גל המעצרים שנערך לאחרונה בריאד, ובמסגרתו נעצרו 11 נסיכים וכמה שרים שמכהנים כיום בממשלה בחשד לשחיתות, עשוי ללמד את האזרח הפשוט בממלכה כי משפחת המלוכה, אל־סעוד, כבר אינה נמצאת מעל החוק. אך מה באמת עומד מאחורי גל המעצרים, ומה הוא מעיד על יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן?



בעוד שמבקריו של הנסיך טוענים כי השליך מהחלון את הזהירות וההסכמה, דברים שהיו נהוגים עד כה בסעודיה, העיתון האמריקאי “פוריין פוליסי” הצביע על כך שיורש העצר יותר מחושב מאשר פזיז. על פי ההערכות, בן סלמאן בן ה־32 צפוי להפוך למלך כבר בסוף השבוע הקרוב, וגל המעצרים נתפס כצעד הכנה לקראת הושבתו על כס השלטון. ככל הנראה, בן סלמאן, שהודיע כבר במאי האחרון כי מתקיים מבצע מקיף נגד השחיתות, הבין שאינו יכול להוביל את הממלכה לבד, ולכן החליט להדיח את מי שאינם משרתים את את האג’נדה שלו ולמנות נסיכים אחרים תחתם.



כידוע, מאז חודש אפריל האחרון מנצח בן סלמאן על שורת מינויים של נסיכים צעירים, בסוף שנות ה־20 או ה־30 לחייהם, ומציב אותם בעמדות כוח. המינויים הללו, כולם צאצאיו של מייסד הממלכה, אבן סעוד, שמת ב־1953, עשויים להיות מכריעים להצלחתו בבנייתה מחדש של הממלכה. בן סלמאן מקפיד מאוד לקדם את קרובי משפחתו הצעירים כדי להבטיח את נאמנותם. זוהי דרך טובה עבורו לטפל בתחרות הפנים־משפחתית – זאת משום שלאבן סעוד היו יותר מ־40 בנים, וכיום יש לו מאות נכדים. מעשיו של יורש העצר מנעו עד כה מרד משפחתי קולקטיבי והוכיחו שוב את התועלת של אותה אמירה ישנה: הפרד ומשול. כמו בכל המונרכיות, דם לעתים קרובות חשוב יותר מיכולתם או כישרונם לנהל של מנהיגים פוטנציאליים בסעודיה.



המלך סלמאן. צילום: רויטרס





משפחת אל־סעוד עברה טלטלה קשה בתקופה האחרונה. העובדה שהגיל כבר אינו שווה ערך לוותק עשויה להיות בעוכריו של המלך החדש, אבל נראה שזהו סיכון שבן סלמאן מוכן לקחת על עצמו. כזכור, הנסיכים החדשים שמונו הם עבד אל־עזיז בן פאהד, נינו של אבן סעוד שמשמש סגן מושל אזור אל־ג'וף, הגובל בירדן, מאז יוני 2017. אביו מונה למפקד כוחות הקרקע הסעודיים באפריל 2017; עבד אל־עזיז בן סעוד (30), שמונה ביוני 2017 לשר הפנים; פייסל בן סאטם, שמונה לשגריר באיטליה ביוני 2017; עבד אל־עזיז בן טורקי (34), סגן יו"ר רשות הספורט הכללית, שמונה לתפקידו ביוני 2017. אביו, טורקי בן פייסל, כיהן כשגריר בוושינגטון ובלונדון, וכן ראש מודיעין החוץ של הממלכה.



לאחרונה השתתף טורקי בן פייסל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס עם גורמים ישראלים, ובהם ח"כ ציפי לבני; אחמד בן פאהד, נינו של אבן סעוד, שמונה לסגן מושל המחוז המזרחי באפריל 2017; בנדר בן חאלד (52), שמונה ליועץ לחצר המלוכה ביוני 2017. אביו הוא מושל מחוז מכה; חאלד בן בנדר, שמונה לשגריר בגרמניה ביוני 2017; חאלד בן סלמאן (29), שמונה לשגריר סעודיה בוושינגטון השנה; סעוד בן חאלד, שמונה לסגן מושל המדינה באפריל 2017; טורקי בן מוחמד (38), שמונה ליועץ לחצר המלוכה ביוני 2017 ועוד.



מהכוורת של בן סלמאן הוצאו בניו ונכדיו של המלך המנוח עבדאללה. בנוסף, לא נכללו בה מי שמכנים אותם "שבעת הסדירים" - קרובי משפחתו של הנסיך אחמד בן עבד אל־עזיז, שר הפנים לשעבר שסומן כמתנגד של בן סלמאן, ועל פי הערכות, הצביע נגדו במועצת האמונים ביוני האחרון.