מרכז ההנהגה הקולגיאלית העומדת בראש המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית מאז הכישלון בבחירות האחרונות, רשיד טמאל, הודיע כי פתח בהליכי הדחתו מן המפלגה של אחד ממנהיגי האגף השמאלני שלה, ז'ראר פילוש, לאחר שזה פרסם ציוץ בטוויטר בעל אופי אנטישמי נגד הנשיא עמנואל מקרון.



בקריקטורה שצייץ פילוש עם הכיתוב "טיפוס מלוכלך. הצרפתים ידעו זאת בקרוב", נראה מקרון עונד על שרוולו סרט דמוי אלה שענדו הנאצים, כשאת צלב הקרס מחליף הדולר וברקע דגלי ארה"ב וישראל וצילומיהם של שלושה אישים יהודים - הבנקאי יעקב רוטשילד, הכלכלן ז'אק אטאלי ואיש העסקים פטריק דרהי, שהוא בין היתר הבעלים של הוט בישראל. טמאל טען כי הקריקטורה חוזרת על נוסח התעמולה האנטישמית של שנות השלושים.



גם המפלגה הסוציאליסטית הודיעה כי היא מגנה ומתנערת מן הציוץ, שאותו הגדירה "בלתי נסבל ובלתי ניתן להצדקה". ראשת העיר פריז אן הידלגו אמרה כי פילוש אינו ראוי להשתתף בדיון הרפובליקני, ואילו ראש הממשלה לשעבר מנואל ולס אמר כי היה צריך להרחיק את פילוש כבר מזמן מן המפלגה.במקביל הגישו הליגה נגד גזענות והלשכה למלחמה באנטישמיות תביעות משפטיות נגד פילוש.



בתוך כך מתברר שהמשלחת של עשרים חברי פרלמנט, ראשי ערים ופעילים ממפלגות הקומוניסטים, השמאל הקיצוני ומפלגת הירוקים הצרפתית שעמדה להגיע לביקור בישראל, החליטה לבטל את בואה. מדובר במשלחת בראשותו של המזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית הצרפתית פייר לורן, שהודיעה כי בכוונתה להיפגש עם האסיר הביטחוני מרואן ברגותי ולמחות על מצבם של האסירים הפלסטינים, אולם כניסתם לארץ של שבעה מחבריה, הפעילים בארגוני החרם נגד ישראל, נאסרה על ידי שר הפנים אריה דרעי.



חברי המשלחת הודיעו כי החליטו לבטל את ביקורם אחרי התייעצות עם משרד החוץ הצרפתי ומאחר שהם חוששים שלא ניתן יהיה להבטיח את ביטחונם בגלל "לחצי ממשלת ישראל". הם הודיעו כי יפנו לממשלת צרפת שתתמוך בארגונו של ביקור במועד אחר ותפעיל לחץ על ישראל לקבלם, והאשימו את ממשלת ישראל ב"רצח החירויות" וב"ביזוי הנבחרים הצרפתים". הלשכה נגד אנטישמיות בצרפת, שהעבירה למשרד לביטחון פנים בישראל את פרטיהם של חברי המשלחת שבואם נאסר, הביעה סיפוק מביטול הביקור וקראה לממשלת צרפת לא להיכנע ללחצים.



יצוין כי צירי המפלגות הקומוניסטית, השמאל הקיצוני והירוקים יצאו באופן הפגנתי ממושב הפרלמנט הצרפתי בשעת נאומו של הציר המייצג את הצרפתים באזור הים התיכון, מאיר חביב, שתקף את חברי המשלחת על כוונתם לפגוש טרוריסטים כמו ברגותי ואיש החזית העממית לשחרור פלסטין המוחזק במעצר מנהלי, סאלח חמורי. השרה לעניינים אירופיים, נטלי לואזו, אמרה כי צרפת "מכבדת" את החלטה הריבונית של ישראל לאסור את כניסתם של חברי המשלחת, אך אינה מסכימה לה.