בית משפט מיוחד של האו"ם גזר היום (רביעי) מאסר עולם על רטקו מלאדיץ', שהיה מפקד הכוחות הסרביים בבוסניה בזמן מלחמת האזרחים בשנות התשעים, אחרי שהרשיע אותו ברצח עם, בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות, בהם הטבח של אלפי גברים ונערים מוסלמים בעיירה סרברניצה.

מלאדיץ' (74), שזכה לכינוי "הקצב מבוסניה" ונלכד רק בשנת 2011 אחרי מצוד ממושך, הואשם בבית המשפט הבינלאומי לפשעים ביוגוסלביה לשעבר שפועל בהאג ב-11 סעיפים - שניים על רצח עם, חמישה על פשעים נגד האנושות וארבעה על הפרת חוקי המלחמה.

היום הרשיעו את מלאדיץ' בעשרה סעיפים וזיכו אותו מעבירה אחת של רצח עם מאחר שלא הייתה ודאות שמדובר ברצח מכוון, וגזרו עליו מאסר עולם. "הפשעים הם בין המחרידים ביותר שידועים לאנושות וכוללים רצח עם והשמדה", אמר השופט אלפונס אוריה.

כאשר מלאדיץ' נכנס לאולם בית המשפט, הוא חייך והניף את אגודליו באוויר מול המצלמות. כאשר הוא שב מהפסקת שירותים, ביקש צוות ההגנה לדחות את המשך הדיון או לקצר אותו בשל לחץ דם גבוה, אולם השופטים סירבו ומלאדיץ' קם ממקומו והחל לצעוק לעברם. מאבטחים של בית המשפט פינו אותו בכוח מהאולם והקראתה של הכרעת הדין נמשכה בהיעדרו של הנאשם.

טען שהגן על בני עמו מהמוסלמים

מלאדיץ' פיקד על הכוחות הסרביים במלחמת האזרחים בבוסניה בשנים 1992 עד סוף 1995 והיה מעורב במעשי הרג המוניים, בגירוש אוכלוסיות ובפשעים מחרידים נוספים. בין השאר, הוא פיקד על שלוש שנות המצור על סרייבו, שבמהלכו הפציצו כוחותיו את העיר על בסיס יומיומי וגרמו למותם של אזרחים רבים. הוא גם פיקד בשטח על הטבח בעיירה סרברניצה ביולי 1995, במהלכה רצחו חייליו כ-8,000 גברים, נערים וילדים מוסלמים אחרי שניצלו את הסתלקותם של כוחות האו"ם מהולנד שהוצבו על מנת להגן על המובלעת.

מלאדיץ', שהכחיש כי מעשיו היו פשעים וטען כי הגן על בני עמו מפני המוסלמים, הצליח להתחמק במשך שנים, לא מעט בזכות הגנה מצד נאמניו הסרבים, ועמד בצמרת הרשימה העולמית של פושעי המלחמה המבוקשים. הוא התגלה רק במאי 2011 בבית של בן דודו בכפר קטן בצפון סרביה שבו הסתתר תחת שם בדוי והועבר לבית הדין בהאג. המשפט החל בשנת 2012 והדיונים נמשכו 530 יום עם 169 עדי תביעה ו-208 עדי הגנה.

משפטו של מלאדיץ' נחשב לאקורד הסיום של בית הדין המיוחד שיפורק בסוף השנה הנוכחית. בשנה שעברה נידון רדובן קרדז'יץ', מי שהיה מנהיג הסרבים בבוסניה, ל-40 שנות מאסר אחרי שהורשע ברצח העם בסרברניצה.