קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה הבוקר (שני) לעיתונאים כי תודיע לנשיא המדינה על כישלונה בניסיונות להקים קואליציה, כשלושה חודשים לאחר הבחירות, בהן ניצחה בפעם הרביעית. הכשלון התרחש בעקבות פרישתה המפתיעה של המפלגה "הדמוקרטית החופשית" מהמשא ומתן הקואליציוני, אחרי חילוקי דעות קשים. 



מנהיג המפלגה, כריסטיאן לינדנר הסביר כי "היום לא היתה התקדמות, אלא חלו עיכובים". מרקל אמרה לכתבים: "כקנצלרית, אעשה הכל כדי להבטיח שהמדינה תנוהל בצורה טובה בשבועות הקשים המצפים לנו". היא הוסיפה כי "מדובר ביום של הרהורים ומחשבות על עתיד המדינה". 



כזכור, מרקל ניצחה במערכת הבחירות שהתקיימה בספטמבר האחרון, אך מעמדה כ"אמא של גרמניה" נפגם ותוצאות הבחירות הצביעו על התחזקות הימין הקיצוני במדינה. המפלגה השמרנית של מרקל זכתה ב-32.5% מהקולות, ושותפתה העיקרית לקואליציה הנוכחית, המפלגה הסוציאל דמוקרטית שזכתה ב-20% הודיעה שהיא לא תשב עמה בקואליציה הקרובה. 



מאורע נוסף בקנה מידה היסטורי הוא כניסתה של של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה (AFD) לפרלמנט עם 13% מהקולות, כאשר לראשונה מאז 1945, מפלגת ימין קיצונית מצליחה להיבחר לבונדסטאג ואף הפכה לפלגה השלישית בגודלה בבית הנבחרים. מפלגת הירוקים, ומפלגת ה-FDP המרכזיות שזכו שתיהן בכ-10% יהיו שותפותיה של מרקל לקואליציה.