איראן הודיעה היום (שני) כי אינה מתערבת במה שנעשה בלבנון, וכי היא מקווה לחזרתו של ראש הממשלה המתפטר סעד אל-חרירי לארצו. זאת, בתגובה לדברים שנאמרו על ידי אל-חרירי, ובהם יצא נגד המעורבות של טהרן בענייניה של ביירות. "הדברים של אל-חרירי ביום ראשון נתנו תקווה קטנה לאפשרות שהוא יחזור ללבנון. איראן אינה מתערבת בעניינים של המדינה", אמר דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי.
 
בתוך כך, הקריקטורה שבה ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי, נואם כאשר הוא מאחורי סורגים, העבירה את המסר של תושבי לבנון, בתגובה לראיון שהעניק לכתבת ערוץ "אל-מוסתכבל" שבבעלותו. הוא נראה לחוץ, מביט לאדם שעומד מאחורי המראיינת ובידו נייר, ואף מבקש ממנו להפסיק. עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה, סיפר כי התחושה של אנשי זרם "אל-מוסתכבל" בראשות ראש הממשלה סעד אל-חרירי הפכה מהלם לאינתיפאדה שקטה. "הוא נמצא במעצר בית ודאי", אמר אחד מהם, כאשר ההפתעה הגדולה הייתה כאשר הסעודים ביקשו מאל חרירי להביע אמון באחיו המבוגר, בהאא אל-חרירי.
 
הבעיה של הסעודים לא הייתה בתגובה של נשיא לבנון מישל עאון, וגם לא בבעיה החוקתית של ההתפטרות, שהייתה אמורה להיות מוגשת בלשכת הנשיא. הבעיה הגדולה יותר, שתומכי אל-חרירי לא הגיבו כמו שציפו מהם בריאד. הם לא הפנו אצבע מאשימה כלפי חיזבאללה, וגם לא כלפי איראן. חיזבאללה בדמות המזכ"ל חסן נסראללה תבע לשחרר את המנהיג "הנמצא במעצר בכפייה", ובכך זכה לנקודות.

המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי. צילום: רויטרס
המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי. צילום: רויטרס


הבעיה השניה ממנה סבלו הסעודים, היא בהפיכת אל-חרירי מראש ממשלה שיש להזדהות עמו, לראש ממשלה שמייצג את הלבנונים כולם. נוצרים, מוסלמים סונים וגם שיעים. איש לא היה מאמין שתמונתו של אל-חרירי תונף ברחובות א-דאחיה, מעוזו של חיזבאללה. החשש הגדול של מנהיגי זרם "אל-מוסתכבל", שתומכיהם ייצאו לרחובות, ובכך יהפוך הקמפיין לחזרתו של ראש הממשלה אל קמפיין עוין נגד המשטר בסעודיה, שכן הם חוששים לגורלו של ראש ממשלתם. הריאיון שערך ראש הממשלה בריאד, העניק סולם לכולם לרדת מן העץ, כולל האפשרות למינויו של בהאא אל-חרירי כראש ממשלה.
 
תומכיו של אל-חרירי מאשימים גם את "הכוחות הלבנוניים" שהם חלק מהמזימה נגדו, מאחר ולדבריהם הנהגתם הסיתה נגדו בסעודיה, האמירויות וגם אצל האמריקנים, מאחר ודווקא אל-חרירי הביא להסדר עם חיזבאללה והנשיא עאון- הסדר שאינו מקובל על הסעודים. על פי פרסומים, אל-חרירי נמצא במצוקה כלכלית קשה, שמנוצלת היטב גם על ידי האמירויות. לעת עתה, כולם מעוניינים לרדת מהעץ. השאלה היא, מי יושיט את הסולם.