נשיא זימבבואהרוברט מוגאבה לא הודיע הערב (ראשון) על כך שהוא מאשר את התפטרותו מתפקידו במהלך נאום שנשא בערוץ הטלוויזיה הממלכתי במדינה, זאת בניגוד להערכות ולדיווחים בנושא לפני נאומו, על רקע דרישת העם שיעזוב את תפקידו ולאחר שהודח ממפלגתו, שהודיעה: "אם הוא לא יעזוב את תפקידו עד מחר - נדיח אותו בכוח". 



ארבעה ימים בלבד לאחר שהצבא תפס את השלטון בזימבבואה, ציפו במדינה לכך שהמנהיג יודיע על עזיבת תפקידו באופן רשמי לאחר 37 שנים, זאת לאחר שמפלגת האיחוד הלאומי האפריקאי של זימבבואה, ששולטת במדינה, הדיחה אותו מתפקיד יו"ר המפלגה, וקבעה כי מי שיחליפו יהיה סגן הנשיא עד לא מכבר, אמרסון ננגאגווה, שהודח על ידו על מנת לפנות מקום לאשתו, גרייס מוגאבה, אשר גורשה אף היא מן המפלגה. מנהיג ארגון הווטארנים במדינה, כריס מוטסוונגווה, הוא זה שהודיע על ההדחה של בני הזוג מוגאבה.



לפני הנאום הערב מוטסוונגווה אמר כי לנשיא אזל הזמן לשאת ולתת על עזיבתו, ושהוא צריך לעזוב את המדינה כל עוד הוא יכול. "הוא מנסה לצאת בכבוד", אמר, והזהיר את הנשיא הקשיש מפני הפגנות אם יסרב לעזוב: "נביא חזרה את הציבור והם יעשו את מה שהם עושים".



אשתו של מוגאבה, גרייס. צילום: רויטרס
אשתו של מוגאבה, גרייס. צילום: רויטרס



פטריק צ'ינמאסה, שר בממשלתו של מוגאבה, הוסיף כי אם הוא לא יתפטר עד יום שני בצהריים, מה שלא קרה כאמור, "ייפתח נגדו הליך הדחה". הוא הוסיף כי ננגאגווה יהיה מועמד המפלגה לנשיאות וכי יש כוונה לתקן את החוקה על מנת שלא יהיה מוקד אחד של כוח.



בינתיים, החל מסע הטיהורים נגד בכירי ממשלו של מוגאבה. על פי נציג של המפלגה, גרייב מוגאבה ומספר אישים נוספים, ביניהם שרים וסגן הנשיא, יועמדו לדין.



מוגאבה בן ה-93 שלט במדינה במשך 37 שנים מאז קיבלה עצמאות, תחילה כראש ממשלה ולאחר מכן כנשיא. בעוד באפריקה הוא נתפש כמנהיג שנלחם בשלטון הלבן המדכא, והביא לשחרור מדינתו, בעולם המערבי רואים בשלטונו כדוגמה לשחיתות, רדיפה פוליטית ודיקטטורה קשה.