הפגישה שנערכה בחשאי בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אל אסד בעיר הרוסית סוצ'י יצרה את הרושם כי הברית בין שתי המדינות עדיין איתנה, אך יתכן כי המצב האמיתי שונה מאוד. הפרשן אלון בן דוד אמר היום (שלישי) שהנשיא הרוסי הבהיר לדיקטטור הסורי בשיחתם כי שלטון העדה העלאווית בארצו חייב להגיע לקיצו - שינוי מהותי בעמדה של מוסקבה לגבי בעלת בריתה.
 

"זו הייתה פגישה לא נעימה לאסד", אמר בן דוד בראיון בתכניתו של רפי רשף בערוץ עשר. "פוטין הסתכל קדימה ואמר לאסד: "אתה תהיה הנשיא העלאווי האחרון בסוריה" - פוטין רוצה חוקה בסוריה. חשוב לו שאסד יתחיל להריץ את החוקה כבר עכשיו. הם פחות עסקו בגזרות ובחלוקת גזרות".

הפרשן אמר כי נשיא סוריה חייב לקבל את התכתיב של בן בריתו הרוסי בעקבות מצבו הרעוע של משטרו. "אין לאסד ברירה. פוטין גם הראה לו את הווילה בסוצ'י אליה הוא יוכל לפרוש אם זה רצונו", הסביר בן דוד. "זו פסגה חשאית בה פוטין אמר איך הוא רואה את סוריה בעתיד ומה תפקידו של אסד בעיצוב סוריה הזו. השאלה היא כמה זמן הרוסים עוד יתנו לו, כי במידה והרוסים יבינו שהוא לא מזרז את התהליכים הללו הוא יקבל שוב את האופציה של הווילה בסוצ'י. בדמשק יש עדיין קיני מורדים, מצבו עדיין לא כל כך יציב". 

הנזק בדיר א-זור לאחר כיבושה על ידי הצבא הסורי. צילום ארכיון: איי.אף.פי
הנזק בדיר א-זור לאחר כיבושה על ידי הצבא הסורי. צילום ארכיון: איי.אף.פי


כזכור, פוטין בירך את אורחו על ההישגים של משטרו במלחמה נגד הטרור ואמר כי היא קרובה לסיום. מהקרמלין נמסר עוד, כי פוטין אמר גם פתרון מדיני של שלום הוא נושא חשוב לאחר שהמלחמה בטרור תגיע לסיומה. לדבריו, שיחות השלום באסטנה הן צעד חשוב בדרך לשם משום שאפשרו לפתוח בדיאלוג עם האופוזיציה הסורית. הנשיא הרוסי המשיך ואמר כי הוא מתכנן לשוחח על הנושא הסורי עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועם מנהיגי האזור, וכי שליחו המיוחד יפקח על הפגישה של האופוזיציה הסורית בריאד בהמשך השבוע.