האם עולם המדע עומד בפני רעידת אדמה? פיזיקאי ברזילאי טוען כי המפץ הגדול, האירוע הקוסמי שנחשב לנקודת ההתחלה של התפתחות היקום לפני יותר מ־13 מיליארד שנה, לא התרחש כלל אלא מדובר ב"קפיצה" מיקום עתיק יותר מכווץ ליקום מתפשט.



לפי תיאוריית המפץ הגדול, היקום החל מנקודה בודדת שבה היו דחוסים כל החומר והאנרגיה, עד שלפני כ־13.8 מיליארד שנה הם התפרצו והחלו להתפשט בקצב מהיר וכך נוצרו היסודות הבסיסיים ובהמשך גם הגלקסיות וצבירי הכוכבים. לפי אחד התסריטים, היקום צפוי לקרוס לתוך עצמו בעתיד ואז אמור להתרחש אירוע חדש של מפץ גדול.



אף שהתיאוריה נחשבת להסבר המקובל על התפתחות היקום מאז שנות ה־40, ישנם מדענים רבים שניסו למצוא תיאוריות חלופיות. אחד מהם הוא הפיזיקאי ג'וליאנו סזאר סילבה נבס מאוניברסיטת קמפינס שבברזיל, שהכריז כי הוא "מאמין שהמפץ הגדול מעולם לא התרחש".



לפי המחקר של נבס והמנחה שלו, פרופ' וסקז סהא, שהתפרסם בכתב העת General Relativity and Gravitation, היה יקום קדום שהגיע לשלב של התכווצות ולאחריו התרחשה התפשטות שככל הנראה לא העלימה את כל העקבות של השלב המוקדם. לטענתו, חורים שחורים יכולים לספק עדויות לשלב הקודם.



נבס ביסס את ההשערה על הרעיון המעגלי של קריסת היקום לתוך עצמו והיווצרותו של יקום חדש, תהליך שבו ייווצרו טמפרטורות ודחיסות קיצוניים שיובילו להיפוך וקפיצה מחודשת לעבר התפשטות.