביקר את ההתערבות של כוחות חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה. "היה עלינו לשמור על נייטרליות למען האינטרס הלבנוני, הרגשתי סכנה ללבנון", אך למרות כל זאת טען כי הוא אינו אויב של חיזבאללה.

למרות שאת הראיון קיימה כתבת לבנונית, מרבית רשתות התקשורת הלבנוניות סירבו לשדר אותו, וזאת בטענה כי מילותיו של אל-חרירי מוכתבות על ידי הסעודים "שמחזיקים אותו כשבוי". ערוץ NBN הודיע כי הוא סומך את ידיו על הודעתו של הנשיא מישל עוון, שטען כי "כל מה שיגיד אל-חרירי אינו קביל, וזאת כי הוא נחטף על ידי סעודיה". הראיון המתוכנן יהיה הראיון הראשון של ראש הממשלה מאז התפטרותו, אשר לא התקבלה בלבנון, לא באופן רשמי ולא על ידי הציבור במדינתו.

על פי ההערכות בלבנון החלטתה של סעודיה להזמין את הכתבת באה - ככל הנראה - עקב אכזבתה של ריאד מכך שדבריו של אל-חרירי לא הביאו את הרחוב הסוני בלבנון לצאת נגד ארגון החיזבאללה ואיראן. בנוסף לכך נטען בלבנון כי הפעולה הסעודית שהביאה להתפטרותו של חרירי הפכה לבומרנג שאיחד את מרבית דעת הקהל במדינות ערב נגד ריאד, מלבד חלקים ממדינות המפרץ, שתומכים בסעודיה בכל דבר ועניין.


התקשורת במדינה לצדו. מישל עוואן, צילום: רויטרס
התקשורת במדינה לצדו. מישל עוואן, צילום: רויטרס


נשיא לבנון עוואן: "לבנון לא מקבלת את החטיפה"



כזכור, נשיא לבנון עוון התייחס אתמול בתדרוך לשגרירים זרים, למשבר במדינה ואמר כי "לבנון אינה מקבלת את העובדה שראש הממשלה שלה נמצא במצב שנוגד את הכללים הכתובים באמנות בינלאומיות, כמו גם כאלה המוסכמים במערכת יחסים דיפלומטית בין מדינות". התפטרותו של אל-חרירי בסעודיה בשבוע שעבר, מכה גלים לא רק בלבנון, אלא בכל העולם הערבי.

יחד עם השמועות, הדבר אף הביא לאחד המשברים הקשים בהיסטוריה בקשרים בין סעודיה ללבנון, שגררה גם קריאה לאזרחי סעודיה לא להגיע לארץ הארזים, ובמקביל מתקפה חמורה וחסרת תקדים של פעילים ואזרחים לבנונים נגד ערב הסעודית. במקביל, ביומיים האחרונים נפוץ האשטאג של פעילים סעודים תחת השם "גירוש הלבנונים מסעודיה, היא דרישה לאומית". בסעודיה חיים כיום 200 אלף לבנונים בבירה ריאד, בשלוש שכונות יוקרה, רובם בתפקידי מפתח.

לפני כשבוע דווח בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-ערביה" כי אל-חרירי הסביר את התפטרותו בכך ש"חיזבאללה הצליח ליצור עובדות בשטח בכוח הנשק שבידיו", וזמן קצר לאחר מכן אישר הבכיר שהתפטר את הדיווח. בהצהרה שנשא ושודרה בטלוויזיה לאזרחי לבנון, הסביר אל-חרירי כי "אני חש סכנה לחיי, ומרגיש כי יש קנוניה להתנקש בי". ראש ממשלת לבנון המתפטר האשים כי "האווירה הציבורית הקיימת דומה לזו שהייתה בתקופה שלפני רצח אבי, רפיק אל-חרירי ב-14 בפברואר 2005".

עוד הצהיר אל-חרירי כי הוא סירב להשתמש בנשק של חיזבאללה נגד אזרחי לבנון וסוריה, והדגיש: "לא נאפשר אף נשק חוץ מהנשק הלגיטימי של הרשויות בלבנון". "ידיה של איראן באזור ייקטעו. בכל מקום שהיא מגיעה אליו מגיע עמה חורבן ומאבק עדתי", הבהיר. "לא נקבל שלבנון תהיה בסיס לאיום על ביטחון האזור. איראן מעוניינת מאוד בהרס העולם הערבי, והרוע שהיא שולחת לאזור – יגיע אליה כבומרנג", הוסיף.