צריך לשמוע את זה שוב ושוב כדי להאמין: עיתונאי בכיר בכוויית מגן על מדינת ישראל, שולל את קיומה של מדינה פלסטינית ומדגיש כי מדינת ישראל “אינה בוזזת” ו”אינה כובשת”. העיתונאי הוא עבדאללה אל־הדלק, שאמר את הדברים לאחרונה בתוכנית של ערוץ הטלוויזיה המוביל בכווית, “א־ראי” (“הדעה”). דבריו של אל־הדלק נאמרו בתגובה לדברי יו”ר הפרלמנט הכוויתי, מרזוק אל־גאנם, שתקף בחריפות את ישראל בחודש שעבר, במסגרת ועידת איחוד הפרלמנטים בסנט פטרסבורג ברוסיה. אל־גאנם כינה את ישראל “כובשים ורוצחי ילדים, אנסים שמבצעים טרור” וקרא לנציג הישראלי בוועידה “לארוז את מזוודתו וללכת”.
לפי מקורות, דבריו של אל־גאנם הרגיזו את ראשי השלטון בכווית, וקרוב לוודאי שהוא לא ימשיך לכהן בקדנציה הקרובה כיו”ר הפרלמנט. בעקבות דבריו התקיים עימות בערוץ הטלוויזיה המקומי, שנועד להציג דעות אחרות של פובליציסטים והוגי דעות כוויתים.


 
“מיהי ישראל? מה היא מייצגת? זאת קבוצה? ארגון טרור? ישות? איך אפשר להסביר אותה?” תהה המראיין עבד אל־ווהאב אל־עיסא בתוכניתו, ואל־הדלק ענה לו: “מדינת ישראל, תאהב זאת או שלא, היא מדינה ריבונית עצמאית, היא קיימת ויש לה מושב באו”ם. רוב המדינות אוהבות השלום והדמוקרטיה מכירות בה. נותרה קבוצת מדינות שלא מכירות בה - מדינות העריצות והדיכוי. למשל, צפון קוריאה לא מכירה בישראל. אך זה לא פוגע במדינה או שולל את עובדת קיומה... מדינת ישראל היא מדינה בעלת מרכזי מחקר ואוניברסיטאות, כאלה שאין אפילו למדינות ערביות חזקות וותיקות ביותר. מדינת ישראל היא מדינה ולא ארגון טרור. וכמו שאמרתי, היא מדינה עצמאית”.

לאחר מכן הוסיף אל־הדלק: “העובדה שאני ערבי לא מונעת ממני להכיר בישראל בשום צורה. אני מכיר בישראל כמדינה וכעובדה במציאות, בלי להכחיש את זהותי והשתייכותי למדינות ערביות... אין כיבוש. יש אנשים שחזרו לארץ המובטחת שלהם. ההיסטוריה של בני ישראל קודמת אפילו לאסלאם, ולכן כמוסלמים אנו צריכים להכיר בזכויותיהם על הארץ הזו. הם לא בזזו אותה. אנשים שאומרים שהם בזזו אותה עדיין חושבים במנטליות של 1950 ולפני כן. בשנת 1948 הוקמה מדינת ישראל, לא הייתה מדינה שנקראה פלסטין”.

מרזוק אל־גאנם. צילום: רויטרס
כאשר המראיין שואל את אל־הדלק: “מאיפה הביאו את השם הזה שאנחנו מגנים עליו כבר 60 שנה”, האחרון עונה לו: “השם הזה לא התקיים. היו מגוון קהילות שחיו כפזורה במדינות ערב. הם נקראו כנענים, עמלקים או במגוון שמות אחרים. לא הייתה מדינה שנקראה פלסטין ואני עומד על כך”.
ב־2006 פרסם אל־הדלק מאמר בתקשורת שבו כתב: “הלוואי שהייתי חייל ישראל”. כעת, במסגרת התוכנית, הוא הסביר: “כשכתבתי את זה, לא התכוונתי שאני רוצה לקחת נשק ולהילחם לצד ישראל. ייחלתי שנהיה כמו מדינת ישראל שיצאה כולה עד האחרון שבה כדי להגן על חייל ישראלי אחד, הוא גלעד שליט. כתבתי: אני מקווה שאהיה חייל שעליו המדינה שלי תרצה להגן. אם חייל זה היה במדינה ערבית כלשהי, האם האומה שלו, או מדינתו, או ראש המדינה, היו קמים ועושים אותו דבר כמו הישראלים? למדינות ערב היו אלפי הרוגים ולאף אחד לא אכפת”.
ומה לגבי העתיד של הסכסוך הישראלי־פלסטיני? אל־הדלק טען כי הוא מסתייג מהמונח “נורמליזציה”. “אני מעדיף לכנות זאת דו־קיום בדרכי שלום לצד מדינת ישראל”, הוא אומר, “כמו מצרים וירדן. שני הצדדים ירוויחו מכך”.
לשאלת המחץ “האם אנחנו כערבים מוסלמים צריכים לעמוד לצד ישראל נגד חיזבאללה” – ענה אל־הדלק: “כבר היה ראש מדינה במפרץ שאמר כי הוא מוכן לשתף פעולה עם השטן נגד הישות הפרסית, ובמילה ‘שטן’ הוא התכוון לישראל. אני אומר: למה שלא נחיה בדו־קיום עם ישראל ונשתף פעולה נגד האויב הגדול שלנו, המשטר הפרסי? המשטר הפרסי מתגאה בכך שהוא כובש ארבע ערי בירה של מדינות ערביות, ושהוא עומד לכבוש את החמישית. האם ישראל אמרה פעם דבר כזה, או התרברבה שכבשה משהו? לא, מכיוון שמעולם לא כבשה דבר. ישראל הגיעה לאדמתה, בעוד שהמשטר האיראני הוא גורם כובש. אני תומך בהקמת ברית משולשת בין ישראל, מדינות המפרץ וארצות הברית כדי להשמיד את חיזבאללה מהמפה. שלא יקום מחדש”.