למרות הדאגה העמוקה בישראל ממעורבות צבאית איראנית הולכת וגוברת בסוריה, חתמו בשבת ארה"ב, רוסיה וירדן על נוסח סופי של הסכם הפסקת האש בדרום סוריה, במסגרתו יוקמו אזורי חיץ בגבול בין סוריה לישראל ברמת הגולן ובגבול בין ירדן לסוריה. פקיד אמריקני ציין כי במסגרת ההסכם, שלוש המדינות מתחייבות להרחיק מאזורים אלה את "כל הכוחות הזרים שאינם סורים", כולל חיזבאללה ומיליציות שנתמכות על ידי איראן.
 
שר ההסברה הירדני, מוחמד אל-מומני, אמר כי "ההסכם החדש מחזק את הסכמות יולי להפסקת אש בנקודת המפגש של כוחות המשטר הסורי לבין (ארגון המורדים) צבא סוריה החופשי, בדרום מערב סוריה". הרחקת הכוחות האיראנים מהגבול ברמת הגולן הייתה אחת הדרישות המרכזיות של ישראל בחודשים האחרונים, מאז הודיעו המדינות לראשונה, ביולי השנה, על הגעה להסכם באזור.
 
כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד בזמנו להסכם, משום שלא כלל התייחסות ברורה לסוגיית הנוכחות האיראנית בסוריה. גורמים בכירים בישראל הדגישו כי בחודשים האחרונים קיימה ישראל שיחות עם וושינגטון, מוסקבה ועמאן, בניסיון להבטיח כי ההסכם יגדיר אזור חיץ כמה שיותר רחוק מהגבול.

משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס
משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס

 

בעבר איים ראש הממשלה, גם באוזני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בפעולה צבאית אם האיראנים יתבססו בסוריה. באזהרות של ישראל דובר על כוונה להקים בסיס חיל אוויר איראני בסוריה, תוכניות של טהרן להקמת מפעלי נשק עבור חיזבאללה בסוריה ובלבנון, וכוונה איראנית לחכור נמל בסוריה.
 
בספטמבר פורסם כי ישראל דרשה מרוסיה ומארצות הברית לדאוג לכך שבהסכם הפסקת האש בדרום סוריה לא תתאפשר נוכחות של כוחות איראניים, או של מיליציות שיעיות הפועלות בהשפעה איראנית, ממערב לכביש המחבר בין דמשק לעיר אל-סווידא. התביעה הישראלית, שהועברה בשיחות שקדמו לגיבוש ההסכם בחודש יולי, לא נענתה.